Teatr Mały nagrodzi alternatywę

Sześć spektakli konkursowych, pokaz mistrzowski i jedno premierowe przedstawienie w siedmiu różnych odsłonach, a w każdej z nich ważną rolę odegrają tyscy seniorzy. W poniedziałek 8 kwietnia rusza trzecia edycja TopOFFFestivalu. Laureatów poznamy 14 kwietnia.



Jak być kochaną? Czy można mówić o różach kiedy za oknem wybuchają bomby? Jak na naszą psychikę wpływa wielki wybuch? Co stanie się z nami, jeśli zapomnimy o Bogu? Dlaczego kultura Zachodu nie wskazuje pozareligijnych ścieżek rozwoju duchowego? Co wybrać: bierność czy aktywność? Jak widać twórcy zaproszeni do Tychów nie boją się stawiać ważnych pytań. Czy jednak pomogą nam na nie znaleźć odpowiedzi?

TopOFFFestival to nie tylko spektakle konkursowe i mistrzowskie, to także okazja do odkrycia niezwykłej premiery. Zobaczymy "Siedem kresek" według koncepcji Ewy Rysovej - spektakl, który sam odmierza czas, a przez siedem wieczorów każdorazowo koncentruje się na innej postaci. Kolejny dzień, kolejna prezentacja to zarówno premiera, jak i ostatni pokaz, a skoro jest to też zawsze "zielony spektakl", to wolno w nim zmieniać tekst i znaczenia sytuacji, żartować z partnerów, mrugać okiem do widzów. Spektakl będzie wystawiany codziennie od 8 do 14 kwietnia. Za każdym razem inaczej. Bardzo ważną rolę w spektaklu odgrywa dwoje tyskich seniorów - debiutujących na scenie kilka lat po przejściu na emeryturę.

Celem festiwalu jest stworzenie przestrzeni do rozmowy i artystycznej rywalizacji dla absolutnej czołówki ruchu teatrów alternatywnych - takie zadanie postawili przed sobą Dorota Pociask-Frącek, dyrektor organizacyjny i Łukasz Drewniak, dyrektor programowy festiwalu. Dzięki ich staraniom tyski festiwal szybko zyskał sobie uznanie.

Konkursowe zmagania ruszają w środę 10 kwietnia, kiedy to, o godzinie 17.00, na deskach Teatru Małego zaprezentuje się Teatr Kana ze spektaklem "Gęstość zaludnienia", w którym twórcy badają kondycję człowieka przygniecionego ciężarem swojej własnej przeszłości. Dwie godziny później, w Muzeum tyskich Browarów Książęcych, Rafał Szumski pomoże nam poszukać odpowiedzi na pytanie "Jak być kochaną?".

W czwartek 11 kwietnia teatr Sztuka Nowa zaprosi nas na "Krym". Jak zapowiadają twórcy: - W tym spektaklu nie ma Putina. Ten spektakl nie zostanie anektowany. W tym spektaklu słowo Krym nie będzie używane. Ten spektakl nie jest manifestem. Ten spektakl nie jest deklaracją.

Tego samego dnia zobaczymy także sztukę przygotowaną przez Stowarzyszenie Twórców "4 wymiary to dla nas za mało" zatytułowane "Malina". Punkt wyjścia do projektu stanowił życiorys i działalność Maliny Michalskiej, jednej z pierwszych propagatorek jogi w Polsce.

Konkursowe pokazy zakończą się w piątek. O godzinie 17.00 w Muzeum Tyskich Browarów Książęcych zobaczymy "Fausta" Teatru Przedmieście. Nie jest to klasyczna adaptacja tekstu, ale inscenizacja wzbogacona o fragmenty dramatu "Tragiczne dzieje doktora Fausta" Christophera Marlowe'a. Co stanie się z naszą duszą, jeśli zapomnimy, że to jedyna nieśmiertelność jaką mamy na ziem? - to jedno z pytań, które stawiają twórcy przedstawienia. Na koniec tej części festiwalu zobaczymy "Halo?" Studia Kokyu. W tym przedstawieniu nie ma bogatej scenografii czy nowych technologii. Sercem i jedynym medium tego teatru jest aktor ze swoimi umiejętnościami. Halo? to pytanie o pamięć, odpowiedzialność za znajomość historii i tworzenie przyszłości.

Laureatów festiwalu poznamy w sobotę 13 kwietnia, po zakończeniu spektaklu w koprodukcji Teatru Powszechnego w Łodzi i Komuny Warszawa "Hannah Arendt: Ucieczka". To fantazja na temat spotkania z udziałem bliskich sobie osób w szczególnym historycznym momencie. Hannah Arendt, Martin Heidegger, Karl Jaspers i Walter Benjamin - każde z nich musiało przejść próbę moralnej odpowiedzialności lub/oraz znaleźć drogę ucieczki przed śmiercią.

Jurorzy konkursu przyznają 6 nagród. Nagroda główna to 10.000 zł, jest jeszcze pięć nagród indywidualnych, każda o wartości 2.000 zł. Dodatkową nagrodę przyznaje także publiczność. Twórca, wyróżniony przez widzów otrzyma 5.000 zł.

Bilety na pokazy konkursowe w cenie 10 zł, na Spektakle Mistrzowskie - 20 zł dostępne w kasie Teatru Małego i na www.ticketportal.pl

Szczegółowe informacje: topofffestival.eu

***

TopOFFFestival 2019 - jurorzy

Ewa Rysova

Reżyserka teatralna, tworzy w Czechach i w Polsce. Absolwentka wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Brnie, w ramach stażu zagranicznego spędziła rok akademicki (2007/08) na wydziale Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Współzałożycielka czeskiej grupy teatralnej D'EPOG uhonorowanej nagrodą "Nadzieja roku 2011" na Festiwalu Teatrów Niezależnych Next Wave w Pradze. Jej ostatni spektakl z tym zespołem Šest miliard Sluncí prezentowano także na Festiwalu Teatralnym w Edynburgu (2014). Założycielka i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu jako na smrt! w Pradze (2015), który łączył artystów zajmujących się chorobą Alzheimera. W Łaźni Nowej w Krakowie we współpracy z Mateuszem Pakułą zrealizowała spektakl Wieloryb The Globe, uhonorowany w 2017 Nagrodą Specjalną miesięcznika Teatr. Okazjonalnie tłumaczy literaturę piękną z języka polskiego na czeski.

Julia Holewińska

Dramatopisarka i dramaturżka. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej. Jej sztuki przetłumaczone zostały na angielski, rosyjski, niemiecki, hiszpański, rumuński, włoski, czeski, japoński, ukraiński, słowacki, szwedzki i kataloński. Jest autorką tekstów piosenek do recitalu Anny Smołowik pt. Obsesje (Teatr Studio w Warszawie). Trzykrotna stypendystka Ministerstwa Kultury, laureatka programu "Młoda Polska", stypendystka Rządu Francuskiego, stypendystka Miasta Stołecznego Warszawy. Publikowała m.in. w "Dialogu", "Teatrze", "Kontekstach", "Tygodniku Powszechnym", "Dwutygodniku".

W 2010 roku za sztukę Ciała obce otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, w 2012 roku ta sama sztuka znalazła się w finale konkursu Stückemarkt, zaś słuchowisko na podstawie Ciał obcych zdobyło brązowy medal w konkursie Prix Europa. Ciała obce znalazły się też w finale Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 2013 roku Ciała obce ukazały się w amerykańskiej antologii (A) Pollonia. W tym samym roku odbyła się prezentacja dramatu w New York Theatre Workshop (reż. David Schweizer). Jest wykładowczynią w Akademii Teatralnej.

Przemysław Pilarski

Dramatopisarz, scenarzysta, dramaturg. Laureat m.in. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za tekst Wracaj (2018) oraz IX Metafor Rzeczywistości za tekst Reality show(s). Kabaret o rzeczach strasznych (2016). Tłumaczony na języki obce. Jego teksty prezentowane były w kraju i za granicą. Publikował m.in. w "Dialogu", "Ha!arcie", "Czasie Kultury", "Machinie" i "Playboyu". Współautor książek Jak facet z facetem (2016) oraz Sztuka obsługi penisa (2018) - z seksuologiem Andrzejem Gryżewskim. Mieszka w Łodzi.

Łukasz Kos

Reżyser teatralny. Urodził się w 1970 roku w Warszawie. Studiował na wydziale Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, w 1999 roku ukończył Wydział Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnejej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W latach 1989-1992 podróżował po Polsce z prywatnym teatrem im. Kici Koci Zbigniewa Micha i Wojciecha Królikiewicza. Jeszcze w czasie studiów był asystentem Mai Komorowskiej przy Letnikach Maksyma Gorkiego (Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Warszawie, 1994), Rudolfa Zioły przy Burzy Szekspira (Stary Teatr w Krakowie, 1997) i Andrzeja Wajdy, z którym pracował przy realizacji Klątwy Stanisława Wyspiańskiego(Stary Teatr w Krakowie, 1997).

 



(-) (-)
Materiał organizatora
9 kwietnia 2019