W międzynarodowej odsłonie
W październiku przez 9 dni podczas kolejnej edycji Festiwalu Prapremier będzie można zobaczyć m.in. 15 spektakli (w tym 6 zagranicznych) i 5 koncertów.Prapremiery - rozszerzenie formuły
Pojęcie „prapremiery" wymaga redefinicji i poszerzenia w związku z najnowszymi tendencjami w polskim i światowym teatrze i sztukach performatywnych. Odchodzimy od rozumienia prapremiery jako pierwszego wystawienia tekstu. Chcemy skupić uwagę widzów na nowych jakościach dramaturgicznych samych spektakli, rodzących się na przecięciu nowych stylów sztuki aktorskiej, tekstu, fonosfery i muzyki, architektury i wizualności, ruchu i tańca, nowych mediów, materiałów dokumentalnych i archiwalnych, których oryginalne układy, kompozycje, partytury i struktury niejednokrotnie stanowią o ich wartości dramaturgicznej. To właśnie w tym obszarze –„nowych dramaturgii" – zachodzą najciekawsze zmiany w europejskim i światowym teatrze, w nim rodzą się najbardziej wartościowe zjawiska. Pojęcie „prapremiery" zdefiniować chcemy również problemowo i tematycznie (odchodząc od kontekstu estetycznego, łączonego zazwyczaj z tym słowem) jako inicjowanie nowych projektów w sferze społecznej, politycznej, ekonomicznej, kulturowej, proponowanie alternatywnych rozwiązań, innych możliwych „światów", rehabilitację zarówno kategorii „utopii", jak też „nowości", często nieobecnych i wykluczanych z debaty publicznej ostatnich lat (postmodernistyczna dewaluacja „nowości", koniec polityki, koniec historii).
Międzynarodowy program
Zwiększając liczbę spektakli prezentowanych na Festiwalu, rozszerzamy jego program o kilka spektakli zagranicznych twórców (zarówno tych uznanych, jak też zupełnie nowych, odkrywanych dla polskiej publiczności przez Festiwal) oraz zaprosić zagranicznych kuratorów, krytyków, badaczy i dyrektorów artystycznych, sprawiając, że Festiwal stanie się istotnym miejscem promocji polskiego teatru oraz konfrontacji idei i myśli teatralnych. Istotną wartością będą też międzynarodowe koprodukcje.
Nurty tematyczne
Dużą część zaproszonych spektakli skupić chcemy w nurcie tematycznym, w którym każdorazowo problematyzowany będzie inny rodzaj relacji pomiędzy dramaturgią i konkretnym zjawiskiem-problemem (np. dramaturgie wojny, dramaturgie kryzysów i konfliktów, dramaturgie utopii), konfrontując różne sposoby podejmowania tych problemów przez twórców zagranicznych i polskich. Podczas tegorocznej edycji szczególnie ważnym nurtem będą dramaturgie wojen i konfliktów (Wojny, których nie przeżyłam, Black Bismarck, Sounds Like War, Riding On a Cloud, Oh My Sweet Land, T'ien Lai, BNNT) oraz dramaturgie (dla) Europy (Europa. Śledztwo, Portret damy).
Koprodukcje
Inicjować chcemy nowe zjawiska, podejmując międzynarodowe koprodukcje z najciekawszymi teatrami europejskimi i centrami sztuk performatywnych. W tym roku podczas festiwalu będzie miała miejsce polska premiera "Gabinetu politycznych osobliwości" ("Cabinet of Poltical Wonders") Any Vujanović, przygotowana w koprodukcji TPB i Kampnagel w Hamburgu.
Przedstawienia
WOJNY, KTÓRYCH NIE PRZEŻYŁAM Polska
COLLECTIVE JUMPS Polska
ALEKSANDRA ZEC Chorwacja
DELFIN, KTÓRY MNIE KOCHAŁ Polska
KWESTIA TECHNIKI Polska
KONCERT ŻYCZEŃ Polska
RIDING ON A CLOUD Liban / Holandia
APOKALIPSA Polska
BLACK BISMARCK Niemcy
EUROPA. ŚLEDZTWO Polska
SOUNDS LIKE WAR: KRIEGSERKLÄRUNG Niemcy
AKTORZY ŻYDOWSCY Polska
OH MY SWEET LAND Wielka Brytania / Szwajcaria
CABINET OF POLITICAL WONDERS Serbia / Niemcy / Polska
PORTRET DAMY Polska
Koncerty
JAAA!
ICANSWIM
T'IEN LAI
PEARLY CLOUDS
BNNT
Debaty
SZTUKA ODPOWIEDZIALNA GLOBALNIE? GEOPOLITYKA NOWYCH DRAMATURGII I TEATR SPRAW ZAGRANICZNYCH
CZYM SĄ NOWE DRAMATURGIE I DLACZEGO NIE WSZYSTKIE Z NICH WYMYŚLIŁ SZEKSPIR?
Konferencja POLITYCZNOŚĆ INSTYTUCJI SZTUKI. CO PO INSTYTUCJI KRYTYCZNEJ?
Towarzyszące
OBRAZY UCHODŹSTWA: OD MIGRACJI OBRAZÓW DO OBRAZÓW MIGRACJI
(-)
Materiał Teatru
3 września 2015