Szalona baśń Witkacego

Gdyby Witkacy przeżył wojnę i postanowił pod wpływem środków odurzających nakręcić thriller science fiction, efekt przypominałby zapewne najnowszy spektakl Pawła Świątka - intrygujący, a jednocześnie na swój sposób nieznośny.

W sztucznym świetle futurystycznego laboratorium (projektu Marcina Chlandy) trwa dziwaczny eksperyment dziejowy. Okrutny władca absolutny Gyubal Wahazar (Marcin Czarnik) opracowuje z pomocą szalonego doktora Rypmanna (Krzysztof Zawadzki] metodę stworzenia nowego człowieka, ich plany chce pokrzyżować przywódca tajnej sekty Ojciec Unguenty (Adam Nawojczyk). Wszystkiemu przygląda się niewinna Świntusia (brawurowa Ewa Kolasińska).

Czy krakowski spektakl jest metafizyczną baśnią o władzy, wolności i mechanizmach społecznej kontroli? Nic podobnego. To raczej szalona, niemal campowa kpina. Technologiczny terror, bioinżynieria, zniewolenie jednostki, rewolucja - fragmenty nader aktualnych myśli, fascynacji, lęków, które autora "Szewców" doprowadziły do samobójstwa, w świecie bohaterów spektaklu Świątka wywołują tylko śmiech.



Michał Centkowski
Newsweek Polska
18 marca 2015
Spektakle
Gyubal Wahazar