Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok

Przed nami premierowy weekend (10-12 maja) w Białymstoku. Teatr Dramatyczny zaprasza na premierę spektaklu „Małe zbrodnie małżeńskie", a Opera Podlaska na – „Pajace/Rycerskość wieśniacza". Warto obejrzeć też „Hulajgębę" w BTL, a w Teatrze Wolność – spektakl „Książę". Korzystajcie – miłych teatralnych wrażeń!

„Małe zbrodnie małżeńskie" reż. Jolanta Hinc-Mackiewicz – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki

10 maja – godz. 19.00 (premiera, Uniwersyteckie Centrum Kultury)
11 maja – godz. 16.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
12 maja – godz. 16.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)

„Małe zbrodnie małżeńskie" Érica-Emmanuela Schmitta to dramat o małżeństwie, które po latach wspólnego życia próbuje odbudować swoją relację, poszukując źródeł niezrozumienia i wracając do pierwszych wspólnych chwil. Czy problemem jest amnezja głównego bohatera, który uległ wypadkowi czy kłamstwa? Kto kłamie i dlaczego? Mąż czy żona?
Co uniemożliwia porozumienie: egotyzm i skupienie na sobie pisarza czy podejrzliwość jego żony, a może wyobrażenia na temat związku, o których nie mówi się partnerowi?
Jak bardzo kobieta i mężczyzna różnią się od siebie, że się nie rozpoznają, mimo długiego stażu wspólnego pożycia małżeńskiego? Te wszystkie poważne kwestie chwilami podane lekko i dowcipnie, a chwilami zupełnie serio będą bawić, a być może wzruszą, wywołując refleksję nad naszymi relacjami z najbliższymi.
Całość rozgrywa się w ascetycznej przestrzeni skomponowanej przez Tomasza Wójcika, scenografa i twórcy kostiumów w wielu spektaklach, m.in. Teatru Adekwatnego w Warszawie. Minimalistyczna scenografia zbudowana z form przestrzennych połączonych z wizualizacjami na żywo symbolizuje trudny proces rekonstrukcji pamięci bohatera. Obrazuje też destrukcję związku.
Za opracowanie muzyczne odpowiada Jacek Sawicki – „oprawca muzyczny" kilkudziesięciu spektakli realizowanych w offowym Teatrze Efemerycznym we współpracy z Jolantą Hinc-Mackiewicz. Ruch sceniczny wg swojej autorskiej metody opracowała białostocka choreografka Dorota Baranowska. (mat. TD)

„Pomoc domowa" reż. Witold Mazurkiewicz – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
11 maja – godz. 19.30 (aula Wydziału Nauk o Zdrowiu UwB)
11 maja – godz. 19.30 (aula Wydziału Nauk o Zdrowiu UwB)

„Pomoc domowa" to druga część brawurowej farsy „Boeing, Boeing". Rezolutna gosposia dała się już poznać jako detektyw w spódnicy. Nadia rozpoczynając pracę w nowym miejscu, podejmuje kolejne wyzwania, a dzięki damsko-męskim zawirowaniom swojego szefa, być może jeszcze bardziej rozwinie swój szpiegowski talent. Zabawa, romanse, alkohol, jedna noc, jedno mieszkanie i pomoc domowa, która próbuje ratować sytuację. Czy Nadia zapanuje nad wszystkim i nie pogubi się w tej dynamicznej układance?
Doskonały tekst Marca Camolettiego w dowcipnym przekładzie Bartosza Wierzbięty. Reżyseria Witolda Mazurkiewicza oraz znakomita obsada sprawiają, że sztuka skradnie serca publiczności i stanie się wielkim przebojem! (mat. TD)

„Robot i Motylek" reż. Agnė Sunklodaitė (Litwa) – Białostocki Teatr Lalek
10 maja – godz. 9.00
11 maja – godz. 15.00
12 maja – godz. 15.00

„Robot i Motylek" to przedstawienie o trwałych i głębokich uczuciach, jakie mogą połączyć każdego z nas, a także o bardzo kruchym i ulotnym pięknie, które warto w porę dostrzec.
Spektakl powstał na podstawie historii napisanej przez litewską autorkę Vytautė Žilinskaitė. To opowieść o robocie, który zakochuje się w stworzeniu z zupełnie innego świata – w motylku. Dzięki krótkiej znajomości mechaniczny bohater odkrywa prawdziwe uczucia, takie jak miłość, empatia, przywiązanie, ale również i strach, i żal...
Przedstawienie poprzez interaktywny charakter zaprasza dzieci do bezpośredniego udziału w przygodach sympatycznego robota i jego przyjaciół. (mat. BTL)

„Hulajgęba" reż. Waldemar Śmigasiewicz – Białostocki Teatr Lalek
11 maja – godz. 18.00
12 maja – godz. 18.00

Gombrowicz byłby zadowolony – można śmiało powiedzieć po premierze spektaklu „Hulajgęba" opartego m.in. na „Ferdydurke" i „Dziennikach" autora w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. To pierwsza w tym roku premiera w Białostockim Teatrze Lalek.
„Hulajgęba" to adaptacja powieści Witolda Gombrowicza „Ferdydurke", fragmentów „Dziennika" i refleksji autora rozrzuconych we „Wspomnieniach Polskich. Wędrówki po Argentynie", „Rozmów z Gombrowiczem", a także „Boskiej komedii" Dantego. Trzeba powiedzieć, że bardzo udana adaptacja. Na scenie dostajemy kwintesencję Gombrowiczowskiej twórczości – pełnej parodii i groteskowego humoru. To klasyka, ale ubogacona, podana w bardzo świeży, pełny energii i ciekawych rozwiązań formalnych sposób.
Nie jest tajemnicą, że reżyser Waldemar Śmigasiewicz Gombrowicza doskonale czuje. W białostockim Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki reżyserował już „Iwonę, księżniczkę Burgunda", a w Krakowie – z powodzeniem „Ferdydurke". Teraz efekty jego czytania Gombrowicza i przełożenia go na scenę mogą podziwiać białostoccy widzowie. Pomysły reżysera spotykają się z talentem aktorów, których wielu w tej sztuce występuje w podwójnych rolach i – nie inaczej – stają na wysokości zadania.

„Pajace/Rycerskość wieśniacza" reż. Michał Znaniecki – Opera i Filharmonia Podlaska
10 maja – godz. 19.00 (premiera, duża scena OiFP)
11 maja – godz. 19.00
12 maja – godz. 18.00

Dwa arcydzieła repertuaru werystycznego: „Pajace" Ruggera Leoncavalla i „Rycerskość wieśniacza" Pietra Mascagniego stanowią od lat nierozłączną parę. Zarówno „Pajace", jak i „Rycerskość wieśniacza" zostały napisane na ten sam konkurs ogłoszony przez mediolańskie wydawnictwo muzyczne w 1890 roku. Partytura nadesłana przez Mascagniego zdobyła wówczas pierwsze miejsce. Szybko jednak okazało się, że dzieło Leoncavalla reprezentuje również wyjątkową wartość artystyczną. Sukces premiery „Pajaców" przeszedł najśmielsze oczekiwania i od tego momentu obie opery wystawiane są razem podczas jednego spektaklu.
Zgodnie z tą tradycją także Opera i Filharmonia Podlaska włącza do swojego repertuaru dwa dzieła werystyczne. Białostocka inscenizacja pod batutą Massimiliano Caldiego i w reżyserii Michała Znanieckiego będzie prapremierą oryginalnej partytury Rycerskości wieśniaczej, którą opracowało wydawnictwo Bärenreiter.
Akcja „Pajaców" toczy się we włoskiej wiosce i przedstawia życie grupy artystów cyrkowych. Dramaturgia utworu zbudowana jest w oparciu o tragedię miłosną głównych bohaterów, a niezwykle śpiewna i dynamiczna muzyka Leoncavalla wydobywa z postaci całą emocjonalną paletę. Kompozytor w jednym dziele zręcznie połączył farsę i tragedię i odmalował dramat zazdrości w środowisku artystycznym, kończący się rozlewem krwi.
W „Rycerskości wieśniaczej" Mascagni zawarł gęstą mieszaninę miłości, namiętności i zdrady, hańbę, pojedynek i śmierć – emocje kipiące jak wulkan na tle sycylijskiej wsi, przez którą przechodzi wielkanocna procesja. Kompozytor podkreślił werystyczny styl opery poprzez brutalność, naturalizm, melodramatyczne gesty oraz śpiew zmieszany z gwarem i okrzykami. (mat. OiFP)

„Książę" reż. Karol Smaczny – Teatr Wolność (al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 2)
11 maja – godz. 18.00
12 maja – godz. 18.00

Na co mogą liczyć widzowie spektaklu „Książę"? Twórcy zapowiadali: „autorski scenariusz Karola Smacznego snuje refleksję nad kondycją współczesnego człowieka w setną rocznicę wydania „Małego Księcia".
Okoliczności powstania oraz wybrane zagadnienia postawione w powieści przez Antoine de Saint-Exupéry'ego wiek temu, posłużyły jako tło przygotowywanej narracji. Wątki spektaklu zawieszone między życiem a śmiercią, oscylują pomiędzy zagadnieniami globalnymi jak wdrożenie sztucznej inteligencji do powszechnego użycia a światem wewnętrznym autora, stanowiąc swoistą autoterapię artysty. Spektakl „Książę" to pełna awangardowych i fascynujących formalnie rozwiązań, pełna świeżości propozycja.

„Księga ziół i nie tylko" reż. Anna Seniuk – Nie Teatr
11 maja – godz. 17.30
Wybitna aktorka w bardzo osobisty, bezpośredni i pełen humoru sposób pochyla się nad swoim życiem. Anna Seniuk zainspirowana „Księgą ziół" Sándora Máraiego i z wykorzystaniem twórczości najwybitniejszych polskich poetek i poetów snuje wręcz autobiograficzną opowieść, w której akcentuje dominujące wartości, a wśród nich miłość, zdrowie, spokój, dobre życie i...oczywiście teatr.

Spektakl powstał z inicjatywy Anny Seniuk i jest w pełni autorską wypowiedzią sceniczną, swoistą wiwisekcją własnej drogi artystycznej i doświadczeń życiowych. Aktorka zabiera publiczność w teatralną i poetycką podróż, prowadząc ją z właściwą sobie inteligencją, dowcipem i wdziękiem. W spektaklu, obok fragmentów z Księgi ziół Sándora Máraiego, pojawiają się wiersze Zbigniewa Herberta, Małgorzaty Hillar, Ludmiły Marjańskiej, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Anny Świrszczyńskiej iks. Jana Twardowskiego, które dopełniają tematycznie wątki poruszane przez wykonawczynię. Miłość, zdrowie, spokój, teatr, dobre życie – gdzie szukać odpowiedzi na tak ważkie tematy? (mat. Nie Teatru)

„Wyzwolenie" reż. Piotr Tomaszuk – Teatr Wierszalin w Supraślu
11 maja – godz. 19.00
12 maja – godz. 19.00

To klasyka w nowoczesnym wydaniu. Pełna emocji i budzących zainteresowanie rozwiązań formalnych, a przy tym z wciąż aktualnym przesłaniem. Twórcy rozliczają się z romantycznymi mitami, w które przez lata wierzyli Polacy. Nie brakuje humoru i muzyki na żywo. Spektakl miał premierę podczas ubiegłorocznego festiwalu „Między wierszami" w Supraślu.



Anna Dycha
Dziennik Teatralny Podlasie
11 maja 2024