Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok
Wkraczamy w nowy teatralny rok! Na razie z dobrze znanymi widzom tytułami, takim jak „Hotel Ritz. Musical" czy „Bóg mordu". Przed nami też ekscytujące premiery, które przyniosą mnóstwo emocji. Wejdźmy więc w ten rok teatralnie!„Hotel Ritz. Musical" reż. Joanna Drozda – Białostocki Teatr Lalek
5 stycznia – godz. 19.00
6 stycznia – godz. 18.00
7 stycznia – godz. 18.00
Barwne kreacje aktorskie, przebojowe piosenki, muzyka grana na żywo, porywające sceny zbiorowe i gustowne stroje z epoki. „Hotel Ritz. Musical" ma wszystko, by stać się przebojem białostockiej sceny. Dzięki spektaklowi Białostockiego Teatru Lalek legenda Ritza ożyła. Widzowie przenoszą się na jedną noc do eleganckich wnętrz gmachu – wizytówki międzywojennego Białegostoku – do którego ściągały elity z całego kraju. Trzeba pamiętać, że czas międzywojnia jest czasem wielkiej swobody i afirmacji życia. Zarówno ten okres, jak i legendę Ritza z powodzeniem przypomina autorka scenariusza, piosenek i reżyserka spektaklu Joanna Drozda. Warto było czekać kilka sezonów na musical poświęcony nie tylko hotelowi Ritz, ale mierzący się z mitem wielokulturowego Białegostoku.
„Baśń o Rycerzu Bez Konia" reż. András Veres (Węgry) – Białostocki Teatr Lalek
6 stycznia – godz. 14.00
7 stycznia – godz. 14.00
Dawno, dawno temu, był sobie Rycerz bez Konia. I był z tego powodu bardzo nieszczęśliwy. Wszyscy waleczni Rycerze mieli przecież swoje Konie – On jeden jedyny nie miał. Gdybyż tylko wiedział, że gdzieś tam, w świecie, jest Koń w sam raz dla Niego – taki Koń bez Rycerza – na pewno byłoby Mu lżej. Na szczęście realizatorzy z BTL już to wiedzą. Nie wiedzą tylko, czy się spotkają – i jakie będą mieć po drodze przygody.
BTL zaprasza na pełną humoru, rozśpiewaną opowieść o sile marzeń i wielkiej przyjaźni, zdolnej pokonać wszelkie przeciwności losu.
To przedstawienie familijne skierowane do widzów przedszkolnych i wczesnoszkolnych, zrealizowane przez czołowych artystów węgierskiej sceny lalkowej i doświadczonego kompozytora scen polskich. (mat. BTL)
„Robot i Motylek" reż. Agnė Sunklodaitė (Litwa) – Białostocki Teatr Lalek
7 stycznia – godz. 13.00
„Robot i Motylek" to przedstawienie o trwałych i głębokich uczuciach, jakie mogą połączyć każdego z nas, a także o bardzo kruchym i ulotnym pięknie, które warto w porę dostrzec.
Spektakl powstał na podstawie historii napisanej przez litewską autorkę Vytaut? Žilinskait?. To opowieść o robocie, który zakochuje się w stworzeniu z zupełnie innego świata – w motylku. Dzięki krótkiej znajomości mechaniczny bohater odkrywa prawdziwe uczucia, takie jak miłość, empatia, przywiązanie, ale również i strach, i żal...
Przedstawienie poprzez interaktywny charakter zaprasza dzieci do bezpośredniego udziału w przygodach sympatycznego robota i jego przyjaciół. (mat. BTL)
„Bóg mordu" reż. Katarzyna Deszcz – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
6 stycznia – godz. 18.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
7 stycznia – godz. 18.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
Sztuka w błyskotliwy sposób obnaża ludzkie słabości. Przyczyną całego zamieszania jest bójka dwóch chłopców, która staje się pretekstem do spotkania rodziców pragnących kulturalnie rozwiązać konflikt. Jednak konfrontacja zamienia się w istne piekło...
„Bóg mordu" bywa nazywany teatrem nerwów, ponieważ to właśnie one rządzą bohaterami. Konwenanse w jakich zostali wychowani powodują, że teoretycznie wiedzą, jak mają się zachować w niezręcznej sytuacji. Jednak impulsy są silniejsze i wszyscy tego dnia tracą cierpliwość, a na jaw wychodzi mroczna część ludzkiej natury.
„Bóg mordu" zapewnia dużą dawkę śmiechu, ale nie brakuje w nim miejsca na refleksję o nas samych. (mat. TD)
Orkiestra Ludwika Sarskiego gra na żywo do filmu „Młody Sherlock"
5 stycznia – godz. 19.00
Pierwszy weekend w Nowym Roku na scenie Nie Teatru zainauguruje nietypowy duet – Orkiestra Ludwika Sarskiego. Muzycy w rytmie tanga, swingu, jazzu, z nutką ragtime'u i muzyki klezmerskiej zagrają do wspaniałej, pełnej gagów i popisów kaskaderskich komedii Bustera Keatona „Młody Sherlock" z 1924 roku. Po projekcji muzycy uraczą dodatkowo autorskim recitalem.
Dwaj mężczyźni rywalizują o względy dziewczyny. Czarny charakter kradnie ojcu niewiasty zegarek, a o ten występek oskarżony zostaje operator projektora (sam Buster Keaton). Przygnębiony bohater wraca do swojego zajęcia w kinie. Obsługując urządzenie, zapada w sen, w którym jego życie staje się filmem. Przenosi tam wszystkich swoich znajomych, a sam staję się Sherlockiem Holmesem Jr poszukującym skradzionych pereł.
To w zarysie akcja znakomitej komedii Bustera Keatona „Młody Sherlock", do której na żywo zagra kolektyw artystyczny założony przez dwóch multiinstrumentalistów – kompozytorów: Damiana Szymczaka oraz Piotra Tomalę. Jako Orkiestra Ludwika Sarskiego dynamicznym akompaniamentem okraszają arcydzieła światowej kinematografii, dostarczają widzowi niezapomnianych przeżyć, który w tej samej chwili może poczuć się jak w kinie, równocześnie będąc na koncercie.
Orkiestra Ludwika Sarskiego ma w dorobku płytę „The Kid", wydaną przez prestiżową wytwórnię Dux Recording Producers. Patronaty nad płytą objęły Dwójka Polskie Radio oraz TVP Kultura. Album jest hołdem dla twórczości Charliego Chaplina i inspirowany jest jego filmem „Brzdąc", który w 2021 roku obchodził 100. rocznicę premiery. (mat. Nie Teatru)
Anna Dycha
Dziennik Teatralny Białystok
5 stycznia 2024