Weekend otwarcia

W tym roku Warszawskie Spotkania Teatralne odbywają się po raz 42. Trwa on od 19 do 29 maja. Większość spektakli pokazywana jest jednokrotnie, nie ma konkursu, istnieje jeden nurt Festiwalu.

Wydarzeń towarzyszących jest niewiele: WST udostępnia nagranie czytania performatywnego „Złych Dróg" w reżyserii Aldony Figury na swoim kanale na Youtube'ie, 21 maja odbyła się premiera albumu „WST x 40. Warszawskie Spotkania Teatralne 1965-2021". We foyer Sceny im. G Holoubka Teatru Dramatycznego wisi mała wystawa fotografii związana z tym albumem, można będzie ją oglądać przez cały czas trwania WST. Oprócz tego zaplanowane są spotkania z twórcami spektakli pokazywanych podczas tej edycji Festiwalu.

Festiwal został otwarty z przytupem, bo najgłośniejszym spektaklem sezonu: „Dziadami" Kleczewskiej z Teatru im. Słowackiego. Bilety na trzy pokazy (piątkowo-sobotnio-niedzielne) wyprzedały się błyskawicznie, a zatem zorganizowano jeszcze jeden pokaz – który też cieszył się dużym zainteresowaniem. Widziałam ten spektakl po raz pierwszy i muszę przyznać – byłam pod dużym wrażeniem. Faktycznie krytycznie ujmują one problemy polskiego społeczeństwa w formie kanonicznego tekstu i z ducha są one bardzo współczesnym spektaklem, ale z drugiej strony znalazło się w nim miejsce dla niespodziewanego patosu, romantycznej intensywności, charyzmatycznego aktorstwa oraz przetworzenia szalonej machiny wyobraźni Mickiewicza na język sceny lat 20. XXI wieku.

Oprócz tej szalenie wysoko zawieszonej poprzeczki w niedzielę odbył się pokaz „Dziewicy Orleańskiej" w reżyserii Eweliny Marciniak z Teatru Narodowego w Mannheim. Marciniak od kilku sezonów podbija niemiecką scenę, inny jej spektakl został pokazany na Berlińskich Spotkaniach Teatralnych. Jako że ze względów technicznych pokazanie jej nowej pracy w Polsce byłoby bardzo utrudnione, warszawska publiczność mogła się cieszyć tylko projekcją. Jednak i nagranie cieszy. Sam spektakl stanowi przetworzenie dramatu Schillera na historię Joanny d'Arc opowiedzianą jako opowieść o procesie emancypacji kobiet – z perspektywy kobiet.

Festiwal zaczął się na wysokim poziomie. Zobaczymy, co przyniosą kolejne dni!



Ewa Mazgajska
Dziennik Teatralny Warszawa
23 maja 2022