„Sen srebrny Salomei" z główną nagrodą
Za odczytanie klasycznego tekstu oryginalne i twórcze, Honorowa Nagroda Główna i statuetka „Wanda 2023" przypadła Teatrowi Modrzejewskiej w Legnicy, za „Sen srebrny Salomei" Słowackiego, w reżyserii Piotra Cieplaka. W Teatrze Siemaszkowej w Rzeszowie opadła kurtyna po 2. Festiwalu Arcydzieł (10-19.11), który kontynuuje Rzeszowskie Spotkania Teatralne, w tym roku w 61 edycji.Jurorzy Anna Augustynowicz, Anna Sroka-Hryń. Jacek Sieradzki i Jan Wolski mieli zadanie niezwykle trudne. Poziom festiwalu był wysoki i wysoko wyrównany.
Do wybitnych przedstawień, które brały w nim udział, należały też „Książę Niezłomny" Słowackiego, w reżyserii Małgorzaty Warsickiej i „Śmierć komiwojażera" Millera, w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, z Narodowego Starego Teatru i Teatru Ludowego w Krakowie czy „Nowy wspaniały świat" Huxleya, w reżyserii Piotra Ratajczaka, z Teatru Osterwy w Lublinie i „Rzeźnia" Mrożka, w reżyserii Andrzeja St. Dziuka, z Teatru Witkacego w Zakopanem.
To był krąg faworytów drugiej odsłony Festiwalu Arcydzieł, będącej kontynuacją Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, z 61 edycją.
Jury przyznało nagrody indywidualne - artystom, którzy ciekawie i twórczo sprostali szczególnym wyzwaniom stawianym przez arcydzieła literatury - po 5 tysięcy złotych.
- Za nieoczywiste piękno postaci Salomei w „Śnie srebrnym Salomei" w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy - Magdalenie Biegańskiej;
- za gęste psychologicznie, niesentymentalne odczytanie reżyserskie „Śmierci komiwojażera" w Teatrze Ludowym w Krakowie - Małgorzacie Bogajewskiej;
- za reżyserskie wydobycie przenikliwego dramatyzmu o nieprzemijającej aktualności, ze „Snu srebrnego Salomei" w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy - Piotrowi Cieplakowi;
- za poruszającą i dotkliwą w powściągliwości środków aktorskich rolę Semenki w „Śnie srebrnym Salomei" w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy - Mateuszowi Krzykowi;
- za kunszt aktorski, bezbłędny słuch na poetyckie słowo, grającyemu Króla Fezu w inscenizacji „Księcia niezłomnego" w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie - Edwardowi Linde-Lubaszence;
- za wielobarwną, pomysłowo zbudowaną ruchem i słowem rolę Paganiniego/Rzeźnika w „Rzeźni", w Teatrze Witkacego w Zakopanem - Piotrowi Łakomikowi;
- za celne wydobycie sensu zapisanego w poezji Słowackiego i wiarę w istnienie ciszy na scenie w roli Astrologa w „Marii Stuart", w Teatrze Siemaszkowej w Rzeszowie - Barbarze Napieraj;
- za muzykę do „Księcia niezłomnego", w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, współkreującą świat spektaklu i podbijającą jego sensy, a przy tym niezwykle oryginalną - Karolowi Nepelskiemu;
- za wystudiowaną w każdym geście, bogatą kreację człowieka z krańcową rozpaczą broniącego się przed życiową klęską - Willy'ego Lomana w „Śmierci komiwojażera", w Teatrze Ludowym w Krakowie - Piotrowi Pilitowskiemu;
- za szlachetnie poprowadzoną rolę Lindy Loman w „Śmierci komiwojażera" w Teatrze Ludowym w Krakowie i kunszt aktorskiego partnerowania - Beacie Schimscheiner.
- Publiczność nagrodziła „Nowy wspaniały świat", z Teatru Osterwy w Lublinie.
Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
20 listopada 2023