Ważny jest głos Publiczności
Bardzo ważny jest dla nas głos Publiczności, dlatego podczas finałowego koncertu odbędzie się głosowanie na najlepszego kompozytora zdaniem Słuchaczy/Widzów. Urna (walizka) do oddania głosu będzie ustawiona przy wejściu do Sali Kameralnej. Kartę do głosowania będzie można także przekazać obsłudze bileterskiej.Kompozytor wskazany w głosowaniu Publiczności otrzyma nagrodę specjalną. Laureat Grand Prix zostanie wybrany przez Jury w składzie:
- prof. Krzysztof Penderecki
- Elżbieta Penderecka, prezes Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena
- Joanna Wnuk-Nazarowa, dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach
- prof. dr hab. Urszula Kryger, dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi
- dr Wojciech Rodek, adiunkt w Akademii Muzycznej we Wrocławiu
- dr hab. Maciej Tworek, adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie
- Aleksander Laskowski, krytyk muzyczny
Mecenasem konkursu i fundatorem nagród jest łódzka Manufaktura.
„Człowiek z Manufaktury"
libretto: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
kompozytor: Katarzyna Brochocka
Poznański: Aleksander Kunach
Zofia: Małgorzata Walewska
Przybysz: Wojciech Pszoniak
Hirsch: Stanisław Kierner
Lekarz / Koń Marynarz: Robert Ulatowski
Syn: Łukasz Motkowicz
Córka: Patrycja Krzeszowska
Anioł - Przewodnik Chóru: Jan Jakub Monowid
Towarzysz: Jakub Telinga
Robotnica: Patrycja Krzeszowska
Chłopiec: Horacy Bartodziej / Tomasz Kędzia
Żywioły:
Woda: Dorota Wójcik
Ziemia: Olga Maroszek
Powietrze: Dawid Kwieciński
Ogień: Patryk Rymanowski
Pieniądze:
Złota moneta: Dorota Wójcik
Srebrna moneta: Aleksandra Wiwała
Brązowa moneta: Olga Maroszek
Dyrygent: Vladimir Kiradjiev
kompozytor: Rafał Janiak
Poznański: Stanisław Kierner
Zofia: Małgorzata Walewska
Przybysz: Wojciech Pszoniak
Hirsch: Patryk Rymanowski
Lekarz / Koń Marynarz: Robert Ulatowski
Syn: Dawid Kwieciński
Córka: Patrycja Krzeszowska
Anioł - Przewodnik Chóru: Jan Jakub Monowid
Robotnica: Patrycja Krzeszowska
Chłopiec: Horacy Bartodziej / Tomasz Kędzia
Dyrygent: Vladimir Kiradjiev
KATARZYNA BROCHOCKA
Kompozytorka, librecistka, pianistka, autorka oper, utworów symfonicznych, kameralnych i solowych, specjalizująca się w muzyce wokalnej i scenicznej.
Jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz Wanda L. Bass School of Music at Oklahoma City University (USA) w klasie kompozycji Edwarda Knighta. Studiowała także u Doiny Rotaru w ramach programu stypendialnego Socrates - Erasmus na Narodowym Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie. Laureatka międzynarodowych konkursów, w tym Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB podczas David Walter Composition Competition (USA, 2008), nagrody publiczności w kategorii Najlepszy spektakl muzyczny i opera Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013) i nagrody dyrektora artystycznego Opera Vista Festival (Houston, 2010). Finalistka Flourish Opera Competition (Londyn, 2012), konkursu stypendialnego Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz ICA Composition Competition (2010), otrzymała ponadto wyróżnienie w konkursie Nancy Van de Vate International Composition Prize for Opera (Wiedeń, 2008). Była stypendystką Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010). Jej utwory wielokrotnie wykonywano w Polsce (w tym na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej) i za granicą (m.in. w OperaUpClose w Londynie, Microscopic Opera w Pittsburghu, Opera Vista w Houston, Opera in the Ozarks w Arkansas), także podczas festiwali, takich jak: Audio Stage 2013 (Warszawa), Artscape (Baltimore, 2013) oraz w ramach 2009 SCI Region VI Conference (Oklahoma), International Society of Bassists Conventions (Pensylwania 2009, Oklahoma 2007, Kolorado 2015), 2006 Musik Unserer Zeit (Münster, Niemcy). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce.
RAFAŁ JANIAK
Dyrygent, kompozytor i pedagog, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, adiunkt na tej uczelni. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011), a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Stanisława Moryto (2010) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest doktorem sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura (2016). W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych ,wśród nich m.in.: I nagrodę w Konkursie Kompozytorskim im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra" w Częstochowie (2008), a także wyróżnienie w 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010). Jest też półfinalistą Conducting Competition „Donatella Flick" w Londynie (2014). Dwukrotnie był laureatem „Studenckiego Nobla" (2009, 2010), a także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007,2012), Keimyung University Foundation (Korea Południowa 2009), oraz dwukrotnie Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2009). Jego utwory wykonywały takie zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna UMFC, Filharmonia Dolnośląska, Sudecka a także Polski Chór Kameralny i Chór Filharmonii i Opery Podlaskiej. Kompozycje artysty prezentowane były na prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak: Festiwal Prawykonań (Katowice), Musica Polonica Nova (Wrocław), Legnickie Conversatorium Organowe, Gwiazdy Promują (Jelenia Góra), Gaude Mater (Częstochowa), Laboratorium Muzyki Współczesnej (Białystok), WDR - Musikfest (Münster, Niemcy). Twórczość Rafała Janiaka obejmuje kilkadziesiąt utworów napisanych na różnorodną obsadę wykonawczą – od solowej, przez kameralną, symfoniczną, po wokalnoinstrumentalną i z użyciem mediów elektronicznych. Kompozycje Rafała Janiaka zostały utrwalone i wydane na wielu płytach, były wielokrotnie emitowane na antenie Polskiego Radia. Ostatnia płyta z kompozycją artysty „Real Life Song" została nominowana w dwóch kategoriach do „Fryderyków" (2016). Kompozytor w swoich utworach często sięga do gatunków klasycznych (symfonia, sonata, koncert czy trio itp.), nadając im jednak nowy, indywidualny wymiar. Nie brakuje w jego twórczości wątków eksperymentalnych, w których kompozytor poszukuje nowych form wyrazu, ekspresji czy formy. W 2011 roku zadebiutował jako dyrygent operowy, prowadząc premierowe przedstawienie „Cosi fan tutte" W. A. Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji „Don Giovanniego" W. A. Mozarta. Od 2016 roku artysta współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi.
(-) (-)
Materiał Opery
23 września 2017