Rok Moniuszkowski w Operze Śląskiej

31 grudnia w Operze Śląskiej szampański „Wieczór sylwestrowy z Traviatą". Inspiracją jest grudniowa premiera, ale w zupełnie innej aranżacji i w bardzo karnawałowym stylu. Na tę jedną noc bohaterowie zapominają o nieszczęśliwej miłości, o chorobie, a my o naszych codziennych kłopotach.

 

To pastisz operowy, a na bardzo radosnej uczcie muzycznej usłyszmy kompilacje utworów nie tylko Giuseppe Verdiego, ale także jego kolegów, mistrzów muzyki XIX-wiecznej Europy, takich jak Charles Gounod, Georges Bizet, Franz Lehar czy Johann Strauss. Na scenie zobaczymy m.in. Marcelinę Beucher i Andrzeja Lamperta.

Nowy Rok w Operze Śląskiej będzie można świętować przy dźwiękach toastu „Libiamo ne' lieti calici"

z opery „Traviata" Giuseppe Verdiego, pod kierownictwem Bassema Akiki i w reżyserii Michała Znanieckiego. Premiera opery miała miejsce w grudniu. Reżyser przeniósł XIX-wieczny salon pięknej kurtyzany do współczesnego świata mody i celebrytów, wśród których króluje piękna Violetta Valery. Piękna historia o miłości osób z różnych środowisk, o współczesnym świecie pełnym blichtru i sztuczności, który jak lustro odbija nas samych. Kolejne okazje, aby zobaczyć tę wyjątkową operę w przepięknej scenografii Luigi Scoglio na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu (Złota Maska 2017 za scenografię do „Romea i Julii") – 13 stycznia i 17 lutego. Zrealizowano w oparciu o licencję udzieloną przez Operę na Zamku w Szczecinie.

Styczeń i luty to tradycyjnie czas zabaw karnawałowych, co znajdzie oczywiście odbicie w repertuarze Opery Śląskiej w Bytomiu. Nie zabraknie więc ulubionych operetek, musicalu, baletu oraz naszych ostatnich spektakli premierowych.

„Księżniczka czardasza" Emmerich Kálmána i „Baron cygański" Johann Straussa to idealne propozycje na karnawałowy wieczór. W „Księżniczce czardasza" poznajemy historię Edwina, który zakochuje się w gwieździe Variete , Sylvii. To największy sukces Kálmána, a jednocześnie jedno z najwybitniejszych dzieł nowszej operetki wiedeńskiej. Mnóstwu tu lubianych i pięknych melodii: słynny czardasz Sylvii oraz duety „W rytm walczyka serce śpiewa", „Artystki z Variete" czy „Choć na świecie dziewcząt mnóstwo". Będzie je można zanucić z artystami 12 stycznia oraz 3 i 10 lutego. „Baron cygański" to z pewnością najpopularniejsze i najbardziej lubiane dzieło Straussa. Opowieść o pięknej Saffi i jej miłości do węgierskiego szlachcica - Barinkaya, stała się inspiracją dla wielu pięknych melodii oraz malowniczych scenerii. Operetkę na bytomskiej scenie zobaczymy i usłyszymy 19 i 27 stycznia oraz 24 lutego.

Opera „Cyganeria" i balet „Dziadek do orzechów" to wyjątkowe propozycje, które przedłużą nam magię świąt. „Cyganeria" Giacoma Pucciniego, przeniesie nas do zimowego Paryża, gdzie czworo przyjaciół, poeta, malarz, muzyk i filozof, mimo chłodu, głodu i ubóstwa, jak większość artystów na świecie, nie tracą humoru, a nawet pracują twórczo. Spotkamy tu także Mimi, piękną i romantyczną hafciarkę oraz Musette, „ozdobę uczt i królowa psot" całej dzielnicy. Opera w repertuarze 18 stycznia oraz 16 lutego. Nie tylko młodzi melomani uwielbiają balet Piotra Czajkowskiego „Dziadek do orzechów". Klimat wigilijnego wieczoru, pełnego cudów i niespodzianek, pełen baśniowości ilustrowanej tańcem i wyjątkową muzyką, będzie można poczuć 22 i 24 stycznia oraz 5 i 7 lutego.

Na bytomskiej scenie gościnnie pojawią się także tancerze z Beijing Dance Academy, to najsłynniejsza szkoła tańca w Chinach i jedna z najbardziej znanych na świecie. Ich program – Guo Feng Performance Tour pokażemy 26 stycznia.

Mamy też specjalną propozycję na walentynki. „My fair lady" to musical z 1956 roku na podstawie sztuki George'a Bernarda Shawa Pigmalion. Realizacja Opery Śląskiej wyróżnia się „śląskim" kolorytem, gdyż główna bohaterka posługuje się regionalną gwarą. Musical na bytomskiej scenie 2 i 14 lutego.

Także w lutym powtórzymy naszą październikową, polską prapremierę sceniczną, oryginalnej wersji językowej opery buffa „Don Desiderio" Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego, pod kierownictwem muzycznym Jakuba Kontza i w reżyserii Eweliny Pietrowiak. Wykonania odbywają się z materiałów Stowarzyszenia Muzyki Polskiej „Don Desiderio", powstałych pod redakcją Krzysztofa Słowińskiego. Na naszej scenie 23 lutego.

Rok 2019 to Rok Moniuszkowski –na deskach teatru bytomskiego usłyszymy i zobaczymy „Straszny dwór" – 9 i 19 lutego. Kolejne propozycje związane z twórczością polskiego kompozytora już w następnych miesiącach 2019 roku.



Magdalena Nowacka-Goik
Materiał Opery
29 grudnia 2018