Spektakl finałowy i dzień berliński

Dzień berliński zaplanowano na 27 kwietnia, w stolicy Niemiec publiczność zobaczy spektakle mistrzowskie.

Spektakl finałowy

Teatr Powszechny
„Kuroń. Pasja wg św. Jacka"

Reżyseria: Paweł Łysak
Dramaturgia: Paweł Sztarbowski
Scenografia: Robert Rumas
Kostiumy, reżyseria światła: Agata Skwarczyńska
Muzyka: Stefan Węgłowski
Układ tańca: Izabela Żak
Obsada: Aleksandra Bożek, Ewa Skibińska, Grzegorz Artman, Grzegorz Falkowski, Micharł Jarmicki, Julian Świeżewski
Czas trwania: 120 minut (bez przerwy)

Jacek Kuroń – legenda opozycji, dysydent, lewicowy polityk, działacz społeczny, współtwórca polskiej transformacji, ale też postać niesłusznie zapomniana we współczesnej debacie publicznej. Najnowsza sztuka Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk ukazuje wydarzenia z jego życia zatopione – dosłownie i w przenośni – w okrutnym, czasem zabawnym świecie nieistniejącej powieści Pasja według św. Jacka. Fakty, mity i wspomnienia dotyczące tytułowego bohatera zestawione są tu z pytaniem, jak bardzo manipulujemy dziś słowami i sposobem opowiadania o naszej wspólnej (także całkiem niedawnej) historii. Opowieść o Jacku Kuroniu nie rości sobie praw do przedstawienia biografii. Jest raczej próbą zmierzenia się z jego legendą i spuścizną; okazją do postawienia pytań o funkcjonowanie jego ideałów w dzisiejszym życiu społecznym i o cenę, jaką zapłacił, walcząc o ich zachowanie.

Widowisko plenerowe

Teatr Biuro Podróży
„Silence / Cisza w Troi"

Reżyseria: Paweł Szkotak
Muzyka: Wiki Nowikow
Scenografia: Teatr Biuro Podróży, Magdalena Deput, Sławomir Kuśnierz
Światło: Łukasz Jata
Obsada: Bartosz Borowski, Magdalena Dębicka, Aizah Khan, Łukasz Kowalski, Jarosław Siejkowski, Marta Strzałko, Tomasz Wrzalik, Maciej Zakrzewski/Joshua Patel.

Teatr Biuro Podróży znany ze swojego legendarnego spektaklu plenerowego „Carmen Funebre", pokazującego okrucieństwa wojny, po raz kolejny mierzy się z tym tematem. Wykorzystując środki teatru plenerowego: symboliczną scenografię, ogień, szczudła oraz postaci dzieci i przejmującą muzykę, opowiada o ludziach, którzy znaleźli się w zawierusze wojennej i którym pozostały już tylko marzenia o ucieczce.
W kontekście zatrważającej rzezi i czystek dokonujących się na Bliskim Wschodzie, których rezultatem jest masowy exodus ludności w bezpieczniejsze miejsca, Teatr Biuro Podróży opowiada o losach uchodźców. Po spektaklu Carmen Funebre, dla którego inspiracją była wojna w Jugosławii, wydawało się, że we współczesnym świecie nic gorszego już stać się nie może. Jednakże rzeczywistość przerosła wyobraźnię. Jesteśmy świadkami zjawiska o niespotykanej skali, które wywołuje niepokój i lęk w całej Europie. Czy mamy się czego obawiać?
Teatr Biuro Podróży przygląda się sytuacji z punktu widzenia mieszkańca oblężonego miasta, na które spadły bomby, człowieka, któremu jeszcze kilka lat temu nie przyszłoby do głowy, że stanie się uchodźcą. Bohaterami spektaklu są dzieci – niewinni świadkowie śmierci bliskich, ofiary tułaczki i głodu. Dla tych dzieci i ich przyszłego spokoju, spróbujmy choć na chwilę postawić się w roli uchodźcy.
Spektakl powstaje na zamówienie Greenwich+Docklands International Festival/London oraz Hull UK City of Culture 2017 / Freedom Festival, w koprodukcji z GDIF.

Berlin / Bröllin

Grotest Maru i goście
„Rewolucji 17, wspomnienia Aurelii"

Koncepcja, reżyser artystyczny, dekoracje, kostiumy: Ursula Maria Berzborn
Współpraca reżyserska, scenariusz: Barbara Prądzyńska
Doradztwo dramatyczne, tłumacz, koordynator: Joanna Orzechowska
Produkcja, koordynacja: Michał Koroza, Ursula Maria Berzborn
Dyrektor techniczny Grotest Maru: Robert Lange
Dyrektor techniczny: Mateusz Kamiński, Emil Ruszczyński
Głos narratorki: Aurelia Scheffel
Muzyka: Jacek Mazurkiewicz oraz uczniowie ZSM im. Stanisława Moniuszki w Łodzi: Jakub Jung, Jan Karbowski, Artur Małecki, Ada Rusinkiewicz, Jakub Rusiński pod opieką artystyczną Marka Kądzieli.
Obsada: Grotest Maru – Catia de Almeida Santos, Axel Meyer, Barbara Prądzyńska, Sergio Serrano oraz gościnnie – Arek Kos, Karolina Pawełska, Monika Roszczak

Projekt został zainspirowany autobiograficzną książką Aurelii Scheffel „Łódź – historia(e) – Wspomnienia – epizody z mojego życia". Autorka opisuje w niej swoje wspomnienia z dzieciństwa z lat 1936-1945: na początku pełne pokoju i życzliwości współistnienie z okresu przed II wojną światową polskich, żydowskich i niemieckich sąsiadów z jednego podwórka, głównie pracowników łódzkich fabryk włókienniczych, a następnie ich dotkliwe doświadczenia z czasów wojny.
87 letnia Aurelia Scheffel pełni w przedstawieniu rolę narratorki. Będziemy mogli usłyszeć jej głos. Inspirowane jej opowieściami sugestywne sceny jak ze snu, pozwalają widzom doświadczyć atmosfery czasów, które już przeminęły.
Przedstawienie zabiera widzów w podróż w czasie. Grotest Maru wykorzystuje w spektaklu elementy teatru wizualnego i fizycznego. Także muzyka jest ważnym medium: występujący muzycy grając na instrumentach w podwórku, jak to bywało w tamtych czasach, śpiewają popularne wśród robotników, polskie piosenki, które Aurelia Scheffel zapamiętała z dzieciństwa. Można też usłyszeć współczesną muzykę elektroniczną.
Przedstawienie to dedykowane jest ludziom, którzy żyli w tym mieście razem przed II wojną światową, a także ofiarom wojny. Chcieliśmy umożliwić widzom głębokie zrozumienie kontekstu historycznego, a także wzbudzić nadzieję na to, że porozumienie pomiędzy ludźmi różnych kultur jest możliwe.

Berlin / Bröllin

Deutsches Theater Berlin
„Uległość / Unterwerfung"

Reżyseria: Stephan Kimmig
Scenografia: Katja Haß
Kostiumy: Sigi Colpe
Muzyka: Michael Verhovec
Video: Julian Krubasik
Adaptacja: David Heiligers
Obsada: Lorna Ishema, Camill Jammal, Marcel Kohler, Wolfgang Pregler, Steven Scharf

Franҫois, wykładowca literatury na Sorbonie, wiedzie spokojne i raczej samotne życie. Doktorat i habilitacja poświęcane dziewiętnastowiecznemu prozaikowi Jorisowi-Karlowi Huysmansowi przyniosły mu szacunek i popularność w środowisku naukowym, a jego nazwisko jest rozpoznawalne w gronie specjalistów. Kolejne dni upływają mu na prowadzeniu zajęć, pisaniu artykułów lub przelotnych romansach, a jedynym punktem odniesienia w monotonnej rzeczywistości jest francuska scena polityczna. Punktem kulminacyjnym i nowym początkiem staje się rok 2022 i wybory, w których triumfuje Bractwo Muzułmańskie. Dziedziną, która szczególnie interesuje się przewodząca partia i prezydent Mohammed Ben Abbes, jest edukacja. To tam szybko następują największe zmiany – od nazw uczelni, przez weryfikację wyznania i strojów obowiązujących uczennice, po ograniczenie edukacji dla dziewcząt.
(z opisu polskiego wydania książki „Uległość" Michela Houellebecqa)



(-) (-)
Materiał organizatora
21 marca 2017