Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok

W Teatrze Dramatycznym sztuka „Chłopcy", w Białostockim Teatrze Lalek - „Palko" i „Kulki", a w Operze Podlaskiej – ostatni pokaz musicalu „Jesus Christ Superstar". Oto teatralne propozycje na weekend (22-24 marca).

„Chłopcy" reż. Adam Biernacki – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki

23 marca - godz. 18.00 (kino Ton)
24 marca - godz. 18.00 (kino Ton)

Chłopcy się bawią. Chłopcy przemycają do pensjonatu alkohol. Chłopcy urządzają sobie zabawy, gdy koleżanka stoi na czatach. Chłopcy marzą o wielkiej miłości. Chłopcy buntują się. Ale Chłopcy już dawno nie są chłopcami. To wbrew pozorom dorośli, a nawet i mocno dorośli mężczyźni. I wbrew pozorom nie są na koloniach, a mieszkają w zakładzie opieki, prowadzonym przez siostry zakonne.

Poznajcie tych dziwnych, nieokrzesanych chłopców, z czułością i humorem opisanych przez Stanisława Grochowiaka: Kalmitę, którego żona odwiedza tylko raz w roku; Jo-Ja, który w głębi duszy jest ciągle kościelnym; Pożarskiego, który nie rozstaje się z parasolem; Smarkula, który tak naprawdę jest Supermanem; Profesora, który kiedyś ujarzmi piorun kulisty. Przeżyjcie z nimi ich udrękę i radość. Bo w świecie, w którym nic nie jest ani łatwe, ani przyjemne, ani wesołe – koniecznie trzeba mieć to, czego chłopcy mają pod dostatkiem: odwagę, wyobraźnię, szczerą przyjaźń i niewyczerpaną wiarę w to, że na pewno wkrótce będzie lepiej. (mat. TD)

„Palko" reż. Kata Csato – Białostocki Teatr Lalek
22 marca - godz. 9.00
23 marca - godz. 15.00

Czy znacie Palko? A może pamiętacie go ze spektaklu „Lenka"? Jeśli nie, na pewno chętnie go poznacie – to chłopiec ciekawy świata, który odkrywa go jeżdżąc na swojej ulubionej hulajnodze. Ma bogatą wyobraźnię, którą rozwija czytając mnóstwo książek. Jest bardzo podobny do swoich rówieśników – wesoły, pomocny, koleżeński – z jedną różnicą. Jest odrobinkę nieporadny...

Czy mimo tego uda mu się odnaleźć prawdziwą przyjaźń? By się o tym przekonać – wystarczy przyjść na „Palko".

BTL zaprasza na kameralne, uczące tolerancji oraz akceptacji przedstawienie dla najmłodszych widzów. (mat. BTL)

„Kulki" op. artystyczna Jacek Malinowski – Białostocki Teatr Lalek
22 marca - godz. 9.00
23 marca - godz. 16.00
24 marca - godz. 14.00, 16.00

BTL zaprasza najmłodszych na wyprawę w świat kolorowych kulek, które niczym atomy tworzą tajemnicze materialne krainy. W wielości barw i plątaninie dźwięków pojedyncze kuliste elementy łączą się w zadziwiające kompozycje wzbogacając tym samym teatralny wszechświat.

Czy w tak wielobarwnej rzeczywistości, poznając i oswajając otoczenie, łatwo odnaleźć prawdziwego przyjaciela? (mat. BTL)

„Jesus Christ Superstar" reżyseria i inscenizacja: Jakub Wocial, Santiago Belo – Opera i Filharmonia Podlaska
23 marca - godz. 19.00

Premiera musicalu „Jesus Christ Superstar" Andrew Lloyda Webbera i Tima Rice'a w 1971 roku na Broadwayu to debiut Andrew Lloyda Webbera na tej scenie, triumf rock opery i przełamanie kolejnego tabu tematycznego gatunku. Wcześniej termin 'rock opera' pojawił się choćby przy okazji premiery „Hair", jednak to Andrew Lloyd Webber, genialny kompozytor orkiestrowy, który wykorzystał charakterystyczne elementy rocka: gitary elektryczne i perkusję, przede wszystkim jednak niespożytą rockową energię, nadał tej formie magnetyczną moc.

Opowieść o ostatnich dniach życia Jezusa, wypowiedziana językiem musicalu i z perspektywy zarówno jego zwolenników, jak i przeciwników wywoła z początku kontrowersje.
Akcja spektaklu rozgrywa się w ciągu siedmiu dni poprzedzających ukrzyżowanie. Śmierć Mesjasza kończy spektakl i nie ma w nim wzmianki o zmartwychwstaniu. Także relacja Jezusa i Judasza, która jest osią musicalu, stanowi wytwór wyobraźni autorów i nie ma potwierdzenia w materiale źródłowym. Zdaniem wielu, Judasz przedstawiony został zbyt pozytywnie.

Musical „Jesus Christ Superstar" pojawił się w Polsce w 1987 roku w Teatrze Muzycznym w Gdyni, w reżyserii Jerzego Gruzy, polską adaptację tekstów napisali Wojciech Młynarski i Piotr Szymanowski. W roli głównej wystąpił Marek Piekarczyk, wokalista zespołu TSA. Nowoczesną inscenizację tej musicalowej klasyki zaprezentowali w warszawskim Teatrze Rampa Jakub Wocial i Santiago Bello. Nawiązali oni do pomysłu Andrew Lloyda Webbera i Tima Rice'a przedstawienia Jezusa jako pierwszego w dziejach idola, przyciągającego do siebie i fanów, i przeciwników.
Wspaniała muzyka, przejmujące songi, choreografia i pełna symboli scenografia poruszają do głębi i przenoszą nieco w atmosferę ostatnich dni Nazarejczyka, widzianych z bardzo bliskiej, ludzkiej perspektywy. I w czas, kiedy partię tytułową śpiewał Ian Gillian, wokalista grupy Deep Purple a płyta zapowiadająca musical zdobywała coraz większą popularność, nakręcaną zakazem emisji BBC z powodu „świętokradztwa".

Spektakl to jednak przede wszystkim ludzie go tworzący, czyli obsada, a ta złożona jest z nowych talentów. Białostocka inscenizacja otrzymała więcej powietrza i przestrzeni ze względu na ogromne możliwości techniczne tej sceny, ani na chwilę się nie zatrzymuje i nie zwalnia tempa, porywa muzyką i akcją. (mat. OiFP)

„Winda" reż Dariusz Szada-Borzyszkowski – Nie Teatr
22 marca – godz. 19.00

Zacięta winda, niezręczna cisza... i co dalej? W spektaklu "Winda" jesteśmy obserwatorami "wymuszonej" rozmowy i rodzącej się znajomości, która z każdą minutą zmierza coraz głębiej we wnętrza dwójki bohaterów. Wraz z początkiem wiosny, na scenie Nie Teatru zagości młodość – w rolach głównych wystąpi dwójka młodych aktorów: Gabriela Grześ i Antoni Jackowski. Widzowie zaczerpną wspólnie głęboki oddech teatralnej świeżości podczas premiery spektaklu "Winda"!

"Winda" autorstwa Ireneusza Iredyńskiego to dramat psychologiczny, który eksploruje tematykę ludzkich relacji, izolacji i konfrontacji z własnymi lękami. Sztuka opowiada o dwojgu ludzi uwięzionych w windzie, co staje się metaforą zamknięcia w ograniczonej przestrzeni, zarówno fizycznej, jak i emocjonalnej.

Reżyser spektaklu „Winda", Dariusz Szada-Borzyszkowski, zaprosił młodych aktorów do udziału w duodramie autorstwa Ireneusza Iredyńskiego w ramach zajęć teatralnych organizowanych przez Galerię Śledzińskich w Białymstoku. (mat. Nie Teatru)

„Trzecia godzina gratis" – Wojan Trocki – Nie Teatr
23 marca – godz. 19.00

Poruszające teksty, znakomita muzyka i niezwykłe umiejętności wokalno-aktorskie Wojana Trockiego sprawiają, że jego autorska opowieść wciąga i nie puszcza słuchacza. Wystarczy jeden krok, by wejść do rzeczywistości, która kryje się pod warstwą zabiegania i powierzchowności. "Trzecia godzina gratis" to spektakl na wskroś ludzki i szczery, choć autor zaprasza na opowieść... o psie.

„Trzecia godzina gratis" to spektakl, którego akcja toczy się w Warszawie. Poznajemy jej różne zakamarki, bohaterów, którzy gubią się i odnajdują w tym nocnym anturażu. Zgrabnie skomponowana całość ma absolutnie blues-rockową duszę, ale wdziera się do tej przestrzeni grecka tragedia, czyli chór – kilka postaci komentujących i wchodzących w polemikę z bohaterami. Ludzka tragedia to czas, którego wiecznie brakuje, który ucieka, który rozmieniamy na drobne. Podarujcie sobie godzinę z Wojanem Trockim i zespołem.

Głównym bohaterem i narratorem jest Wojan Trocki. Wcielając się w postać Chudego Psa tworzy dynamiczne i bezpretensjonalne opowiadanie. Towarzyszy mu Hipolit Woźniak (gitara). Jego wyjątkowa muzyka jest w ciągłej interakcji ze słowami padającymi ze sceny. W ten sposób muzyk – kompozytor staje się także - pierwszoplanową postacią. Muzykę na żywo współtworzą również Jan Woźniak na kontrabasie, Artur Zajączkowski na perkusji i Robert Bielak na skrzypcach. (mat. Nie Teatru).



Anna Dycha
Dziennik Teatralny Białystok
23 marca 2024