Uciechy i lamenty Kazimierza Dejmka
Z okazji 90. urodzin patrona Teatru i 65-lecia Nowego zapraszamy na wyjątkowy koncert muzyki staropolskiej – Uciechy i lamenty Kazimierza Dejmka. 17 maja o godz. 19.00 w Dużej Sali zagra zespół Ars Nova. Kazimierz Dejmek dojrzał w muzyce dawnej – zwłaszcza staropolskiej – oryginalny, żywy teatr. Dźwięk tworzył atmosferę scen mistycznych, towarzyszył tańcom i piosenkom, dawał czas na zmianę dekoracji i oddech dla aktorów.W koncercie-spektaklu głównymi aktorami są dawne instrumenty: fidel, harfa, viola da gamba, pomort, flety, krzywuły i puzon. Zagrają na nich muzycy znanego warszawskiego zespołu Ars Nova prowadzonego przez Jacka Urbaniaka. 9 listopada 1998 roku muzyce zagrali podobny repertuar przed Kazimierzem Dejmkiem, podczas nagrania muzyki do spektaklu Teatru Narodowego – Dialogus de passione. Tak jak na każdym spektaklu, Dejmek był osobiście na nagraniu, z nieodłącznym kubłem wody, służącym za popielniczkę.
W pierwszej części koncertu – Lamenty – zabrzmią polskie pieśni renesansowe o tematyce wielkopostnej i moralizatorskiej, a wśród nich najpiękniejszy utwór polskiego Odrodzenia – Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł i wstrząsający wiersz polskiego średniowiecza – Lament świętokrzyski w interpretacji Jolanty Jackowskiej. Obok muzyków i aktorki Nowego w pierwszej części koncertu wystąpi męski zespół wokalny „Gregorianum". Warszawscy śpiewacy wzorują się na brzmieniu Kapeli Rorantystów, którą powołał do muzycznej służby Katedry Wawelskiej król Zygmunt Stary.
Drugą część koncertu – Uciechy – wypełnią piosenki i tańce z Uciech staropolskich, spektaklu wyreżyserowanego przez Dejmka w Teatrze Nowym (1980) i Teatrze Narodowym (1981). Jolanta Jackowska i Adam Mortas w sposób współczesny zinterpretują piosenki polskie z XVII wieku, których tematyka miłosna, biesiadna – a zwłaszcza polityczna – zagrały w samym środku polskiego kryzysu roku 1981.
Wtedy – jak i kilka wieków wcześniej – o polityce śpiewali wędrowni dziadowie, narzekając jak to nędza z bidą z Polski idą... W Dejmkowskich Uciechach... dziadowskie narzekania o biedzie były wówczas bardzo aktualne, a wzdychania miłosne podszyte erotyzmem Zosienieczki czy Anusieńki dawały oddech świeżości.
Koncert muzyki dawnej dopełnią staropolskie tańce, takie jak Cenar, Galarda, Goniony, Świeczkowy wzorowane na europejskich tańcach dworskich z XVI wieku, a także te o ojczystym pochodzeniu: Chodzony, Most, Drabant. Zatańczą Joanna Lichorowicz i Sławomir Greś.
czas trwania koncertu: 2 x 40 minut
Uciechy i lamenty Kazimierza Dejmka
Program koncertu z okazji 90 rocznicy urodzin Kazimierza Dejmka
Część I – Lamenty
Wacław z Szamotuł (ok. 1550) Już się zmierzcha
Marcin z Warty, Tabulatura Łowicka (1590) Introitus de Sancta Cruce
Sebastian Klonowic, Hebdomas-Piątek (1581) Otwórz Panie usta moje, niechaj wyznawają
Cyprian Bazylik, pieśni, (1560) Dobrotliwość Pańska
Pieśń o niebezpieczeństwie żywota
Anonim (XVI w.) Pieśń o śmierci króla Zygmunta I Starego
Anonim, tabulatura Jana z Lublina (1540) Pawana, Zakłułam się tarnem
Andrzej ze Słupi ? (ok. 1460) Lament świętokrzyski
Mikołaj Gomółka, Jan Kochanowski (1580) Psalm 142 – Pana wołam
Psalm 30 – Będę Cię wielbił mój Panie
Anonim, Mikołaj Rej (1556) Przestrach na złe sprawy ludzkiego żywota
PRZERWA
Część II – Uciechy
Jerzy Dobrzański
muzyka z przedstawienia Uciechy staropolskie (1981) taniec Chodzony
Jerzy Dobrzański, wg zbioru Vietoris Codex (1658) taniec Cenar
Anonim, Vietoris Codex (1658)
tekst z Pieśni i tańce (1614) Runda rynela
Jerzy Dobrzański, wg M. Waisseliusza (1591) taniec Most
Anonim
melodia z tańców polskich, z tabulatury M. Waisseliusa (1598)
tekst – Dzwonek serdeczny...(1620) Zapłakała Zosienieczka
Jerzy Dobrzański
wg tabulatury L. Fuhrmana (1615) taniec Volta Polonica
Jerzy Dobrzański
wg tabulatury M. Waisseliusa (1598) taniec Goniony
Wojciech Długoraj (1619)
tekst wg Adama Lewandowica-Strzezowczyka Dobry dzień, Anusieńku
Jerzy Dobrzański
wg przekazów z XVII w. taniec Drabant
Wojciech Długoraj (1619) taniec Świeczkowy (Cantio Polonica)
Jerzy Dobrzański ?
tekst Szkolna mizeryja w dialog zebrana...(1633) Śpiewka dziada
Anonim (ok. 1540)
z tabulatury Jana z Lublina (1540) taniec Galarda (Jeszcze Marcinie)
Jerzy Dobrzański ?
tekst Komedyja rybałtowska nowa Nędza i bidy
Jerzy Dobrzański
wg tabulatury H. Newsidlera (1554) Eja ija kompanija
Wykonawcy:
Jolanta Jackowska – recytacja, śpiew (Teatr Nowy)
Adam Mortas – śpiew (Teatr Nowy)
Ewa Makomaska - recytacja, śpiew (Teatr Polski)
Krzysztof Kumor – śpiew (Teatr Polski)
Zespół Ars Nova
Agnieszka Obst – fidel
Joanna Nogal – fidel
Paweł Zalewski – viola da gamba
Mirosław Feldgebel – harfa, bęben
Krzysztof Owczynik – flety, krzywuły, cornamuse, cynk, gemshorn
Robert Krajewski – puzon
Jacek Urbaniak – pomort, flety, gemshorn, cornamuse
Joanna Lichorowicz – taniec
Sławomir Greś – taniec
Męski zespół wokalny Gregorianum
Berenika Jozajtis – kierowniczka zespołu
Robert Lawaty, Piotr Sowa, Jacek Iwaszko, Krzysztof Bujak, Tomasz Gozdek, Leszek Kubiak, Paweł Mężydło, Marcin Sobczyk, Jan Kurek
Kierownictwo, opracowanie muzyczne – Jacek Urbaniak
Program powstał dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Obiór bezpłatnych wejściówek od 15 maja od godz. 12.00 w kasie teatru.
(-)
Materiał Teatru
15 maja 2014