Taka jak u Reymonta i jak u Wajdy
„Ziemia obiecana" do realistycznego portretu świata na progu rewolucji. Rewolucji gospodarczej, przemysłowej, ale także rewolucji modeli relacji międzyludzkich. Taka była „Ziemia obiecana" Reymonta, taka była Wajdy – i taka jest Mai Kleczewskiej.Jedna z najważniejszych współczesnych reżyserek teatralnych razem ze znanym zagłębiowskiej publiczności dramaturgiem Tomaszem Śpiewakiem (m. in. słynny „Korzeniec", czy „Koń, kobieta i kanarek") ziemię obiecaną odkrywają w Sosnowcu, mieście o historii zaskakująco podobnej do historii Łodzi.
Jednak ich „Ziemia obiecana" nie jest opowieścią o przeszłości. To, znów, realistyczny portret świata na progu rewolucji – ale rewolucji jak najbardziej współczesnej, której nośnikiem są już nie fabryki a nowoczesne technologie i sztuczna inteligencja. Spektakl stawia pytania o przyszłość pracy, o wiecznie żywe napięcia kapitalizmu, brutalność jego reguł oraz nierówności, ale też o wciąż aktualne mechanizmy dążenia do sukcesu.
Bohaterowie tej „Ziemi obiecanej" nie różnią się bowiem zasadniczo od tych Reymonta i Wajdy: nadal kalkulują, kochają, zdradzają, ryzykują wszystko – tylko w innym kostiumie epoki. W sosnowieckiej „Ziemi obiecanej" Kleczewska rezygnuje z tradycyjnych teatralnych ram. Premiera spektaklu odbędzie się nie w budynku teatru, lecz w zabytkowym banku – miejscu, które niegdyś służyło gromadzeniu kapitału, a dziś ma stać się nowoczesnym centrum łączącym biznes i kulturę. To nie tylko scenografia – to symbol.
Projekt współfinansowany w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) dla Priorytetu: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację dla Działania: FESL.10.24-Włączenie społeczne – wzmocnienie procesu sprawiedliwej transformacji.
Aleksandra Marzyńska
Teatr Zagłębia w Sosnowcu
5 czerwca 2025