Szekspir w Gdańsku

22. Festiwal Szekspirowski, który rozpoczął się wyjątkową inscenizacją „Romeo i Julia" Studio Buffo w reżyserii Janusza Józefowicza, będzie szczególny z wielu względów. Pierwszy raz zobaczymy tutaj spektakle z Argentyny, Czech i Sardynii oraz widowiska zrealizowane przez polskich reżyserów zagranicą. Jednak to jeszcze nie wszystko.

Piątek inaugurujący wydarzenia tegorocznego festiwalu był zapewne emocjonujący. Najbardziej znany dramat Szekspira w nowoczesnym ujęciu musicalowym, z wykorzystaniem mnóstwa nowatorskich rozwiązań technicznych oraz Ewelina Marciniak ze swoją odważną adaptacją „Snu nocy letniej" zrealizowaną w Theater Freiburg w Niemczech. Kolejnego dnia mieliśmy okazję zobaczyć pierwszy spektakl z serii „Wkurzone na Szekspira". Będą to trzy spektakle zrealizowane przez młode kobiety (w dwóch przypadkach – reżyserki, w jednym – dramaturżkę), które w swojej twórczości wyrażają swego rodzaju bunt wobec dramatopisarza ze Stratfordu, tradycji literackich, a także męskiej dominacji we współczesnym świecie.

Konkurs
W Konkursie o Złotego Yoricka wezmą udział dwa całkowicie odmienne spektakle. Pierwszy to „Hamlet – komentarz" w reżyserii Grzegorza Brala, Teatru Pieśń Kozła. Profesor Jerzy Limon stwierdził, że w tym teatrze, nie istnieje coś takiego, jak etap końcowy w tworzeniu spektaklu. Ich dzieło, w wyniku wielu prób i eksperymentów, ciągle ewoluuje i staje się coraz ciekawsze. Tydzień później zobaczyć będzie można „Makbeta" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz. Spektakl muzyczny, z wyjątkowo dopracowaną sferą plastyczną. Z okazji gdańskiego festiwalu, z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, przyjedzie około 70 osób oraz ogromna konstrukcja zapewniająca realizację pomysłu inscenizacyjnego reżyserki na deskach Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Zagranicznie
„Stary człowiek świętuje swoje urodziny i postanawia obchodzić je uroczyście. Czy można je lepiej celebrować niż we własnym, pobliskim klubie, z przyjaciółmi i całą kochającą rodziną?" Tak zaczyna się opis argentyńskiego „La fiesta del viejo" w reżyserii Fernando Ferrera, który jest drugim zagranicznym spektaklem, który obejrzeliśmy już na festiwalu. W poniedziałek i wtorek na scenie zaprezentuje się irańska grupa z Mastaghel Theatre ze „Snem nocy letniej" w reżyserii Mostafy Koushki. Dramat jest w tej inscenizacji skrócony, ale przedstawiony w sposób niezwykle ciekawy i kolorowy. Ściągniecie Irańczyków do Gdańska nie było dla organizatorów najłatwiejszym zadaniem, dlatego zapewne wszyscy z wytęsknieniem czekają na efekt końcowy wielomiesięcznych przygotowań. „Miarka za miarkę" to kolejna propozycja zrealizowana przez polskiego reżysera, poza granicami naszego kraju. Tym razem to Jan Klata i grupa Divadlo pod Palmovkou z Czech. Ostatnia tragedia Szekspira oraz dyskusja o władzy, hipokryzji i wytartych frazesach. Z Niemiec przyjedzie Bea von Malchus i zaprezentuje monodram „Królowe". Zaprezentuje swoją interpretację znanego trójmiejskiej publiczności sporu pomiędzy Marią Stuart a Elżbietą I. Ostatnim spektaklem w Nurcie Głównym będzie druga podczas festiwalu próba zmierzenia się z „Makbetem" w wykonaniu sardyńskiego Sardegna Teatro & Compagnia Teatropersona. Spektakl zagrany według tradycji elżbietańskiej z męską obsadą, według prof. Jerzego Limona, zawiera też w sobie wyjątkową męską energię.

Ponadto
Rozbudowaną ofertę prezentuje także Letnia Akademia Szekspirowska, w ramach której po prawie każdym spektaklu odbędzie się otwarta dyskusja z twórcami. Przedstawiciele dwóch teatrów – Studio Buffo i Teatr Pieśń Kozła, zrealizują także dodatkowe wykłady. Janusz Józefowicz opowie o „Stereoskopii w teatrze", a Alicja Bral w języku angielskim podejmie temat „Selfless language or the absense of an author". Wydarzeniami towarzyszącymi będzie podtrzymujący nową tradycję gdańskiego festiwalu wernisaż muralu Iwony Zając pod tytułem „Jak Wam się podoba" umiejscowionego w przejściu podziemnym nieopodal Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. „Monologi ciała" to z kolei otwarty pokaz pracy warsztatowej Piotra Mateusza Wacha, który odbędzie się w sopockim Teatrze Boto.

OFF
SzekspirOFF toczy się na równi z Nurtem Głównym i już po raz trzeci także odbywa się na zasadzie konkursu. Przyznane zostaną trzy nagrody – od jury, gazety festiwalowej i publiczności. W tym roku Nurt OFFu jest bardzo różnorodny. Zobaczyć będzie można performance, spektakle teatru tańca oraz starcie kilku szkół teatralnych, w tym Royal Academy of Dramatic Arts z Londynu. Oprócz dwóch spektakli angielskich, będą miały miejsce także widowiska z Rumuni, Słowacji i Włoch.

22. Festiwal Szekspirowski to 300 osób spoza Gdańska, w tym aż 240 artystów. Wiele ciekawych grup z kilku krajów. Zderzenie kultur i różnych sposobów patrzenia na twórczość Williama Szekspira. Spektakle muzyczne, eksperymentalne, monodramy, teatr tańca i wiele więcej. Aby stać się częścią tego wydarzenia kulturalnego, ma się czas do 5 sierpnia.



Małgorzata Woźniak
Dziennik Teatralny Trójmiasto
30 lipca 2018