W całej palecie odcieni
Teatr biograficzny Agnieszki Przepiórskiej jest zjawiskiem unikatowym. Aktorka stworzyła pierwszy w polskim pejzażu artystycznym tak konsekwentnie realizowany i wyrazisty jednoosobowy projekt teatralny.Teatr biograficzny Agnieszki Przepiórskiej jest zjawiskiem unikatowym. Aktorka stworzyła pierwszy w polskim pejzażu artystycznym tak konsekwentnie realizowany i wyrazisty jednoosobowy projekt teatralny.
„Bioteatr Agnieszki Przepiórskiej ukazany został w całej palecie odcieni tego wielowarstwowego zjawiska scenicznego: z uwzględnieniem roli współpracowników (reżyserów i dramaturga), w kontekście zwrotu biograficznego w kulturze, z naciskiem na angażujący, emocjonalny wymiar przekazu i gorące, zróżnicowane świadectwa odbioru".
Z recenzji dr hab. Beaty Popczyk-Szczęsnej prof. UŚ
„W opisach i analizach dziewięciu monodramów, którym poświęcone są kolejne rozdziały, badawcza precyzja i wnikliwość Katarzyny Flader-Rzeszowskiej łączy się z pasją pisania o monodramie oraz umiejętnością unaocznienia spektakli czytelnikowi i przekładania kwestii dotyczących warsztatu aktorskiego na ich efekty w sytuacjach scenicznych".
Z recenzji dr hab. Marzenny Wiśniewskiej prof. UMK
Książka Katarzyny Flader-Rzeszowskiej „Bioteatr Agnieszki Przepiórskiej"jest dziewiętnastą pozycją w serii „Czarna książeczka z Hamletem", którą zainicjował Wiesław Geras, twórca festiwali jednego aktora, wieloletniego dyrektora festiwalu WROSTJA we Wrocławiu oraz Toruńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora w Toruniu.
Premiera książki odbyła się w dniu 12 czerwca 2025 w pierwszym dniu 39. Festiwalu TSTJA w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu, po spektaklu Agnieszki Przepiórskiej „Ocalone". W spotkaniu uczestniczyła Katarzyna Flader-Rzeszowska, Agnieszka Przepiórska. Spotkanie prowadził red. Tomasz Miłkowski, prezes polskiej sekcji AICT – Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, współwydawcy książki i partnera festiwalu.
Dr hab. Katarzyna Flader-Rzeszowska, prof. ucz. – teatrolożka,wykładowczyni na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna, profesorka w Katedrze Komunikacji Kulturowej i Artystycznej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, w latach 2017–2020 redaktor naczelna kwartalnika „Kultura – Media – Teologia", a w latach 2020-2025 zastępczyni redaktora naczelnego miesięcznika „Teatr". Autorka m.in. książek Bioteatr Agnieszki Przepiórskiej. Komunikacja – relacja – wspólnota emocji (Warszawa 2025), Teatr przeciwko śmierci. Kryptoteologia Tadeusza Kantora (Warszawa 2015), Promieniowanie rapsodyzmu. W kręgu myśli i praktyki teatralnej Mieczysława Kotlarczyka (Warszawa 2008). Jurorka konkursów recytatorskich, teatrów małych form i teatrów jednego aktora.
Bioteatr Agnieszki Przepiórskiej: Katarzyna Flader-Rzeszowska; Wydawnictwo: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Polska Sekcja AICT/Klubu Krytyki Teatralnej Stowarzyszenia Dziennikarzy RP; Seria: Czarna książeczka z Hamletem; Projekt okładki serii: Kaja Żurowska-Giers; Miejsce i rok wydania: Warszawa 2025; Oprawa: miękka; Ilość stron: 301; ISBN ISBN 978-83-8281-604-4; ISBN 978-83-954374-5-8.
(-) (-)
Materiał Wydawnictwa
3 lipca 2025