Równorzędne wyróżnienia

Nieodłącznym elementem Festiwalu Szekspirowskiego jest Konkurs o Złotego Yoricka za najlepszą polską inscenizację dramatu Szekspira. Czymże jest Yorick? Błaznem, którego czaszkę trzyma Hamlet wypowiadając słynne „Być albo nie być - oto jest pytanie." Zdarzają się jednak lata, w których nikt nie zostaje uhonorowany tą nagrodą. W tym roku przyznano dwa równorzędne wyróżnienia dla Teatr Pieśń Kozła i Teatru Muzycznego Capitol z Wrocławia.

W tegorocznym konkursie zmierzyły się jedynie dwie grupy teatralne. Spektakle całkowicie odmienne. Pierwsza to komentarz do dzieła Szekspira, wystawiony w minimalistycznej scenografii. Aktorzy wspinający się na szczyty emocjonalnych uniesień za pomocą przejmującego śpiewu i symbolicznych scen. Druga to wierna tekstowi stratfordczyka inscenizacja z zapierającą dech w piersiach scenografią, wstrząsającymi kostiumami i charakteryzacją. Łączy je muzyka, śpiew, czytelny wydźwięk i... Wrocław.

Decyzję w sprawie nagrody na tegorocznym gdańskim festiwalu podjęło jury w składzie: Jacek Kopciński, Joanna Krakowska i Mike Urbaniak. Jaki powinien być wygrany spektakl? Cytując słowa Łukasza Drewniaka z 2017 roku: „ma być spektaklem eksportowym i przełomowym zarazem, głębokim interpretacyjnie, innowacyjnym formalnie i gorącym politycznie w jednej chwili". Tym razem, jednak decyzja była wyjątkowo trudna – potwierdzi to każdy, kto zobaczył obie inscenizacje.

Werdykt ogłoszony dzisiaj w Gdańsku może zaskakiwać, ale wydaje się sprawiedliwy. Spektakl „Makbet" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz został wyróżniony za plastyczno-choreograficzną koncepcję przedstawienia, a „Hamlet-komentarz" Grzegorza Brala za muzyczną interpretację utworu i wyjątkowe techniki śpiewu użyte w przedstawieniu.

Pozostaje nam mieć nadzieję, że na 23. Festiwalu Szekspirowskim, Nagroda Złotego Yoricka zostanie w końcu przyznana.



Małgorzata Woźniak
Dziennik Teatralny
6 sierpnia 2018