Spektakle konkursowe

Podczas tegorocznego Festiwalu zostanie pokazanych łącznie się 30 spektakli z 11 krajów. Przegląd rozpocznie się już 30 czerwca przedstawieniem „projekt zero: Witzelsucht” w Teatrze Collegium Nobilium i potrwa do 6 lipca, a artyści zagoszczą również na scenach Teatru Ateneum i Teatru Syrena.

BELGIA, Uniwersytet Erazma w Brukseli, Królewski Instytut Teatru, Filmu
i Sztuk Audiowizualnych, Guus Diepenmaat, Hohohoho, reż. Guss Diepenmaat.

W opuszczonej Europie pozostały tylko granice. Jednej z nich pilnuje czterech strażników – ale czego tak naprawdę pilnują? Trenują na wypadek ewentualnej konfrontacji, która jednak nigdy nie nadejdzie. A co się robi, jeśli nie ma się wroga? Wymyśla się go.
Inspiracją dla Hohohoho była duża liczba żołnierzy, która pojawiła się nagle na ulicach Brukseli w listopadzie 2015 roku. W spektaklu występują aktorzy różnego pochodzenia. Każdy z nich mówi w swoim ojczystym języku, co symbolizuje multikulturową Brukselę, a w szerszej perspektywie – całą Europę. Twórcy badają w nim zjawisko czekania i to, co ono ze sobą przynosi: nudę, ciszę, agresję. Z jednej strony wygłaszają pochwałę radości i wyobraźni, z drugiej mówią wprost o tym, że Europa chyli się ku upadkowi, a my po prostu na to patrzymy, nic nie robiąc.
4 lipca godz. 18.00, Teatr Syrena

FINLANDIA, Akademia Teatralna Uniwersytetu Sztuk w Helsinkach, Houellebecq! Ilja Lehtinen
i Anders Carlsson na podstawie utworów Michela Houellebecqa, reż. Anders Carlsson

Praca fińskich studentów rozpoczęła się od lektury twórczości francuskiego pisarza Michela Houellebecqa. Badają oni możliwość oporu wobec współczesnego życia będącego efektem hegemonii kapitalizmu. Zastanawiają się także, jaki rodzaj podmiotowości wytwarza ten system oraz co się dzieje, kiedy dostrzegamy, że nasze próby zachowania krytycznego dystansu nie powiodły się. Spektakl wychodzi od prowokacyjnego stwierdzenia, że seksualne relacje między kobietami
i mężczyznami na Zachodzie załamały się, a spowodowała to emancypacja kobiet. Efektem tej sytuacji jest zjawisko seksturystyki – by odzyskać to, co zostało utracone, mężczyźni podróżują do Azji, a kobiety do Afryki. Spektakl nie jest oparty na dialogu fikcyjnych postaci, na słowie, ale na ruchu, obrazie, dźwięku i relacji tworzącej się między aktorami a widownią.
4 lipca godz. 20.30, Teatr Ateneum

IRAN, Uniwersytet Soore w Teheranie, Pooyesh Frozandeh, Rytuał, reż. Pooyesh Frozandeh
Młoda dziewczyna wędruje przez dziką krainę. Trafia do pałacu, w którym znajduje martwego mężczyznę z siedmioma igłami wbitymi w pierś. Obok niego leży księga z siedmioma historiami. Wydaje się, że jej sen staje się rzeczywistością...
W spektaklu Rytuał studenci Uniwersytetu Soore w Teheranie prezentują swoją reinterpretację tradycyjnych perskich widowisk kobiecych. Kobiety zbierają się razem, bez mężczyzn, i opowiadają proste historie, ilustrowane tańcem i śpiewem. Ich fabuły wydają się proste, ale tak naprawdę pod powierzchnią banalnej opowieści skrywają się osobiste problemy, doświadczenia czy nawet traumy.
2 lipca godz. 19.00, Teatr Ateneum

IZRAEL, Studio Sztuk Performatywnych im. Yorama Loevenstaina, Wrogowie. Historia pewnej miłości, na podstawie powieści Isaaca Bashevisa Singera, reż. Nir Erez

Herman Broder, ocalony z Holocaustu, tkwi zaplątany w trzy historie miłosne. Bohaterką pierwszej jest Polka-chrześcijanka, która uratowała Bordera przed nazistami, wyszła za niego za mąż i wyjechała z nim do Nowego Jorku. Drugiej – mężatka, która mieszka z mężem osobno, bo opiekuje się swoją chorą matką, również ocalona z Holocaustu. Trzeciej – pierwsza żona Bordera. Bohater był przekonany, że została ona zamordowana w Polsce razem z dwojgiem ich dzieci, teraz wróciła do jego życia jak zmartwychwstała.
Wrogowie. Historia pewnej miłości to opowieść o ludziach kurczowo przywiązanych do siebie nawzajem, stojących na progu nowego życia w Ameryce – o zaskakującym zakończeniu.
1 lipca godz. 16.00 i 19.30, Teatr Collegium Nobilium

PERU, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuki Dramatycznej, Elena Garro, Psy, reż. Jorge Sarmiento Llamosas

Elena Garro, pisząc Psy, inspirowała się tradycjami Indian meksykańskich. W jej opowieści
o opresyjnej sytuacji, stanowiącej dotkliwe oskarżenie porządku społecznego, w którym cierpią słabsi i biedniejsi, ofiary złych warunków socjalnych i przesądów, zapomniani przez resztę społeczeństwa, nie brakuje poetyckości i piękna języka. Na nich skupili się peruwiańscy studenci. W ich spektaklu ogromne znaczenie ma tło kulturowe, co pozwoliło podkreślić swego rodzaju magiczny charakter postaci, ale też wykorzystać tradycje rodzinne występujących na scenie aktorów.
5 lipca godz. 19.30 i 21.30, Teatr Collegium Nobilium

POLSKA, PWST w Krakowie, W. Szturc, E. Kaim, Do dna, reż. E. Kaim

W spektaklu Do Dna młodzi aktorzy próbują wrócić do źródeł śpiewu ukrytych poza chaosem naszej codzienności, jej mało znaczących, pustych, a często agresywnych brzmień, i odpowiedzieć na pytanie: czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu?
Na spektakl składają się teksty i muzyka z oryginalnych źródeł pieśni ludowej – zbiorów Oskara Kolberga i ks. Władysława Skierowskiego. Całość widowiska została uporządkowana według tematów – zasiew i zbiór, wesele i wojna, narodziny i śmierć, bieda, ofiara. Nie chodzi jednak
o śpiewanie opowieści, lecz o sięgnięcie do śladów pozostawionych na dnie istnienia.
5 lipca godz. 17.00 i 21.30, Teatr Syrena

POLSKA, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, August Strindberg, Pelikan. Zabawa z ogniem, reż. Jan Englert

Pelikan. Zabawa z ogniem to wnikliwy portret dwóch rodzin, których członkowie prowadzą ze sobą skomplikowaną psychologiczną grę. Grę, w której kat niepostrzeżenie staje się ofiarą, szlachetność okrucieństwem, a okrucieństwo słabością.
Jan Englert wraz ze studentami Akademii Teatralnej sięgnął po dwie mniej znane jednoaktówki Strindberga. Młodzi aktorzy stanęli przed niełatwym zadaniem – musieli przenieść na deski teatru tekst niezwykle bogaty w zdarzenia, skondensowany i pełen najwyższych emocji. Udało im się temu sprostać, w swoich kreacjach oddali skomplikowane namiętności bohaterów, pokazali niejednoznaczność ich działań. Powstał spektakl psychologiczny, ale dyskretny, pozbawiony patosu
i wzniosłości.
3 lipca godz. 17.00 i 20.30, Akademia Teatralna, Sala im. Jana Kreczmara

RUMUNIA, Uniwersytet „Lucian Blaga" w Sibiu, Wydział Dramatu i Teatru, Eugen Jebeleanu, Rodziny, reż. Eugen Jebeleanu

W listopadzie 2015 roku w jednym z najważniejszych rumuńskich dzienników ukazał się projekt zmiany jednego z paragrafów konstytucji, dotyczącego definicji rodziny. W odpowiedzi na tę zmianę studenci Uniwersytetu „Lucian Blaga" w Sibiu, pod kierunkiem Eugena Jebeleanu przygotowali spektakl opowiadający o relacjach, jakie dzieci i dorośli mają ze swoją rodziną,
i sytuujący mechanizmy zachowań jednostek w konfliktowych sytuacjach zaczerpniętych z życia codziennego. Oglądamy historie trzech różnych rodzin, zmagających się z odmiennymi problemami: stratą członka rodziny, szantażem, przemocą, trudną miłością. Bohaterowie muszą zmierzyć się
z poczuciem porzucenia, uciekają przed odpowiedzialnością, potrzebują wsparcia, twardo identyfikują się ze swoimi rodzicami albo, przeciwnie, odrzucają ich.
1 lipca godz. 20.00, Teatr Ateneum

SŁOWACJA, Akademia Sztuk w Bańskiej Bystrzycy, Wydział Teatralny, Oleg i Władimir Presniakow, Terroryzm, reż. Richard Sanitra

Na spektakl Terroryzm składa się pięć historii, na pierwszy rzut oka zupełnie ze sobą niepowiązanych. Mężczyzna na lotnisku, na którym ogłoszono alarm bombowy, za bardzo się spieszy, by spokojnie czekać na wyjaśnienie sytuacji i postanawia działać, nie zważając na innych ludzi. Jego żona ma romans z mężczyzną, rozładowującym swoją frustrację na niej i otoczeniu. Kolejni bohaterowie to szef, poniżający swoich pracowników, ksenofobiczne staruszki, niechcące
i niepróbujące zrozumieć zmian zachodzących w społeczeństwie i żołnierze, którzy powinni być dla społeczeństwa gwarantem bezpieczeństwa, ale ich własne relacje są oparte na znęcaniu
i zastraszaniu. Wszyscy bohaterowie są anonimowi, miejsce akcji nie zostało nazwane. Słowacki spektakl to bardzo przykra historia o nas samych.
30 czerwca godz. 18.00 i 21.00, Akademia Teatralna, Sala im. Jana Kreczmara

STANY ZJEDNOCZONE, Uniwersytet Michigan, Wydział Dramatu i Teatru, Lars Norén, Wojna, reż. Malcolm Tulip

Akcja Wojny szwedzkiego dramatopisarza Larsa Noréna toczy się w nienazwanym, zniszczonym przez wojnę kraju. Poznajemy historię rodziny walczącej o przetrwanie w świecie,
w którym normy moralne przestały obowiązywać. Pewnego dnia do domu wraca niespodziewanie oślepiony mąż i ojciec – jego bliscy myśleli, że zginął w czasie akcji.
W tym świecie nie ma niewinnych, a ciemiężeni w niczym nie różnią się od ciemięzców. Spektakl pokazuje nam, że jeśli nie jesteśmy w stanie przetrwać, postępując zgodnie z normami moralnymi, to nasza prymitywna natura dojdzie do głosu szybko i niepostrzeżenie. Nikt nie ma szans pozostać niezmienionym. Wojna stawia nam przed oczami straszne decyzje, podejmowane dziś
w miejscach ogarniętych wojną na całym świecie.
3 lipca godz. 18.00 i 20.30, Teatr Syrena

WŁOCHY, Akademia Teatralna „Sofia Amendolea" w Rzymie, Farma, reż. Paolo Alessandri

Jesteś Człowiekiem, Zwierzęciem czy Bestią? Na te trzy proste pytania niespodziewanych
i przekornych odpowiedzi udziela najnowszy międzynarodowy projekt Akademii Teatralnej „Sofia Amendolea" w Rzymie. Spektakl jest efektem kilkumiesięcznej pracy na scenie, obejmującej między innymi różnorodne techniki improwizacji. Farma to rodzaj lustra, w którym przeglądają się nawzajem Człowiek i Zwierzę. Poprzez ciało, dźwięki i obrazy aktorzy prezentują przed publicznością wyobrażoną „Potworną Farmę", miejsce gdzie antagonistyczne role Człowieka i Zwierzęcia zostają najpierw odwrócone, a potem połączone, w wyniku czego powstaje nowa przerażająca istota: Bestia.
4 lipca godz. 15.30 i 18.00, Teatr Collegium Nobilium

Spektakle pokazywane poza konkursem

Polska, PWSFTviT w Łodzi, Diabeł, który..., na motywach dramatu Ten diabeł, co w nim siedzi
J. Osborne'a, reż. Mariusz Grzegorzek

Wielka Brytania, lata pięćdziesiąte XX wieku, purytańskie środowisko na prowincji. Wydawałoby się, że nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością Polski w drugim dziesięcioleciu XXI wieku – twórcy spektaklu przekonują jednak, że jest inaczej. Pokazują, do czego może doprowadzić ciasno pojmowana religijność i zmuszanie wszystkich do przyjęcia opartego o wiarę systemu wartości, który powinien być prywatnym wyborem. Zarówno w sztuce, jak i w spektaklu wszystko jest ambiwalentne, nie wiemy nawet, kim tak naprawdę jest główny bohater – nadwrażliwym poetą? Człowiekiem chorym psychicznie?
Diabeł, który... to adaptacja debiutanckiej sztuki „młodego gniewnego" Johna Osborne'a, napisanej z młodzieńczą bezkompromisowością.
2 lipca godz. 18.00, Teatr Collegium Nobilium

Polska, PWST we Wrocławiu, C. Iber, Miłość, reż. C. Iber

Miłości boi się każdy. I każdy na nią czeka. Miłość pozostawia nas nagimi, dokonuje wiwisekcji, wyciąga na wierzch nasze emocje, które zazwyczaj skrywamy gdzieś głęboko i do których nie chcemy się przyznać sami przed sobą. Przeraża nas to, ale potrzeba bliskości drugiego człowieka jest tak wielka, że mimo wszystko podejmujemy kolejne próby.
Spektakl wrocławskich studentów opowiada kilka splatających się ze sobą, z pozoru niepołączonych historii, które każdy z nas widział, słyszał lub przeżył. W każdym z nas, w każdym domu, w każdym mieszkaniu, wszędzie toczy się historia tego samego cholernego uczucia.
30 czerwca godz. 20.30, Teatr Ateneum

Polska, Akademia Teatralna, Teatr Chorea, Studium o Hamletach, na motywach tekstów: Hamlet Williama Szekspira, Studium o Hamlecie Jerzego Grotowskiego, Studium o Hamlecie Stanisława Wyspiańskiego, reż. Waldemar Raźniak, Tomasz Rodowicz

Studium o Hamletach to wspólny projekt warszawskiej Akademii Teatralnej i łódzkiego Teatru Chorea. Studenci II i III roku Wydziału Aktorskiego podjęli próbę zmierzenia się z Hamletem Williama Shakespeare'a, sięgając do zachowanych scenariuszy spektaklu Studium o Hamlecie Jerzego Grotowskiego, do recenzji i relacji aktorów Teatru 13 Rzędów oraz do Hamleta Stanisława Wyspiańskiego. Aktorzy sami wyszukiwali w dramacie Shakespeare'a fragmenty najbliższe ich własnym doświadczeniom. Spektakl przekracza fabułę dramatu i jest wzbogacony o osobiste wypowiedzi aktorów dotyczące ich życiowych wyborów i własnej tożsamości.
6 lipca godz. 20.00, Teatr Collegium Nobilium

STANY ZJEDNOCZONE, Lee Strasberg Studio, S. Shepard Fool for Love, reż. Shaun Peknic

W motelowym pokoju na skraju pustyni Mojave rozgrywa się miłosny dramat zmagających się ze sobą kochanków. Relacja May i Eddie'ego przechodzi od czułości do przemocy, od miłości do nienawiści. On zawsze marzył o tym, żeby zamieszkać z nią w przyczepie na farmie w Wyoming
i stara się ją do tego przekonać, ona stawia opór...
Oszaleć z miłości to zwariowany kowbojski romans, arcydzieło niedomówień i aluzji, w którym amerykański studenci mogą zaprezentować pełnię swoich umiejętności.
2 lipca godz. 18.30 i 21.00, Akademia Teatralna, Sala im. Jana Kreczmara

Spektakl otwarcia

Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, projekt zero: Witzelsucht, reżyseria i choreografia Liwia Bargieł

Witzelsucht – wesołkowatość – to określenie na wesołość i ożywienie występujące u osób
z zaburzeniami podstawy płata czołowego mózgu. To jedna z wielu przypadłości zmieniających umysł człowieka i wpływających tym samym na jego osobowość.
Studenci Akademii Teatralnej w swoim spektaklu podążają za myślą Olivera Sacksa, znanego neurologa (autora Mężczyzny, który pomylił swoją żonę z kapeluszem). Sacks traktował każdego pacjenta jak człowieka, kogoś, w kim oprócz schorzenia mieści się cała paleta emocji, marzeń i lęków. Mały kosmos, którego nie da się w pełni zrozumieć ani matematycznie przeanalizować. Młodzi twórcy zastanawiają się, co się stanie, jeżeli reguły definiujące nasz świat ulegną przekształceniom? Jeżeli na siebie samych spojrzymy z innej strony?
30 czerwca godz. 16.30, Teatr Collegium Nobilium



(-) (-)
Materiał organizatora
28 czerwca 2017