Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok

Ostatni weekend lutego (24-26.02) przed nami. Jak będzie wyglądać w białostockich teatrach? Warto się przekonać.

„Partycja, królowa sieci – cybermusical" reż. Michał Walczak – Białostocki Teatr Lalek
24 lutego – godz. 9.00
„Partycja , królowa sieci" to baśń o pewnej nastolatce, która próbuje odnaleźć się w cyberprzestrzeni. Nie jest to proste. Czyha na nią – i nie tylko na nią – ale również na jej rodziców – wiele niebezpieczeństw. Spektakl w brawurowy sposób łączy wiele form i stylistyk – żywy plan i lalki z efektownymi projekcjami wideo, wpadającymi w ucho piosenkami i widowiskowymi scenami zbiorowymi. Jak na cyber-lalkowy musical internetowy przystało! Spektakl zabiera widzów w świat komputerowych memów, trolli i lajków.

„Szewcy" reż. Konrad Dworakowski – Białostocki Teatr Lalek
25 lutego – godz. 18.00
26 lutego – godz. 18.00

To spektakl, który nie pozwala widzom ani na chwilę oddechu. I to nie tylko ze względu na bogaty, wręcz barokowy tekst Witkacego, ale również z powodu formy, jaką zyskało przedstawienie. Konrad Dworakowski proponuje bardzo intensywne widowisko, z wieloma odniesieniami do współczesności. Wydobywa też z Witkacego humor i groteskę, przypominając pełen neologizmów język oryginału. Mamy tu znakomitą obsadę (aktorzy BTL-u wcielają się w kilka ról), zaskakujące kostiumy (Marika Wojciechowska) i uderzającą muzykę prowadzącą widza przez kolejne odsłony sztuki (Piotr Klimek).

„Karmelek" reż. Roksana Miner – Białostocki Teatr Lalek
26 lutego – godz. 15.00

BTL zaprasza do najmniejszej wioski na świecie, w której mieści się najmniejsza Zagródka na świecie, a tam? Cała masa wiejskich zwierzaczków, z których każde jest bardzo pożyteczne: Krowa daje mleko, Owca wełnę, Kura jajka, a Kogut budzi wszystkich co rano. I tylko jeden maleńki Piesek nie wie, co mógłby dać od siebie. Rozpoczyna się poszukiwanie, w którym na pomoc Karmelkowi wyruszą nasi najmniejsi widzowie.

„Karmelek" to ciepła, pełna humoru opowieść o poszukiwaniu czegoś, co czyni nas potrzebnymi, czegoś, co moglibyśmy ofiarować naszym najbliższym, a co jest całkowicie niematerialne.

Okraszony piękną muzyką i radosnymi piosenkami spektakl, pełen zabawy i interakcji z Widownią, przewidziany jest dla dzieci najmłodszych.

„Makbet" reż. Grzegorz Suski – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
24 lutego – godz. 10.00 (Kino Ton)
25 lutego – godz. 19.00 (Kino Ton)
26 lutego – godz. 19.00 (Kino Ton)

Widowisko Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku opiera się na klasycznym tekście, szuka mechanizmów, które determinują władzę, wiedzę i życie człowieka. W białostockiej inscenizacji „Makbeta" ważną rolę odgrywają barwne, interesujące – niekiedy wręcz okrutne – postaci kobiet. To one są tu osobami, wokół których toczy się akcja: Lady Makbet i Lady Macduff, ale nie mniej ważne są postaci Wiedźm. To one – wykorzystując ambicję Makbeta – uświadamiają mu, że tylko to jest w nim, czego nie ma... Mimo że spektakl skupia się na głębszych i bardziej uniwersalnych sensach, trudno nie zauważyć związków z bieżącymi wydarzeniami za naszą wschodnią granicą. W dramacie złowieszczo podkreślona jest odpowiedzialność za popełnione czyny, a szekspirowskie pytanie skąd się bierze zło w człowieku – zabrzmi z całą ostrością. Wszystkie elementy spektaklu oraz pięknie podane wierszem szekspirowskie frazy to magnes dla widzów, którzy chcą przeżyć i zobaczyć coś wartościowego, a także posłuchać czegoś mądrego. (materiały TD)

„Autostrada" reż. Andrzej Mastalerz – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
25 lutego – godz. 16.15 (Podlaski Instytut Kultury, ul. Św. Rocha 14)
26 lutego – godz. 16.00 (Podlaski Instytut Kultury, ul. Św. Rocha 14)

Charlie Cox jest po czterdziestce, ma nudną pracę, nieciekawe życie i jak się niespodziewanie okazuje, nieuleczalną chorobę. W dodatku autostopowicz Wally, którego zabiera na autostradzie, oznajmia Charliemu, że jest jego śmiercią i będzie mu o tym nieustannie przypominał. Po tym wszystkim, na środku pustyni, w ogromnym upale, psuje się samochód Charliego i pada komórka. Gorzej być nie może? Bingo! W zrujnowanym hoteliku na środku drogi donikąd, Charlie spotyka kobietę swojego życia, Ślepą Miłość i zazdrosnego mechanika samochodowego. Jego życie zaczyna się zmieniać, ale Wally Śmierć, jego towarzysz podróży nie zamierza tak łatwo się poddać.

„Autostrada" – pogodna, a momentami bardzo zabawna historia o miłości i śmierci oraz o życiu pełnią życia, nawiązuje do „Siódmej pieczęci" Bergmana i najlepszych filmów Woody'ego Allena. Światowa prapremiera sztuki odbyła się w 2003 roku, a jej autor – Michael McKeever – należy do czołówki współczesnych amerykańskich dramatopisarzy. W Polsce, jego „Pocztówki z Europy", w Och-Teatrze w Warszawie wyreżyserowała Krystyna Janda, „Hotelowe manewry" reżyserowali: Mirosław Bieliński (Teatr Żeromskiego w Kielcach) i Marcin Sławiński (Teatr Nowy w Zabrzu). W czerwcu 2017 roku, w Teatrze Kwadrat w Warszawie odbyła się polska prapremiera sztuki McKeevera „Otwarcie sezonu", z Ewą Kasprzyk i Danielem Olbrychskim w głównych rolach.
„Autostrada" w reżyserii Andrzeja Mastalerza jest polską prapremierą tej sztuki. (materiały TD)

Teatrzyk Gędźba – spektakl kabaretowy – Nie Teatr
26 lutego – godz. 18.30
Współtwórcy Kabaretu Na Koniec Świata i serialu La La Poland wracają w nowej odsłonie i zapraszają na kabaretowy spektakl „Konie i Cebula" złożony z ich najzabawniejszych skeczy i piosenek, które powstały na przestrzeni 10 lat ich działalności kabaretowej.
Niebywałe zderzenie aktorskich osobowości i inteligentnego kabaretu, który wspólnie tworzą Ci artyści – to rzadkość. Najlepsze skecze zebrali w znakomity program, który nawiązuje do najlepszych tradycji kabaretowych. (materiały Nie Teatru).



Anna Dycha
Dziennik Teatralny Białystok
25 lutego 2023