Weekendowa poznańska polecajka

Pierwszy listopadowy weekend w Poznaniu to czas koncertów, spektakli dobrze znanych już Poznaniakom i Poznaniankom, ale i pierwsze spektakle nowego Teatru Kóltura.

„Obłędni – koncert" – Teatr Ósmego Dnia
5.11 (piątek) o godz. 19
Obłędni to zespół muzykujących przyjaciół. Utwory autorstwa Marka Majki balansują pomiędzy muzyką rozrywkową a poezją śpiewaną, a ich ostateczne brzmienie jest sumą wizji i pracy wszystkich członków zespołu. Jego trzon stanowią:
Marek Majka - śpiew, gitara; Andrzej Mikołajczak - instrumenty klawiszowe; Maciej Kromolicki - gitara; Bartek Wawrzyniak - bas; Michał Chruszczyński - harmonijka ustna Piotrek Skiba - perkusja. Aktualnie skład dopełnia również grająca na skrzypcach Michalina Kowala.
Współpracę rozpoczęli przy okazji nagrywania pierwszej płyty „Z żywymi napiję się wódki", która wydana została w 2014 roku. Piosenki z tego krążka zagrali w takich miejscach jak Teatr Ósmego Dnia, klub Blue Note czy KontererART. Z utworem „Pożądanie" zdobyli wyróżnienie na Ogólnopolskim Przeglądzie Piosenki Bazuna.
Druga płyta - „Spotkanie" - ukazała się w 2019 roku. Obłędni mieli okazje podzielić się nią z publicznością tylko raz, na koncercie premierowym w klubie jazzowym Blue Note w Poznaniu.
Dziś Marek Majka i Obłędni z radością zapraszają Państwa na pierwszy po pandemicznej przerwie koncert! Zespół zaprezentuje materiał z płyty „Spotkanie", a także kilka starszych, ale i tych zupełnie nowych utworów.
http://teatrosmegodnia.pl/repertuar/68-2021/2021-11/300-obledni-koncert.html
/Materiały: Teatr Ósmego Dnia/


OTWARCIE TEATRU KÓLTURA
„Bakchanalia" – reż. Bogdan Żyłkowski – Teatr Kóltura (ul. 23 lutego 8)
5.11 (piątek) o godz. 20:05
BAKCHANALIA Ewy Skwary
Zaprasza się Państwa na spektakl otwierający naszą kosmiczną przygodę w nowym miejscu i pod nową nazwą. Bakchanalia to pierwszy spektakl weekendu otwarcia. Dbając o to, by każdy widz znalazł dla siebie miejsce, bardzo prosimy o rezerwację darmowych wejściówek mailowo pod adresem: teatrkolturawejsciowki@gmail.com
https://fb.me/e/2AvPehsiF
/Materiały: Facebook Teatru Kóltura/


„Tutam" – reż. Bogdan Żyłkowski – Teatr Kóltura (ul. 23 lutego 8)
6.11 (sobota) godz. 20:05
TUTAM według Bogusława Schaeffera Zaprasza się Państwa na spektakl w jakże kulturalnym miejscu. Tutam towarzyszyć będzie nam drugiego dnia weekendu otwarcia. Jest to perfomance na słowa, dźwięki, światło i nieobecnych aktorów w reżyserii Bogdana Żyłkowskiego.
Dbając o to, by każdy widz znalazł dla siebie miejsce, bardzo prosimy o rezerwację darmowych wejściówek mailowo pod adresem: teatrkolturawejsciowki@gmail.com
https://fb.me/e/1bkd575h4
/Materiały: Facebook Teatru Kóltura/


„Mątwa" – reż. Bogdan Żyłkowski – Teatr Kóltura (ul. 23 lutego 8)
MĄTWA CZYLI HYRKANICZNY ŚWIATOPODGLĄD Stanisława Ignacego Witkiewicza Zaprasza się Państwa na psychodramat o przełamywaniu banalności zwykłego życia i dotykaniu metafizycznej tajemnicy istnienia. Mątwa wieńczy weekend otwarcia i zwiększa apetyt na to co nadejdzie w kolejnych tygodniach listopada! Dbając o to, by każdy widz znalazł dla siebie miejsce, bardzo prosimy o rezerwację darmowych wejściówek mailowo pod adresem: teatrkolturawejsciowki@gmail.com

https://fb.me/e/1rBFurGic
/Materiały: Facebook Teatru Kóltura/


„Zakonnica w przebraniu" - reż. Jacek Mikołajczyk– Teatr Muzyczny w Poznaniu
5.11 (piątek) o godz. 19 oraz 6.11 (sobota) o godz. 13 oraz 17
Musical na podstawie słynnego filmu Zakonnica w przebraniu z 1992 roku z Whoopi Goldberg w roli głównej. Barowa piosenkarka Deloris Van Cartier jest przypadkowym świadkiem morderstwa dokonanego przez jej kochanka. Ten postanawia ją zabić. W ramach pomocy oferowanej przez policję, główna bohaterka zostaje wysłana do klasztoru. Przełożona znajduje dla niej miejsce w zakonnym chórze. Deloris w krótkim czasie zostaje dyrygentem i wprowadza do zespołu nowego ducha.

Autorem muzyki jest Alan Menken (Piękna i bestia, Sklepik z horrorami, Gazeciarze), laureat nagrody Tony oraz zdobywca ośmiu statuetek Amerykańskiej Akademii Filmowej. Za Zakonnicę w przebraniu został nominowany pięciokrotnie do Tony Awards, w tym za najlepszy musical. Poznańską wersję wyreżyserował Jacek Mikołajczyk (Nine, Rodzina Addamsów). Kierownikiem muzycznym spektaklu jest Piotr Deptuch (Jekyll & Hyde, Evita, Jesus Christ Superstar), za choreografię i ruch sceniczny odpowiada Ewelina Adamska-Porczyk (Chłopi, Rodzina Addamsów), scenografię zaprojektował Grzegorz Policiński (Nędznicy, Hair), a kostiumy Ilona Binarsch (Producenci, Rodzina Addamsów). Publiczność usłyszy przeboje odwołujące się do najlepszych wzorców muzyki tanecznej lat 70., przywołujące na myśl kultowy zespół BeeGees, solistki – Dianę Ross i Donnę Summer czy film Gorączka sobotniej nocy. Nie zabraknie takich hitów jak: „Weź mnie do nieba", „Pokaż głos" czy „Szerzyć miłość czas". Autorem polskiej wersji językowej jest Jacek Mikołajczyk. Premiera Zakonnicy w przebraniu odbyła się w 2009 roku w Londynie. Dwa lata później spektakl zadebiutował na Broadwayu. Poznańska realizacja jest polską prapremierą musicalu.
https://teatr-muzyczny.pl/spektakle/zakonnica-w-przebraniu/15
/Materiały: Teatr Muzyczny w Poznaniu/


„28 dni" – reż. Kamila Siwińska – Teatr Polski w Poznaniu
5.11 (piątek) o godz. 19 oraz 6.11 (sobota) o godz. 19 oraz 7.11 (niedziela) o godz. 18
Teatr Polski w Poznaniu_1875 przygotował polską prapremierę sztuki „28 dni", której autorką jest Rosjanka Olga Szylajewa.
Spektakl traktuje o 28 dniach kobiecego cyklu – o procesach, jakim podlegają kobiety, o biologii i o tym, jak są kobiety przez pryzmat cyklu postrzegane. A wie to każda, która choć raz usłyszała, że jej zachowanie sterowane jest zmianami hormonalnymi. Każda, której wartość pomniejszana była tylko dlatego, że jest kobietą. Każda, która doświadczyła przemocy z tego samego powodu.

Reżyserka Kamila Siwińska stawia w swoim spektaklu pytania: W jakim stopniu kobieta zdeterminowana jest przez biologię? Gdzie kończy się dyktat hormonów? Czy biologiczny determinizm w równym stopniu dotyczy kobiet i mężczyzn? Czy cykl hormonalny u kobiet i legendarny męski testosteron mogą być usprawiedliwieniem czynów potępianych społecznie? – A Tobie co? Okres masz? – znacie to zdanie? To pooglądajcie „28 dni"!!!
https://teatr-polski.pl/spektakle/28-dni/
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/


„Mister Barańczak" – reż. Jerzy Satanowski – Teatr Nowy w Poznaniu
5.11 (piątek) o godz. 19 , 6.11 (sobota) o godz. 17 oraz 7.11 (niedziela) o godz. 17
To nie jest zwykłe przedstawienie teatralne. To profesjonalne i zapierające dech w piersiach pokazy słownych akrobacji, tresury sylab i tańca towarzyskiego głosek pod czujnym okiem znakomitego prestidigitatora, poety i tłumacza – maestra Barańczaka – oraz jego wiernej świty! Tutaj każde słowo ma do odegrania co najmniej trzy role, każde zdanie rozkwita podwójnym znaczeniem, a każdy wiersz może niespodziewanie przeobrazić się w piosenkę, w dodatku – z muzyką na żywo... Tylko w Teatrze Nowym! Tylko na Dużej Scenie!
https://teatrnowy.pl/spektakle/mister-baranczak/
/Materiały: Teatr Nowy w Poznaniu /


Muzyka Wielkich Miast – Salzburg
6.11 (sobota) o godz. 11
Wykonawcy:
Marcin Suszycki – skrzypce, kierownictwo artystyczne
Kameralna Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej w Poznaniu
Jakub Chrenowicz – dyrygent
Program:
Leopold Mozart, Symfonia dziecięca
Wolfgang Amadeus Mozart, XXIX Symfonia A-dur KV 201
https://prosinfonika.eu/wydarzenie/muzyka-wielkich-miast-salzburg/
/Materiały: Prosinfonika Filharmonia Poznańska/

490. Koncert Poznański / Gloria
6.11 (sobota) o godz. 18
Agnieszka ADAMCZAK – sopran
Magdalena WACHOWSKA – alt
Dionizy Wincenty PŁACZKOWSKI – tenor
Tomasz MAZUR – bas
Mirosław GAŁĘSKI – organy
Chór Chłopięcy i Męski
Filharmonii Poznańskiej
Poznańskie Słowiki
Maciej WIELOCH - dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Program:
Franciszek Mirecki - Msza na cztery głosy i organy
Antonio Vivaldi - Gloria RV 589
https://filharmoniapoznanska.pl/koncerty/
/Materiały: Filharmonia Poznańska/


KUJAWIACZKÓW SIEDEM A OBEREK JEDEN | Kolekttacz / Warsztaty ruchu
i tańca dla dzieci (6-10 lat) – Polski Teatr Tańca
6.11 (sobota) o godz. 11
http://www.ptt-poznan.pl/pl/node/1151
/Materiały: Polski Teatr Tańca/


„Niech Żywi Grzebią Umarłych" – reż. Aleksandra Dziurosz, Tomasz Szczepanek – Polski Teatr Tańca
6.11 (sobota) o godz. 20 oraz 7.11 (niedziela) o godz. 20
Jednostka i społeczeństwo. Życie i śmierć. Śmierć jednostki a życie społeczeństwa. Budzimy się, wstajemy z łóżka, idziemy do pracy, pracujemy, jemy, pijemy, odpoczywamy, nudzimy się, bawimy się, wiążemy się, rozstajemy się, rodzimy się, dorastamy, rodzimy kogoś, starzejemy się, umieramy. Nasza historia – jedna z wielu, które zdarzają się obok siebie w tym samym momencie na całym świecie – kończy się zawsze tak samo. Wszyscy dobrze wiemy jak. Pośród miliona wyzwań, jakie stawia przed nami życie, od czasu do czasu zdarza się czyjaś śmierć. Ile znaczy dla nas cudza śmierć? Dla nas jako jednostek. Dla nas jako społeczeństwa. Przecięcie tych dwóch perspektyw skłania nas do postawienia kolejnego pytania, które chcielibyśmy zawiesić między sceną a widownią: co my żywi możemy wiedzieć o śmierci?
http://www.ptt-poznan.pl/pl/node/129
/Materiały: Polski Teatr Tańca/


„Matka" – reż. Radek Stępień – Teatr Nowy w Poznaniu
6.11 (sobota) o godz. 19:30 oraz 7.11 (niedziela) o godz. 19:30
„Skomponowałem w wagonie, jadąc do Jaworskich pod Warszawę, potworny dramat Czystej Formy pt. MATKA. O ile mi się uda, będzie wprost cudowne" — pisał Witkacy w liście do żony z 28 listopada 1924 roku. Trzy tygodnie później sztuka była gotowa, choć na swoją prapremierę musiała poczekać jeszcze czterdzieści lat, do czasu, aż na deskach Teatru Starego wystawił ją Jerzy Jarocki.
Parodia naturalistycznego teatru Strindberga, Ibsena i Przybyszewskiego? Autobiograficzny portret wszechstronnego artysty, uzależnionego od utrzymującej go matki? Filozoficzny traktat ukryty pod pozorami obyczajowego dramatu czy może narkotyczna wizja zakompleksionego megalomana? Czysta Forma — czy czysta blaga? MATKA to opowieść o ludziach skazanych na bliskość.
O bliskości, która potwornieje i wyradza się w swoje przeciwieństwo. O więziach, które są więzami. Uniwersalna opowieść o rodzinie.
Bo to rodzina jest tym, co na początku wprawia nas w ruch, i tym, co nas ostatecznie pożera.
https://teatrnowy.pl/spektakle/matka/
/Materiały: Teatr Nowy w Poznaniu /


„Misja Poznań – gdzie są koziołki?" – reż. Marek A. Cyris – Teatr Animacji w Poznaniu
6.11 (sobota) o godz. 11, 7.11 (niedziela) o godz. 11
Dora Dynks oraz Waldemar Wihajster, czyli postrzelona para detektywów, otrzymują nowe zlecenie. Tym razem to wyjątkowo poważna misja – z poznańskiego ratusza ktoś uprowadził słynne koziołki! Czas płynie nieubłaganie, bo jeśli koziołków nie będzie na wieży w samo południe, wydarzy się katastrofa! Tajemniczy porywacz przemieszcza się po mieście, skutecznie zwodząc depczących mu po piętach detektywów... oraz widzów, którzy od początku są włączeni w tajne śledztwo! W szalonym tempie kluczymy po Poznaniu, odkrywając wyjątkowe miejsca i spotykając nader ciekawe osobistości, takie jak Duch Lech, Bamberka Superbohaterka, Stary Marych, Gołąb Ignacy, czy gorące w uczuciach Kłódki z mostu Jordana, żeby w końcu... Nie! Nie powiemy wam, jak zakończy się Misja: Poznań. Wskoczcie na zaczarowany pokład Imaginarium i przekonajcie się sami!
https://teatranimacji.pl/spektakl/misja-poznan-1/
/Materiały: Teatr Animacji w Poznaniu /


„Urodziny prawie wszystkich, czyli piękno różnorodności"– reż. Dorota Abbe – Teatr Animacji w Poznaniu
6.11 (sobota) o godz. 13, 7.11 (niedziela) o godz. 13
Jak można obchodzić urodziny? Hucznie, hałaśliwie, w gronie przyjaciół i rodziny? A może samotnie? Albo z jedną, ulubioną osobą?
A może w ogóle ich nie obchodzić, nie chcieć ich mieć, zapomnieć o nich? Można i tak i tak. I jeszcze inaczej. Bo każdy jest inny i każdy może sobie wymarzyć swoje urodziny tak, jak chce. Jeśli chcecie zobaczyć, jak świętują je nasi bohaterowie, zapraszamy Was na "Urodziny prawie wszystkich". Mali, duzi i średni, młodsi i starsi, smutni i weseli, śmiali i nieśmiali, zapraszamy Was do naszego magicznego świata, w którym każdy może być tym, kim chce, nie naśladując nikogo. Jesteście tu mile widziani. Ho ho ho!
https://teatranimacji.pl/spektakl/urodziny-prawie-wszystkich-czyli-piekno-roznorodnosci/
/Materiały: Teatr Animacji w Poznaniu /


„Bajki malutkie" - reż. Mariola Ryl-Krystianowska – Teatr Animacji w Poznaniu
6.11 (sobota) o godz. 15, 7.11 (niedziela) o godz. 15
Wszyscy kochamy bajki, prawda? Królowie, księżniczki, smoki i rycerze, wielkie przygody, potężna magia, lep na muchy, niebezpieczne kapcie, łysiejący bibliotekarz... Zaraz, zaraz, co takiego?! Ach, no tak. To przecież bajki autorstwa Maliny Prześlugi, niewielkie, często niezauważane, takie do podglądania przez lupę. Jesteśmy pewni, że te miniaturowe opowieści o nietuzinkowych bohaterach spodobają się i malutkim i tym większym widzom. W naszych bajkach to nie rycerz ani królewicz wyruszy na ratunek pewnej damie w opałach,
a Rozczarowany Rumak Romuald we własnej osobie, zupełnie bez jeźdźca. Maleńka pchła Majka pomyli pluszowego misia z żywym zwierzątkiem i wpadnie w niezłe tarapaty, a włos Patryk będzie borykał się z postępującym łysieniem... To wszystko i wiele więcej okraszone jest równie maleńkimi, uroczymi piosenkami, takimi do nucenia pod nosem. Kto jak kto, ale dzieci dobrze wiedzą, że małe jest piękne! A do tego ciekawskie, nieprzewidywalne i pełne humoru!
https://teatranimacji.pl/spektakl/bajki-malutkie/
/Materiały: Teatr Animacji w Poznaniu /


Ciałodźwiękoruchy – warsztaty improwizacji ruchowo-dźwiękowej dla rodzin z dziećmi w wieku 5-6 lat
7.11 (niedziela) o godz. 11
Podczas warsztatów w roli głównej wystąpi nasze ciało. Oddamy mu głos i pozwolimy mu dźwięczeć, brzęczeć i hałasić, syczeć, plumkać i bimbonić w swoim własnym i niepowtarzalnym języku! Co nam wyszepczą kolana? Jakie marzenia mają łokcie? I jak one wszystkie mogą zadźwięczeć jako jeden wielki poruszający się chór? Poprzez różne zabawy ruchowe i swobodną improwizację będziemy podsycać naszą ciekawość i pobudzać wyobraźnię oraz uruchamiać indywidualną ekspresję i uwalniać radość, która w nas drzemie. Warsztaty są wydarzeniem międzypokoleniowym, dlatego do udziału zapraszamy bardzo serdecznie dzieci wraz z bliskimi im dorosłymi w różnym wieku: rodzicami, ciociami, wujkami, dziadkami i babciami. Prosimy o przyjście w wygodnym stroju, niekrępującym ruchów. W przestrzeni warsztatowej poruszamy się bez butów.
https://teatr-polski.pl/cialodzwiekoruchy-warsztaty-improwizacji-ruchowo-dzwiekowej-dla-rodzin-z-dziecmi-w-wieku-5-6-lat/
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu /


„Weekend z R" – reż. Wojciech Błach – gościnnie w Teatrze Muzycznym
7.11 (niedziela) o godz. 16 i 19
"A Surfeit of Lovers"
Mistrzowska farsa Robina Hawdona pełna znakomitych kreacji. Londyn. Lata dwudzieste. Clarise i Roger to małżeństwo szczęśliwe, spełnione, odnoszące sukcesy na każdej płaszczyźnie. Rozumieją się bez słów, nie widzą świata poza sobą. Lecz to tylko pozory. Przepełnieni są miłością, ale czy tylko do siebie? Okazuje się że „ta" miłość może być ogromnym problemem. Gdy nagle wyjazd służbowy Rogera zostaje odwołany, kompletnie psuje to szyki jego żonie. Mąż w domu to nie lada wyzwanie dla Clarise, która miała zaplanowany ten czas w najdrobniejszych szczegółach. Cała sytuacja wywołuje szereg nieporozumień i komplikacji, przez co akcja nabiera zawrotnego tempa. Teraz Clarise musi wykazać się niebagatelną wyobraźnią i pomysłowością, żeby utrzymać swoją tajemnicę przed mężem do końca.
„Weekend z R." to komedia wielu zwrotów akcji, intryg i sekretów. Komizm sytuacyjny spektaklu gwarantuje dwie godziny świetnego humoru i rewelacyjnej zabawy.
https://teatr-muzyczny.pl/spektakle/weekend-z-r/100
/Materiały: Teatr Muzyczny w Poznaniu/


„Madame Butterfly – wykonanie koncertowe" - Teatr Wielki w Poznaniu – Aula Uniwersytecka
7.11 (niedziela) o godz. 18
Operowy wyciskacz łez. Miłosna historia wszech czasów upajająca aromatem kwitnącej wiśni i rozdzierającą serce opowieścią o porzuconej kobiecie. Wreszcie – aby otrząsnąć się z nadmiaru egzaltacji – wymarzona partia wszystkich sopranistek. Jednym słowem: Madame Butterfly! Patrząc na dzieje Madame Butterfly jednego można być pewnym: odbiór premiery nie świadczy o późniejszych losach kompozycji. Premierową prezentację w mediolańskiej La Scali w 1904 roku przyjęto chłodno. Publiczność nie klaskała, przekupiona sowicie przez przeciwników Pucciniego. Na premierze w nowojorskiej Metropolitan Opera jedyne łzy, które tryskały z oczu publiki, były to łzy rozbawienia. Nikt nie załamywał rąk na losem porzuconej gejszy Cio-Cio-San, za to większość widzów zaśmiewała się z przydeptującej kimono solistki. Znaleźli się i tacy, którzy głośno wyrażali swoją dezaprobatę. Operę zdjęto natychmiast z afisza. Puccini oprócz kąśliwych recenzji wziął sobie do serca parę dobrych rad. Premierową partyturę podzielił na III akty, niektóre numery wyrzucił, inne przeredagował i ... I sprawił, że od 1905 operowa publiczność roni łzy. Aby osłodzić nadto płaczliwą wymowę powyższej zapowiedzi informujemy, że w tytułowej partii wystąpi Iwona Sobotka. To pierwszy występ znakomitej solistki w poznańskiej operze w bieżącym sezonie. Radujmy się zatem! Płakać będziemy później.
https://opera.poznan.pl/pl/madama-butterfly-wykonanie-koncertowe
/Materiały: Teatr Wielki w Poznaniu /



Natasza Thiem
Dziennik Teatralny Poznań
5 listopada 2021