Styczeń w Teatrze Collegium Nobilium

Zapraszamy na styczniowe spektakle w Teatrze Collegium Nobilium.

FILM - 12, 13, 14 I godz. 20.00, TCN – Spektakl warsztatowy studentów Wydziału Aktorskiego w reżyserii i wg scenariusza Andrzeja Strzeleckiego.

"Film" to teatralna gra w kino kipiąca znakomitymi pomysłami, zaczerpniętymi z rozmaitych filmowych konwencji (np. chińskich cieni i kina niemego). Zmiany obrazu scenicznego, komponowanego jak kadr filmowy, ujęcia panoramiczne, z lotu ptaka, stop-klatki dokonują się błyskawicznie. Historia zaś, jaką się w tym teatralnym "Filmie" opowiada, czyli życiowe perypetie bohaterki – niejakiej Zuzy, która nie mogła zdobyć szczęścia, jest parodią filmowych melodramatów.

„Film jest przygodowo-kryminalno-miłosną historią życia bohaterki o imieniu Zuzia i jej nieudanych związków z mężczyznami. Lecz nie treść sztuki, ale sposób jej opowiedzenia stanowi główną atrakcję spektaklu. Ten Film jest teatrem. Jest zabawą ze zjawiskiem obrazkowego sposobu komunikacji treści i emocji. Kultura obrazkowa od wieków była istotnym instrumentem w boju o ludzką duszę. Dziś stała się znaczącą kontrofertą dla kultury literackiej. Kino, telewizja czy komiks podjęły skomasowaną i niekiedy bardzo skuteczną walkę z wynalazkiem Gutenberga. Film jest próbą zabawy z czasem, który – mamy nadzieję – nie będzie dla Państwa stracony. Miłej zabawy".

Andrzej Strzelecki

Rezerwacja biletów: 22 635 99 39 lub rezerwacja.tcn@at.edu.pl

Bilety: 20 zł (ulgowy), 30 zł (normalny)

MONOLOG NIEZBĘDNY DO WYGASZENIA NUBILI WAHLHEIM - 17, 18, 19 I godz. 19.00, Sala im. Jana Kreczmara – Spektakl dyplomowy studentki Wydziału Reżyserii Barbary Ogar, przygotowany pod opieką Piotra Cieplaka.

Spektakl dyplomowy Wydziału Reżyserii pod opieką Piotra Cieplaka.

Wszyscy chcemy odnieść sukces. Spełnić wielkie nadzieje naszych rodziców. A co by było gdyby naszym jedynym marzeniem, tym najistotniejszym, było poniesienie klęski?

Monolog niezbędny, poza manifestem artystycznym, to przede wszystkim historia kobiety, która nie jest kochana. A nie ma nic, co tak poniża człowieka jak świadomość, że nie jest kochany. Z tego poniżenia powstaje poruszający dramat: w istocie poetycki, w formie brutalny.

Rezerwacja biletów: 22 635 99 39 lub rezerwacja.tcn@at.edu.pl

Bilety: 20 zł (ulgowy), 30 zł (normalny)

PIERWSZY RAZ - 20, 21, 22 I godz. 19.00, Sala im. Jana Kreczmara – Sztuka Michała Walczaka w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. Spektakl warsztatowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego.

Spektakl warsztatowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego.

W tragikomicznym „Pierwszym razie" On i Ona być może się kochają. Wielokrotnie spotykają się w tej samej scenerii. Próbują do doskonałości doprowadzić wstępne okoliczności poprzedzające ich pierwsze erotyczne spełnienie. W ich rozmowach, które często przypominają zresztą równoległe monologi, brakuje jednak prawdziwego porozumienia.

Inspiracją do napisania „Pierwszego razu" były prawdopodobnie rozważania Kundery nad lekkością bytu z całą dialektyką życia jako szkicu do czegoś, czego nigdy nie będzie ze słynną pointą: Einmal ist keinmal... Ale także chęć zmierzenia się z formą słuchowiska – pierwsza wersja sztuki powstała jako tekst radiowy, skrojony według zasady kreowania zdarzenia poprzez słowo, dialog, ze szczególnym naciskiem na współpracę wyobraźni słuchającego w uprawdopodobnianiu surrealistycznych perypetii, gwałtownych zmian nastroju i nieco groteskowych postaci. Pewna sceniczna nieodpowiedzialność tej radiowej wersji (jak też i nośny psychologicznie temat) wydała mi się niezłym zalążkiem pełnowymiarowej sztuki. Powstały kolejne sceny, zapętlenia dialogowe, postaci nabrały szybkości i jakiejś bolesnej świadomości swojej sytuacji... Wątkiem głównym pozostała rozciągnięta
w czasie do granic wytrzymałości inicjacja erotyczna, ale ten realistyczny konkret negocjowania
z rzeczywistością warunków pierwszej kopulacji raczej nie jest motorem dramatu. Bardziej interesująca wydaje się bieda postaci wobec nieskuteczności ich własnych, mniej lub bardziej ukrytych narracji, marzeń, tragiczna walka o ich spełnienie – w realizacji teatralnej to właśnie może stanowić pomost do bardziej uniwersalnego sensu sztuki. Człowiek nowoczesny nie jako wyzwolony pan samego siebie, ale jako więzień wzorców życiowej dramaturgii, w dodatku niekoniecznie autorskich... Bo trzeba przyznać szczerze, że – choć rzadko sobie to uświadamiamy – nasz mały, prywatny teatr kochamy przeważnie bardziej niż bliźnich naszych, może więcej niż samych siebie. Ujawnianie tego mechanizmu ukrytej i często niezdrowej miłości do pewnych scen pod płaszczykiem spontanicznych rzekomo uczuć jest przypuszczalnie najciekawszym polem działania teatru oficjalnego, z prawdziwą sceną i widownią. Pierwszy raz pewnie jakoś – mniej lub bardziej udanie – wpisuje się w ten nurt, co nie zmienia faktu, że jego dramaturgia oparta jest przede wszystkim na ostrej, tragikomicznej przepychance międzypłciowej, z całym okrucieństwem i humorem wzajemnego niezrozumienia między nowoczesną ONĄ i nowoczesnym ONYM. Co jak co, ale sytuacja erotyczna zawsze była i będzie zwierciadłem swojego czasu, ze wszystkimi jego blaskami i cieniami.

Michał Walczak

EVVIVA L'ARTE - 21 I godz. 19.00, TCN – kolejne spotkanie z autorskiego cyklu Natalii Adaszyńskiej.

CYJANEK O PIĄTEJ - 23, 24 I godz. 19.00, Sala im. Jana Kreczmara – Sztuka Pavla Kohouta w reżyserii Andrzeja Ferenca, z udziałem Małgorzaty Kaczmarskiej i Danuty Nagórnej.

Irena i Zofia. Dzieli je różnica pokolenia. Obie pochodzą z Polski. Obie nie mieszkają w kraju. Czy ich spotkanie przysłuży się rozwikłaniu tajemnicy sprzed pół wieku?

Przedstawienie, rozgrywające się wokół zagadek przeszłości, jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak świadomość własnej tożsamości wpływa na nasze życie.

Rezerwacja biletów: 22 635 99 39 lub rezerwacja.tcn@at.edu.pl

Bilety: 20 zł (ulgowy), 30 zł (normalny)

ZIMOWA OPOWIEŚĆ - 28, 30, 31 I godz. 19.00, TCN – Sztuka Shakespeare'a w reżyserii Cezarego Morawskiego z udziałem całego roku dyplomowego Wydziału Aktorskiego.

W spektaklu wykorzystano fragment spektaklu dyplomowego "Zimowa opowieść" w reżyserii Zofii Mrozowskiej z 1977 r., w którym udział wzięli m. in. Maria Mamona, Grażyna Szapołowska, Marcin Troński.

Wciąż aktualny temat miłości i wielkiej zazdrości opowiedziany klasycznym tekstem Shakespeare'a przez ponad 20 młodych ludzi (na scenie cały IV rok), których energia i pasja nadaje spektaklowi bardzo współczesny kształt.

Zimowa opowieść Williama Shakespeare'a to baśniowo odrealniona tragikomedia o nieuzasadnionej zazdrości i jej konsekwencjach, rozgrywająca się między Sycylią a Czechami w ciągu 16 lat. Król Sycylijski Leontes przyjmuje na swym dworze przyjaciela z młodości Poliksenesa – władcę Czech. Gościnność jego żony Hermiony wobec przybysza budzi w nim podejrzenia o zdradę. Targany niepohamowaną uczuciem, wtrąca brzemienną królową do więzienia, zaś urodzoną przedwcześnie córkę nakazuje wywieźć z kraju. Chęć poznania prawdy kieruje go ku wyroczni Delfickiej. I mimo iż przynosi ona uniewinnienie królowej, władca nie wierzy. Wówczas wybucha lawina nieszczęśliwych zdarzeń – umiera ukochany syn Leontesa Mamiliusz, zaś chwilę potem targana rozpaczą królowa. I dopiero podwójna śmierć prowadzi do opanowania się króla. Po upływie 16 lat dorosła Perdita, porzucona przed laty córka, planuje ślub z synem władcy Czech – Floryzelem. Wówczas za sprawą rozpoznania i pomyślnego splotu wydarzeń, okraszonych elementami komicznymi i ludowymi następuje szczęśliwy finał.



(-) (-)
Materiał Teatru
10 stycznia 2014