Rozbieranie Becketta
Samuel Beckett będzie rozbierany warsztatowo przez mistrzówTermin: 6-19 czerwca 2011
Miejsce: Sopocka Scena Off de BICZ, al. Mamuszki 2
Zaczyniania Teatralne, czyli czternastodniowe zajęcia prowadzone przez trzech reżyserów, w trzech grupach, mające na celu kreację trzech teatralnych wersji „Końcówki” Samuela Becketta. Ponadto codzienne pokazy "work-in-progress" oraz dyskusje po obejrzanych fragmentach realizacji sztuki, a także 3 pokazy premierowe dla trójmiejskiej publiczności w Sopockiej Scenie Off de BICZ
Zaczyniania Teatralne to dwutygodniowe międzynarodowe "master classes", mające na celu realizację tego samego utworu dramatycznego - "Końcówki" Samuela Becketta, przez trzech reżyserów, z zespołami aktorskimi z Polski i Litwy. Stanowią również kontynuacją idei Festiwalu Beckettowskiego „Beckett na Plaży”, który odbył się w 2010 roku z udziałem wybitnych specjalistów, teoretyków i praktyków z całego świata. Do projektu zaproszeni są reżyserzy związani z różnorodnymi tradycjami teatralnymi i parateatralnymi - z Polski i Brazylii, tak aby zderzyć różne sposoby myślenia o formie scenicznej. Pod koniec każdego dnia "zajęć mistrzowskich", będą odbywać się wewnętrzne prezentacje „work in progress” wszystkich zespołów, dzięki czemu uczestnicy poznają tajniki warsztatu reżyserskiego, przyjrzą się procesowi twórczemu nie tylko swojego zespołu, ale także dwóch innych, porównując różne sposoby myślenia teatralnego, interpretacji tekstu i poszukiwania formy artystycznej. Warsztaty zakończą się 18 czerwca 2011, pokazami otwartymi dla publiczności trzech premierowych wystawień "Końcówki" Samuela Becketta.
Reżyserzy zaproszeni do projektu:
Tomasz Rodowicz – historyk filozofii, aktor, muzyk, reżyser. Uczestniczył w parateatralnych działaniach Jerzego Grotowskiego w Teatrze Laboratorium: był przewodnikiem jednej z grup podczas "Przedsięwzięcia Góra". W roku 1977 przyłączył się do tworzonego przez Włodzimierza Staniewskiego teatru "Gardzienice", gdzie występował nieprzerwanie do roku 2004, będąc jednym z liderów zespołu. Był też odpowiedzialny za gardzienicki projekt Orkiestra Antyczna, w ramach którego rekonstruowano antyczne instrumenty i próbowano odtworzyć brzmienie starożytnej muzyki. Skutkiem prac nad projektem antycznym było powstanie nowego zespołu artystycznego. W marcu 2004 roku Rodowicz wraz z Dorotą Porowską oraz Elżbietą Rojek założył Stowarzyszenie Teatralne Chorea, które znalazło swoją siedzibę w Łodzi. We współpracy z członkami Earthfall Dance Theatre z Walii, Jessicą Cohen, Jimem Ennisem wyreżyserował trylogię opartą o utwory starożytnych dramaturgów: Hode Galatan (2003), Po ptakach (2005), Bakkus (2006). Jest autorem muzyki do Tezeusza w labiryncie (2004) i reżyserem Śpiewów Eurypidesa (2007) oraz Gier (w) Pana Cogito (2008). Często także jest aktorem w realizowanych w Chorei spektaklach. W 2007 roku wraz z Pawłem Passinim założył w Srebrnej Górze w Górach Sowich pierwszy w Europie teatr internetowy neTTheatre.
Bartosz Zaczykiewicz – absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 1994) i Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie (1998). W latach 1994-1997 pracownik i współpracownik Katedry (obecnie Instytutu) Kultury Polskiej UW. Jest autorem publikacji z dziedziny teatru i literatury w czasopismach społeczno-kulturalnych (m.in.Twórczość, Teatr, Dialog, Notatnik Teatralny, Scena). Zrealizował dwa monodramy nagradzane m.in. na festiwalach we Wrocławiu i Toruniu – Nos wg Bruno Jasieńskiego (1990) oraz ...podszyty! wg Witolda Gombrowicza (1993 - Nagroda Główna im. Lidii Zamkow i Leszka Herdegena na 17. Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora i Małych Form Teatralnych). W latach 1992-96 praktykował w teatrach off-owych i alternatywnych (warsztaty m.in. w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych we Wrocławiu oraz Odin Teatret w Holstebro). Najdłużej był związany z Teatrem Śląskim w Katowicach (cztery realizacje w latach 1998-2000) oraz z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu, w którym pełnił funkcję Dyrektora Naczelnego i Artystycznego w latach 1999-2007 (a także dyrektora ośmiu edycji Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska”). Za jego dyrekcji, w 2002 roku powstał jeden z najważniejszych polskich spektakli początku wieku – Matka Joanna od Aniołów w reż. Marka Fiedora, zaś opolski Teatr otrzymał Srebrny Laur Opolskiej Kapituły Laurów Umiejętności i Kompetencji – w kategorii instytucji i twórców kultury. Od roku 2007 do końca roku 2009 jest Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie. Reżyserował m. in. Amfitriona Moliére’a (1997, 1998), Farrago Lidii Alejko (1998), Rzeźnię Sławomira Mrożka (1999), Romeo i Julię Shakespeare’a (2000), Kalekę z Inishmaan Martina McDonagha (2001). W sezonie 2002/2003 przygotował w Opolu inscenizację Niepoprawnych Juliusza Słowackiego, za którą został nagrodzony za reżyserię na 28. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska 2003”. W 2006 roku zrealizował (również w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu) Odysa wg Wyspiańskiego oraz polską prapremierę Bardzo prostej historii Mariji Łado (2007). W 2006 roku Bartosz Zaczykiewicz otrzymał Nagrodę im. Leona Schillera.
Robson Corrêa de Camargo – brazylijski reżyser teatralny i krytyk dramatu. Od 2002 roku wykłada na Universidade Federal de Goiás. Pracował w „Folha de São Paulo” (1983-1987) – największej brazylijskiej gazecie oraz „Movimento Weekly” (1976-1977). Jest również członkiem redakcji Moringa (UFPb) i Karpa (Calif State University). Koordynuje grupą badawczą w ABRACE – brazylijskim stowarzyszeniu badań nad dramatem i teatrem oraz Interdisciplinar Cultural Performance
Net (FAPEG).
Zajęcia mistrzowskie:
Tomasz Rodowicz: Bazując na wieloletnich doświadczeniach pracy w Gardzienicach Tomasz Rodowicz jest zainteresowany poszukiwaniem antropologicznych śladów zarówno w mitach, sztukach antycznych i dramaturgii współczesnej. Poprzez precyzyjny ruch i śpiew, dociera do zawartych w tekstach kolejnych, mało znanych interpretacji. Warsztaty teatralne będą oparte na poszukiwaniach rytmu tekstu, odwołań w tekście do wzorców archetypicznych, a także na przenoszeniu napięć dramaturgicznych na ruch, rytm i głos.
Wymagania: uzdolnienia wokalne, poczucie rytmu, duża sprawność fizyczna
Bartosz Zaczykiewicz: Wychodząc od głębokiej analizy tekstu Becketta oraz korzystając z innych źródeł literackich, reżyser jest zainteresowany dotarciem do sedna problematyki dramatu. „Końcówka” będzie zatem jedynie punktem wyjścia do dalszych poszukiwań na gruncie słowa, formy scenicznej oraz dramaturgii.
Wymagania: doświadczenie pracy nad tekstem dramatycznym, duża sprawność fizyczna
Robson Corrêa de Camargo: Brazylijska tradycja teatralna oparta jest na wpływach wielu prądów intelektualnych i tradycji kulturalnych. W swojej pracy reżyser wykorzystuje między innymi techniki commedia dell\'arte, sztuki walki capoiera czy samby. W sztukach Samuela Becketta, w których są tylko męskie role nie waha się obsadzać kobiet i szukać wątków komediowych i kolejnych poziomów interpretacyjnych. Warsztaty będą właśnie oparte na improwizacjach rozwijanych na bazie scen "Końcówki" S. Becketta, wykorzystujących taniec, teatr fizyczny i commedia dell\'arte i inne południowoamerykańskie techniki aktorskie.
Wymagania: komunikatywny język angielski, przeczytanie Endgame w j. polskim i angielskim
Od kandydatów oczekujemy: Wypełnionej elektronicznej wersji formularza zgłoszeniowego (dostępny poprzez kontakt z sopocką sceną Off de BICZ: offdebicz@sopot.pl)
Zgłoszenia prosimy nadsyłać do 30 maja 2011 roku, na adres: offdebicz@sopot.pl
Liczba miejsc ograniczona.
Organizatorzy nie zapewniają noclegów i wyżywienia.
(-)
Gazeta Świetojanska1
12 maja 2011