Teatr radiowy uruchamia wyobraźnię na nowym poziomie
- To wielkie szczęście Teatru Polskiego Radia i ludzi zajmujących się pracą nad słuchowiskami, że są one pięknie różnorodne - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Adam Wojtyszko, dyrektor Teatru Polskiego Radia. Część z nich usłyszymy na 23. Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie, który rozpocznie się już w tę sobotę 22 czerwca 2024.W sobotę (22.06) rozpocznie się 23. Festiwal Dwa Teatry, który po kilku latach powraca do Sopotu.
Festiwal Dwa Teatry to prawdziwe święto Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej.
Program 1 Polskiego Radia przez trzy dni będzie w Sopocie, skąd będzie relacjonował to, co dzieje się na festiwalu. Dziennikarki Jedynki Martyna Podolska i Anna Stempniak będą rozmawiać z twórcami słuchowisk i spektakli telewizyjnych.
23. festiwal "Dwa Teatry" w Sopocie to nie tylko konkursy słuchowisk i spektakli telewizyjnych, ale też wydarzenia na żywo. - Będą dwa słuchowiska na żywo: jeden odcinek "Matysiaków" w reżyserii Waldka Modestowicza, specjalnie pisany na Sopot i tam inscenizowany oraz "Ferdydurke", gdzie Mariusz Malec reżyseruje Gombrowicza. Staramy się pokazać trochę kuchni i wciągnąć słuchaczy do naszego świata, którym zajmujemy się na co dzień. Chcemy jakby zajrzeć w rękaw iluzjonisty, by pokazać, jak działa ta magia i ten cud teatru radiowego. Myślę, że jest on interesujący i uruchamiający wyobraźnię na nowym poziomie - komentuje Adam Wojtyszko.
Konkursowe słuchowiska w sopockim kinie
Na festiwalu będą również prezentowane słuchowiska, które zostały już zrealizowane i wyemitowane w Programie 1 Polskiego Radia, Dwójce i Trójce. W konkursie dla dorosłych, który odbędzie się w sopockim Multikinie, wystartuje 16 takich słuchowisk. Adam Wojtyszko podkreśla, że ich jakość dźwięku dzięki kinowej sali będzie fenomenalna. Można będzie także spotkać się z twórcami, aby porozmawiać o teatrze radiowym.
- Myślę, że to wspólne doświadczenie zorganizowania swojego odbioru wokół tego jednego zmysłu (którym jest dźwięk - red.), jest bardzo ciekawym, półmagicznym doznaniem. Zorientujemy się nagle, że słuchając tego samego, każdy ten swój "film" kręci w głowie w sposób osobisty, indywidualny, i to też jest szansa, żeby mówić o tym, co nas różni, a co jest wspólnym mianownikiem w odbiorze dzieła. Wszystko to, co powoduje, że teatr wyobraźni jest tak potężny - zauważa Adam Wojtyszko.
Różnorodność słuchowisk Teatru Polskiego Radia
Konkursowe słuchowiska dotyczą różnych tematów, jak i prezentują różne formy tworzenia teatru wyobraźni. - Wielkim szczęściem Teatru Polskiego Radia i ludzi zajmujących się pracą nad słuchowiskami jest to, że są pięknie różnorodne. Każdy twórca ma swój osobisty sposób myślenia. Tak samo nawet każdy tekst, który wybieramy - mówi Adam Wojtyszko.
- To wszystko jest kalejdoskopem wartości, tez, pomysłów, wrażeń i wydarzeń. Niektóre spektakle są właściwie nieomalże jedynie emanacją jakichś zmysłowych doznań. Niektóre są bardzo konkretną opowieścią i strukturą fabularną, a niektóre są bardziej przymuzyczne, inne bardziej opowieścią, efektem i dźwiękiem zaczerpniętym z życia codziennego. To, że to jest tak niebywale różnorodne, jest wielką siłą Teatru Polskiego Radia - dodaje.
Słuchowiska dla dzieci
Podczas Festiwalu Dwa Teatry będą również prezentowane słuchowiska dla najmłodszych. Planowane są też specjalne warsztaty. - Polskie Radio Dzieciom jest obecne na festiwalu - zwraca uwagę Adam Wojtyszko.
- Mam wielką słabość i sentyment do twórczości dla dzieci. Myślę, że wiele osób w moim wieku wychowywało się na bajkach i historiach granych przez największych polskich aktorów, którzy nigdy nie mieli żadnych zahamowań czy kompleksów, że robią to dla dzieci, tylko wręcz przeciwnie, bo dawali z siebie 200 proc. - kontynuuje dyrektor Teatru Polskiego Radia.
Poza tym w audycji:
- VII Letni Festiwal Polskiej Opery Królewskiej - Rossini połączony z premierą opery "Kopciuszek". Materiał Doroty Kołodziejczyk.
- Recenzja od Ewy Heine. "Amadeusz" w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi w reżyserii Anny Wieczur.
Krzysztof Świeżak
Polskie Radio Jedynka
22 czerwca 2024