Transformacja, czyli BalletOFFFestival po raz piąty

Krakowskie Centrum Choreograficzne, działające przy Nowohuckim Centrum Kultury, już po raz piąty zaprosiło widzów do wzięcia udziału w festiwalu pełnym niezwykłych spektakli.

Teatr tańca wciąż nie jest obecny w kulturze masowej w Polsce. Widownia festiwalu BalletOFF jest jeszcze stosunkowo niewielka. Wielka szkoda, ponieważ w ciągu kilku festiwalowych dni można zobaczyć premiery przygotowane przez rezydentów festiwalu, spektakle gościnne oraz wziąć udział w warsztatach dla tancerzy zaawansowanych i średniozaawansowanych. Ponadto festiwalowi w tym roku towarzyszy wystawa zdjęć Katarzyny Machniewicz pt. Stany pośrednie. To wszystko dzięki KCC, organizatorkom wydarzeń wokół teatru tańca w Krakowie.

Festiwal BalletOFF staje się coraz bardziej międzynarodowy. Podczas tegorocznej edycji widzowie mogli zobaczyć spektakl Jefta van Dinthera Dark Field Analysis, niesamowite studium ludzkiej cielesności, konfrontację człowieka i robota w spektaklu D3US/X\M4CHIN4 Fernando Belfiore, You Are Here Petry Tejnorovej oraz spektakl Magdy Jędry Królestwo. Krakowska Grupa Wokół Centrum pierwszego dnia festiwalu wystawiła premierę Trans_Miss(i)on. Ponadto widzowie mogli również zobaczyć premierę spektaklu Black is the colour w choreografii Quan Bui Ngoc.

Ciekawym wydarzeniem na festiwalu była również premiera spektaklu it will come later Międzynarodowego Kolektywu Tańca Współczesnego iCoDaCo. Sześciu artystów z pięciu krajów wzięło udział w dwuletnim projekcie wymiany interkulturowej. Pierwsza taka edycja odbyła się w 2012 roku w Göteborgu. Celem projektu jest pokazanie, że odmienności, również narodowe, mogą ze sobą nie tylko koegzystować ale również tworzyć.

Stałym punktem programu BalletOFFFestivalu są rezydencje. Tegoroczni rezydenci pod opieką Briana Michaels'a zaprezentowali dwa spektakle. Ostatni dzień festiwalu, Wieczór premier, to pokazy Jestem miłością II Barbary Bujakowskiej, Darii Kubisiak, Sebastiana Grygo oraz Kamila Tuszyńskiego oraz nieprzeniknione srebro Pauliny Rewuckiej, Dominiki Gryz, Aleksandry Krajewskiej i Pawła Żołądka. Premiery rezydentów Nowohuckiego Centrum Kultury to dwa spektakle wybrane podczas konkursu. Rezydenci, dzięki Krakowskiemu Centrum Choreograficznemu, otrzymują środki na zrealizowanie spektaklu, dostęp do sali prób oraz zaplecza technicznego, zakwaterowanie, promocję spektaklu oraz konsultacje. Dzięki temu twórcy mogą wystawić niezależny spektakl.

Festiwalowe wieczory kończą się dyskusjami z twórcami spektakli w Galerii Białej NCK. Tegoroczna edycja zaskakiwała każdego dnia. Doświadczyłam chyba wszystkich uczuć, od przerażenia po radość. Mimo, że nie jestem znawczynią teatru tańca jako widz na pewno poszerzyłam percepcję w patrzeniu na performance. Czekam z niecierpliwością na kolejną edycję.



Judyta Pogonowicz
Dziennik Teatralny Kraków
10 grudnia 2018