Trójmiejska polecajka

WSTĘP: Jako że świat powoli wraca do normy, sztuka może z powrotem stać się dostępna dla jej miłośników już nie tylko przez ekran komputera. By to ułatwić, artyści proponują wystawy młodej sztuki na Stoczni Gdańskiej, spektakle nad brzegiem morza w Orłowie a także Williama Szekspira na scenie elżbietańskiej, a to tylko niektóre z trójmiejskich wydarzeń w ten weekend.

"Art'em all" w hali Plenum w Stoczni Gdańskiej

Od 26 czerwca do 18 lipca
Godziny otwarcia galerii Plenum:
środa, czwartek, niedziela: 12:00-20:00
piątek, sobota: 12:00-2:00
Mamy sztukę i nie zawahamy się jej użyć!
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Ulica Elektryków łączą siły i zapraszają na największą dotychczas zewnętrzną wystawę studentek i studentów ASP.
Już 25 czerwca hala Plenum stanie się domem sztuki, gdzie w monumentalnej scenerii podziwiać będziecie mogli niemal 100 prac ze wszystkich wydziałów ASP: Malarstwa, Grafiki, Rzeźby i Intermediów oraz Architektury i Wzornictwa.
Art'em all pokaże nie tylko to, czym zajmuje się Akademia, ale też to, co aktualnie dzieje się w sztuce i projektowaniu. To rezygnacja z typowego, formalnego podejścia do sztuki, tym razem chodzi o młodość, szczerość i wolność. (materiały prasowe)

"Marlena Dietrich. Iluzje" - reż. Jacek Bała - Scena Letnia Teatru Miejskiego na plaży w Orłowie

10 lipca 2021, godz. 20:00
11 lipca 2021, godz. 20:00

Niekwestionowana gwiazda. Charyzma, osobowość, talent. Marlena Dietrich – ikona. Jej życie pełne było muzyki, kina, mężczyzn i skandali. Publicznie potępiła nazizm i wyjechała do Stanów Zjednoczonych, wspierała amerykańskich żołnierzy. Żyła tak jak chciała, a chciała wszystkiego i miała wszystko... Nasz spektakl przeniesie Państwa na umowny plan zdjęciowy filmu opowiadającego o jej burzliwym życiu i karierze. Marlena, jej rodzina, bliscy, kochankowie i współpracownicy, a w tle fascynujący czarno - biały świat kina, nieśmiertelne przeboje i historia XX wieku. (materiały Teatru Miejskiego w Gdyni)

"Maria" - André Hübner-Ochodlo - Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr Atelier w Sopocie
9 lipca 2021, godz. 19:30
10 lipca 2021, godz. 19:30
11 lipca 2021, godz. 18:30
Ria ma tupet i impet. Ciekawi ją świat, jest czuła i czujna. Ma tyle lat, co nasze milenium – epoka samotności. Chce znaleźć w nim miejsce dla siebie i dziecka, które wkrótce urodzi. Czy pomoże jej w tym nowe zajęcie – wirtualne rozmowy z nieznajomymi, którzy tak samo jak ona łakną bliskości? I czy da się przełożyć na język kilobajtów rytm, w którym bije jej serce, w którym bije serce każdego z nas?
Dajcie poznać się Marii. W dzień niestrudzenie biega po ulicach swojego miasta. Nocą z fascynacją bada tajemnice Wszechświata, studiując filmy dokumentalne na YouTubie. Jest dokładnie taka, jak wy: wystraszona i samotna, a jednocześnie nieugięta i pełna nadziei. Wejdźcie w jej świat i odkrywajcie wraz z nią, czym jest człowieczeństwo w XXI wieku. Niech dystans na moment zamieni się we wzajemną uważność i wrażliwość na osobę obok.
Spektakl na wskroś współczesny, który opowiada o najbardziej pierwotnych pragnieniach każdego człowieka: byciu zrozumianym, poszukiwaniu bliskości i chęci spełnienia w szczęśliwym życiu. Bo choć czasy się zmieniają, my zostajemy dokładnie tacy sami. I wszyscy krążymy od narodzin, przed miłość, aż po śmierć. Z wiarą i nadzieją. Niestrudzenie. (materiały Teatru Atelier w Sopocie)

"Burza" - reż. Szymon Kaczmarek - Gdański Teatr Szekspirowski
10 lipca 2021, godz. 18:00
11 lipca 2021, godz. 18:00
BURZA. Nadchodzi, trwa, a może właśnie przeszła? Dwa światy – pierwszy i trzeci. I mała wyspa na peryferiach, o którą rozbijają się fragmenty, strzępy wielkiego świata. Globalna polityka. Handel. Przemysł. Wpływy. Układy góra-dół i lewo-prawo. Mały terroryzm i wielkie konsekwencje. Mój i Twój strach. BURZA w nas. Odarci z godności i własności bohaterowie szukają nowego początku, nowej NADZIEI. I zemsty.
"Prospero abdykował. Wyrzekł się władzy, pogrążył w księgach, zamknął w ścianach pracowni. Został pozbawiony wpływów i sam pozbawił się możliwości wpływania na rzeczywistość. Intelektualizm okazał się jego słabością. Oddał władzę w ręce uzurpatorów. Opuszczony, samotny, z płaczącym dzieckiem na rękach, został wygnany ze świata, którego był częścią. Ocalał dzięki litości oprawcy. Decyzja o wznieceniu burzy przywodzi na myśl desperację terrorysty, który – pozbawiony szansy wpływania na rzeczywistość innymi środkami – sięga po rozwiązania radykalne. Prospero decyduje się na akt przemocy w celu odzyskania utraconego świata, do którego uważa, że wciąż należy. Ciemność, mgła, wilgoć, dzikość budują klimat na wyspie Prospera. Stanowią podstawę magicznego oręża, jakim dysponuje wygnany władca. Przemożny wpływ przyrody, jej brutalność i bezwzględność, to narzędzia ujarzmiania ludzi „przemysłu", którzy – pozbawieni dostępu do cywilizacji – tracą zdrowie, siły i rozum. Formy przemocy, jakich używa Prospero, to wachlarz współczesnych zachowań. Jak manipulacja – podstawowa „magiczna sztuczka". Wiedza o tym, jak skonstruowana jest rzeczywistość, brak naiwności, cynizm i znajomość reguł przemocy rządzących światem, od którego w czasie obecności w Mediolanie próbował uciec w książki i odosobnienie, daje mu przewagę." – Szymon Kaczmarek o koncepcji spektaklu (materiały Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego)



Oliwia Witek
Dziennik Teatralny Trójmiasto
10 lipca 2021