Song of Songs - potencjał technologii komputerowej

Instytut Adama Mickiewicza i Fundacja Tadeusza Kantora prezentują najnowszy projekt kolektywu artystycznego Tale of Tales (Auriea Harvey i Michaël Samyn). "Cricoterie" to interaktywny projekt, zrealizowany w technologii vr nawiązujący do dziedzictwa jednego z największych twórców polskiego teatru, łączący nowoczesne rozwiązania ze świata kultury i rozrywki cyfrowej.

"Cricoterie" jako dzieło jest programem VR badającym cechy tego medium artystycznego oraz jego status w kontekście innych dziedzin sztuki. Projekt powstał w efekcie wizyty studyjnej Tale of Tales w Polsce, podczas której twórcy zafascynowali się dziedzictwem legendy polskiego teatru awangardowego. Następnie spędzili miesiąc na rezydencji w domu twórczości Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku, gdzie intensywnie pracowali nad rozwojem programu.

Dla Instytutu Adama Mickiewicza i Fundacji Tadeusza Kantora bardzo ważne jest to, że Cricoterie nie jest hommage'em dla Tadeusza Kantora. W przypadku "Cricoterie" okazało się, że cechy teatru, a szczególnie teatru Kantora - z wykorzystaniem manekinów, oraz obecnością na scenie samego autora ingerującego w przedstawienie - idealnie korespondowały z obszarem wirtualnej rzeczywistości, którego możliwości eksplorowali artyści. Problem statusu obiektów w przestrzeni VR okazał się bardzo inspirujący do rozwoju tego projektu. Szczególnie kiedy są to manekiny z teatru legendy teatru awangardowego.

Auriea Harvey i Michaël Samyn tak opisują Cricoterie :
"W cyberprzestrzeni wszystko jest martwe. Żadna z rzeczy stworzonych przy pomocy kom putera nie jest żywa. Niektóre z nich są trójwymiarowe, jak my. Inne oddychają, jak my. Wy glądają bardzo realnie. Nie jak ludzie, czy obiekty wypełniające nasz namacalny wszech świat. Nie jak idee, pojęcia, uczucia czy fantazje. Nawet nie jak odległe planety i gwiazdy, ledwo widoczne gdzieś tam w oddali. Są obecni tutaj i są realni, choć istnieją w rzeczywisto ści, którą możemy jedynie odwiedzić, ale nigdy jej naprawdę nie zaludnimy.

To właśnie tego typu sentymenty przyciągnęły nas do teatru Tadeusza Kantora. Na scenie Cricot2 wszystkie obiekty były równe. Tablica, urządzenie, aktor, manekin. Wszystkie były elementami obrazu, który tworzył zawsze obecny na scenie reżyser - Tadeusz Kantor. Jego twórczość przypominała badanie, zgłębianie wspomnień, obrazów, zbiorowych i pojedynczych symboli. Eksperyment polegający na zbieraniu rzeczy w jednym miejscu, żeby zoba czyć, co się stanie. Co się stanie w środku tego doświadczenia.

Program "Cricoterie" powstał pod wpływem inspiracji Kantorem. Nie jest to jednak rekonstrukcja, dokument, czy hołd. Bezwstydnie ukradliśmy jego sztukę, aby stworzyć swoją."

Podczas premiery w Teatrze Studio (22 września godz. 11.00) można będzie osobiście doświadczyć projektu oraz wziąć udział w rozmowie z jego twórcami - Aurieą Harvey i Michaëlem Samyn. Odbędzie się także dyskusja na temat remixu dziedzictwa i wykorzystania technologii w teatrze z udziałem Magdy Szpecht, Dawida Miekickiego i Sandry Frydrysiak. Twórcy "Cricoterie" wezmą też udział w II edycji konferencji Digital Cultures, którą Instytut Adama Mickiewicza organizuje 24 i 25 września w Kinie Iluzjon w Warszawie.

Autorzy: Auriea Harvey, Michaël Samyn Produkcja: tale of tales Koprodukcja: instytut Adama Mickiewicza, Flanders Audiovisual Fund Muzyka: Gerry De Mol Partner: Fundacja im. tadeusza Kantora Koordynacja i produkcja: Anna Szylar, Antoni Burzyński, Michał rogulski Autor fotografii Tadeusza Kantora: Jerzy Borowski Auriea Harvey i Michaël Samyn poznali się przez Internet, kiedy jeszcze coś to oznaczało (w roku 1999). Projektowali strony internetowe i tworzyli net art pod szyldem Entropy8Zuper! Przez ponad dziesięć lat zajmowali się produkcją niezależnych gier wideo, prowadząc studio Tale of Tales. Kilka lat temu porzucili świat gier wideo, aby odkryć kolejne wymiary artystycznego potencjału technologii komputerowej jako Song of Songs. Mieszkają i pracują w Gandawie w Belgii.

Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kulturalną, której misja opiera się na budowaniu i przedstawianiu kulturowego wymiaru Polski poprzez aktywny udział w międzynarodowej wymianie kulturalnej. Instytut prowadzi projekty kulturalne w 70 krajach. Od 2016 roku IAM przedstawił ponad 5500 wydarzeń kulturalnych ponad 52 milionom ludzi na pięciu kontynentach. Wszystkie projekty Instytutu oznaczone są marką culture.pl.

Fundacja im. Tadeusza Kantora powstała w 1994 roku, po śmierci artysty. Celem Fundacji jest zachowanie jego dziedzictwa artystycznego, udostępnianie go szerokiej publiczności oraz wspieranie najbardziej wartościowych, nowych inicjatyw artystycznych, a także prowadzenie badań w duchu wolności artystycznej i intelektualnej. Fundacja prowadzi Dom Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku.

Projekt jest częścią koordynowanego przez instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego Polska 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego Niepodległa na lata 2017–2021.
Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.

Więcej informacji: www.culture.pl www.digitalcultures.pl
Kontakt dla mediów: Magdalena Mich Rzecznik Prasowa Instytut Adama Mickiewicza mmich@iam.pl +48 602 663 570
https://www.dropbox.com/sh/rrek11p2u69fkz2/AAAF2zSyaGY0WMsf6VymfEtSa?dl=0

Symulacja VR inspirowana teatrem Tadeusza Kantora Premiera: 22.09.2018, godzina 11:00 Teatr Studio, Warszawa

 



(-) (-)
Materiał Instytutu AM
19 września 2018