Teodozja Bohdańska (1894 - 1962)

Urodziła się 23 kwietnia 1894 w ?. Zmarła 30 maja 1962 w Londynie.

Właściwie Teodozja Bogdańska z Kopczewskich, zamężna Cwojdzińska. Była żoną komediopisarza i reżysera Antoniego Cwojdzińskiego. Skończyła szkołę dramatyczną. W 1913-20 występowała w Teatrze Polskim w Warszawie, w sezonie 1920/21 w Teatrze Objazdowym nr 1 Ministerstwa Spraw Wojskowych pod dyr. Stanisława Czapelskiego (w styczniu 1921 z tym teatrem w Gdańsku). W 1921-24 występowała w Wilnie w Teatrze Polskim i Teatrze Powszechnym, w sez. 1924/25 w Teatrze im. Bogusławskiego w Warszawie, w sezonie 1925/26 w Zjednoczonych Teatrach Pomorskich, w czerwcu 1926 w Teatrze Letnim w Gdyni i Gdańsku (dyr. Józef Krokowski), w 1926-29 w Teatrze Polskim w Katowicach, w sezonie 1929/30 w Teatrze Ateneum w Warszawie, w 1930-31 w Teatrze Wielkim i w Teatrze Rozmaitości we Lwowie, od września 1931 do stycznia 1932 w warsz. Teatrze Melodram, w 1932-34 w Warszawie w Teatrze Ateneum; dorywczo w Teatrze im. Żeromskiego (wrzesień 1933) i w Instytucie Reduty (listopad-grudzień 1933); w 1935-37 znów w Teatrach Miejskich we Lwowie, potem w Warszawie: w 1938 w Teatrze Narodowym, a w sezonie 1938/39 w Teatrze Polskim i Teatrze Małym.

Grała z powodzeniem role charakterystyczne, jak np. Amelia Tichard ("Oj, mężczyźni, mężczyźni"), Podstolina ("Fircyk w zalotach"), Aniela ("Damy i huzary"), Rucka ("Grochowy wieniec"), Młynarka ("Zaczarowane koło"), Hanka ("Moralność pani Dulskiej"), Sara i Ciotka Janina ("Bronx-Express"), Matka Hinkemanna ("Hinkemann"), Pulcheria ("Dom otwarty"), Żona ("Ich czworo"), Kamila ("Żołnierz królowej Madagaskaru"), Kasia ("Skalmierzanki"), Kunegunda ("Popychadło"), a także „Podwójna buchalteria" Arnolda i Emila Golzów (Pani Cacankiewiczowa) w reż. Janusza Strachockiego (premiera 27 kwietnia 1937) Teatry Miejskie we Lwowie, „Ciotunia" Aleksandra Fredry (Ciotunia) w reż. Janusza Strachockiego (premiera 25 maja 1937) Teatry Miejskie we Lwowie oraz „Maskarada" Jarosława Iwaszkiewicza (Nina) w reż. Edmunda Wiercińskiego (premiera 2 grudnia 1938) w Teatrze Polskim w Warszawie.

Zagrała w kilku filmach: "Wieczna młodość" w reż. Henryka Bigoszta (1926), „Szlakiem hańby" w reż. Mieczysława Krawicza i Alfreda Niemirskiego (premiera 16 listopada 1929), "Ułani, ułani, chłopcy malowani" w reż. Mieczysława Krawicza (premiera 5 stycznia 1932), „Zapomniana melodia" w reż. Konrada Toma i Jana Fethke (premiera 5 listopada 1938) i „Serce matki" w reż. Michała Waszyńskiego (premiera 22 grudnia 1938).

Od II wojny światowej przebywała wraz z mężem za granicą. W 1942-45 występowała w Polskim Teatrze Artystów w Nowym Jorku. Następnie osiadła w Anglii.

Źródła: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego, FilmPolski, E-teatr.



Opracował Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
30 maja 2022