The Metropolitan Opera:

8. sezon transmisji przedstawień operowych z Nowego Jorku - w jakości High Definition i Dolby Digital Surround - otworzą Polacy, występując w nowej inscenizacji "Eugeniusza Oniegina".

5 października br. (sobota) Mariusza Kwietnia, Piotra Beczałę [na zdjęciu] i rosyjską diwę Annę Netrebko będą oglądać na dużym ekranie widzowie 64 krajów. W Polsce operę Czajkowskiego zobaczy publiczność Warszawy, Rzeszowa, Wrocławia, Elbląga, Katowic, Krakowa, Gliwic, Kielc, Olsztyna, Brzeszcz, Trzebini, Zamościa i Łodzi. Do cyklu "The Met: Live in HD" dołączyły w tym sezonie Czechowice-Dziedzice - rodzinne miasto Piotra Beczały.

Kolejny sezon transmisji z jednego z najsłynniejszych teatrów operowych świata to 10 przedstawień, z czego aż 4 to nowe inscenizacje.

Po kilkuletniej przerwie - spowodowanej chorobą - za dyrygencki pulpit powraca JAMES LEVINE, wieloletni dyrektor muzyczny Met, legenda tej sceny, by poprowadzić "Falstaffa" oraz "Cos fan tutte".

Ildar Abdrazakov, Roberto Alagna, Stephanie Blythe, Danielle de Niese, Joyce DiDonato, Renée Fleming, Juan Diego Flórez, Vittorio Grigolo, Jonas Kaufmann, Isabel Leonard, Fabio Luisi, Ambrogio Maestri, Angela Meade, Yannick Nézet-Séguin, Susanna Phillips, Luca Pisaroni, Matthew Polenzani, Patricia Racette, Paulo Szot i Dolora Zajick - te gwiazdy będą podziwiać widzowie zgromadzeni w 1.950 salach kinowych, filharmonicznych i teatralnych świata.

The Metropolitan Opera: Live in HD

Peter Gelb dyrektor generalny Met | James Levine dyrektor muzyczny Met | Fabio Luisi główny dyrygent Met

Przedstawienia sezonu 2013-14:

05.10.2013 Czajkowski Eugeniusz Oniegin

26.10.2013 Szostakowicz Nos

09.11.2013 Puccini Tosca

14.12.2013 Verdi Falstaff

08.02.2014 Dvořák Rusałka

01.03.2014 Borodin Kniaź Igor

15.03.2014 Massenet Werter

05.04.2014 Puccini Cyganeria

26.04.2014 Mozart Cos fan tutte [Tak czynią wszystkie]

10.05.2014 Rossini Kopciuszek

Opery wykonywane są w języku oryginału. | Przedstawienia grane są z napisami w językach polskim i angielskim. | Transmisje odbywają się w soboty.

O nowojorskiej Met i transmisjach

The Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata. Jej siłą są przede wszystkim wspaniałe głosy. Od ponad stu lat nie było prawdziwie wielkiej śpiewaczki czy śpiewaka, którzy nie pragnęliby wystąpić na scenie Met (tak nazywają swój teatr nowojorczycy). Także Polacy - obecnie Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur i przede wszystkim wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska - występowali i wciąż regularnie występują na deskach tego teatru.

Do dziś budzi rozbawienie fakt, że The Metropolitan Opera powstała nie z artystycznej potrzeby, a z urażonych ambicji. Otóż żona pewnego nowojorskiego milionera, gdy nie zdobyła miejsca w loży w działającej wtedy w Nowym Jorku operze, nakazała swojemu małżonkowi wybudowanie nowego teatru, aby mogła godnie prezentować się w loży honorowej. Wynajęty architekt, nie bardzo wiedząc, co właściwie projektuje, skupił się na ociekającej złotem widowni, zupełnie lekceważąc potrzeby sceny. Podczas spektakli dekoracje składować więc trzeba było bezpośrednio na ulicy, a chór, nie mając własnej sali prób, ćwiczył w toalecie...

Met zainaugurowała swoją działalność w roku 1883 Faustem Charles'a Gounoda. Choć początki były trudne (pierwszy sezon zakończył się gigantycznym deficytem), teatr miał szczęście do wybitnych dyrygentów i śpiewaków, a także do przedsiębiorczych dyrektorów. Szybko stał się sceną, o występowanie na której zabiegali najwięksi, z Marią Callas na czele.

Choć poziom artystyczny Met pozostawał na najwyższym poziomie, warunki lokalowe były fatalne. Dlatego po latach postanowiono wybudować profesjonalny gmach i tam przenieść zespół. W 1966 roku otworzono jeden z największych (widownia liczy blisko 4.000 miejsc) i najlepiej wyposażonych teatrów operowych na świecie (w pełni zautomatyzowana wielka scena, kilkanaście sal prób, parkingi, wygodne garderoby, przestronne magazyny dekoracji i kostiumów).

Met to dzisiaj operowa fabryka, a jej pracownicy pieszczotliwie nazywani są armią. Teatr ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów - od klasyki po dzieła współczesne. Gra blisko 300 monumentalnych spektakli w roku. Wszystko to wymaga precyzyjnej organizacji pracy, dlatego też repertuar oraz obsady planowane są z około pięcioletnim wyprzedzeniem.

Przedsięwzięcie "The Met: Live in HD" nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest dyrektor generalny Met - Peter Gelb. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy popłynął w eter obraz w jakości High Definition i dźwięk w formacie Dolby Digital Surround; pokazano Zaczarowany flet Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA. Sukces kasowy i frekwencyjny sprawił, że do projektu natychmiast przyłączyły się ośrodki z całego świata.

Transmisje swoich spektakli organizują dziś także inne słynne teatry, ale to Met była prekursorem i tylko ona realizuje swoje pokazy na tak ogromną skalę. Przedstawienia sezonu 2013-14 obejrzą widzowie w ponad 1.900 salach kinowych, teatralnych i filharmonicznych 64 krajów świata. Do tej pory na cykl "The Met: Live in HD" sprzedano 12 milionów biletów.

Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie - mimo sześciogodzinnej różnicy czasu - przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy.

Dodatkowym atutem tych pokazów jest możliwość zajrzenia za kulisy. Kamera śledzi zmiany dekoracji, rejestruje też wywiady ze śpiewakami występującymi w danym przedstawieniu, zagląda na próby, których podczas transmisji, podobnie zresztą jak każdego innego dnia, odbywa się w teatrze kilka - tego zaś nie może zobaczyć publiczność zasiadająca na widowni Met.

Opracowanie: B. Majchrzak.

Gdzie w Polsce można obejrzeć "Eugeniusza Oniegina":

Rzeszów kino Zorza http://www.kinozorza.pl/

Warszawa Teatr Studio im St. I Witkiewicza http://www.teatrstudio.pl/

Wrocław kino Nowe Horyzonty http://www.kinonh.pl/

Elbląg kino Światowid http://kino.swiatowid.elblag.pl/pl/

Katowice kino Kosmos http://www.csf.katowice.pl/

Kraków kino Kijów.Centrum www.kijow.pl

Gliwice kino Amok http://www.amok.gliwice.pl/

Kielce Filharmonia Świętokrzyska im. O. Kolberga w Kielcach http://filharmonia.kielce.com.pl/

Olsztyn Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. F. Nowowiejskiego http://www.filharmonia.olsztyn.pl/

Czechowice-Dziedzice kino Świt http://mdk.czechowice-dziedzice.pl/

Brzeszcze kino Wisła http://www.novekino.pl/kina/wisla/

Trzebinia kino Sokół http://kino.tck.trzebinia.pl/

Zamość kino Stylowy http://www.stylowy.net/

Łódź Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina http://www.filharmonia.lodz.pl/



(-) (-)
Materiał nadesłany
2 października 2013