Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Trójmiasto
Ostatni weekend lipca (i nie tylko) to gdańskie święto teatru pod postacią Festiwalu Szekspirowskiego. Szeroki wybór zarówno tytułów, jak i lokalizacji sprawi, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zapraszamy do przeglądu trójmiejskich propozycji na najbliższe trzy dni.Gdynia:
„Osiecka. Archipelagi" – reż. Jacek Bała – Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza, Scena Letnia
28 lipca – godz. 20:00
29 lipca – godz. 20:00
30 lipca – godz. 20:00
Wakacyjny rejs Batorym ku lepszemu światu, a na pokładzie plejada barwnych postaci
i gwiazda wieczoru. Spektakl muzyczny w oparciu o znakomite teksty najpopularniejszej polskiej tekściarki i poetki – Agnieszki Osieckiej. (materiały Teatru Miejskiego)
Koncert „ Karuzela gna" – Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej
29 lipca – godz. 16:00 i 19:00
Koncert KARUZELA GNA - największe przeboje polskiej muzyki rozrywkowej kolejny raz w Teatrze Muzycznym w Gdyni! Wokaliści Music Everywhere oraz gościnnie Kuba Jurzyk, Natalia Piotrowska-Paciorek. To spektakularne wydarzenie, które zawiruje Twoim życiem! Usłyszysz zupełnie nowe aranżacje największych polskich przebojów. Nie zabraknie znanych wszystkim utworów, takich jak: „Biała Armia", „Zacznij od Bacha", „Cichosza", „Nie pytaj o Polskę" czy „Ludzkie gadanie". Kilkudziesięciu artystów na scenie, goście specjalni, band, gra świateł i zjawiskowe wizualizacje... To równanie może mieć tylko jeden, fenomenalny wynik - ponad półtorej godziny niezapomnianych wrażeń! Zanurz się w świecie niezwykłych dźwięków i poznaj nowe oblicze znanych piosenek: „Jesteś lekiem na całe zło", „Byłaś serca biciem", „Czas nas uczy pogody" i wielu innych. (materiały Teatru Muzycznego)
Sopot:
„Romeo i Julia is not dead" – reż. Michał Siegoczyński – Teatr Wybrzeże, Scena Kameralna
28 lipca – godz. 19:00
29 lipca – godz. 19:00
30 lipca – godz. 19:00
Kiedy jedyną alternatywą na uratowanie miłości jest zażycie trucizny, której działanie ma ustąpić po trzech dniach i dać kochankom zmartwychwstanie w wolnym od granic nowym, wspaniałym świecie, to czy brzmi to jak dobry plan? A może trafniejsze jest inne pytanie: może coś poszło nie tak? Wieczni kochankowie jeszcze raz wracają na scenę życia, by rzucić wyzwanie światu i między popkulturowymi kliszami próbują odnaleźć miejsce dla siebie oszukując przeznaczenie. Tylko czy wielki teatr świata pozwoli im na to? Czy może przerobi ich znowu w ikoniczny plakat Kochanków z Werony? Jedno pozostaje niezmienne – prośba Romea i Julii, żebyście raz jeszcze trzymali za nich kciuki, może z tą tylko różnicą, żebyście tym razem trzymali je nieco mocniej. (materiały Teatru Wybrzeże)
Gdańsk:
Festiwal Szekspirowski – Gdański Teatr Szekspirowski (23.07 – 06.08)
„Hamlet. The dance of the melancholic" – Jesús Herrera – Gdański Teatr Szekspirowski (Festiwal Szekspirowski)
28 lipca – godz. 17:00 i 21:00
Jedna z najbardziej kultowych tragedii Szekspira w adaptacji choreografa Jesús Herrera to porywający spektakl w rytmie flamenco. „Hamlet" to opowieść o rodzinie, zemście, władzy i morderstwie – i to właśnie dzięki tym aspektom, ich intensywności i pasji, historia ta rezonuje z naturą tego hiszpańskiego tańca narodowego. Hiszpańscy artyści zaprosili do współpracy Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego, ognistemu tańcowi towarzyszą więc przejmujące partie wokalne, całość zaś dopełnia muzyka na żywo. Flamenco, jak większość tańców latynoskich potrafi w niezwykły sposób opowiadać o emocjach. Różne style tego tańca, wykorzystane w spektaklu przez wybitnych tancerzy, interpretujących postacie Hamleta i Ofelii, pozwalają obserwować damsko-męską dynamikę relacji, swoiste studium płci, dominacji, walki i czułości jednocześnie. (materiały Teatru Szekspirowskiego)
„Zimowa opowieść" – reż. Pamela Leończyk – Teatr Wybrzeże, Scena Malarnia (Festiwal Szekspirowski)
28 lipca – godz. 19:00
Zdrada to prawdopodobnie najbardziej zapalny temat w relacji romantycznej. To akt transgresji, która odziera parę z więzi, bliskości i dotychczasowej tożsamości. Prowadzi do szybkich wyroków i traumy, która nieleczona ma niebywałą zdolność transmisji na otoczenie. Zazdrość Leontesa, która niczym matnia pochłania wszystkie aspekty życia bohatera, wywołuje w nim patologiczną obsesję i prowadzi do destrukcji. Czy jako mężczyzna, ojciec
i w końcu król – może jednak postąpić inaczej. Dramaturgia Szekspira silnie rezonuje
z rzeczywistością, w której się ją wystawia. W czasach coraz bardziej popularnej „kultury terapii" spektakl „Zimowa opowieść" rozpoczyna dyskusję tam, gdzie zwykle się ją kończy. Dziś jako społeczeństwo jesteśmy otwarci na temat seksu jak nigdy wcześniej, lecz niewierność nadal spowija chmura obezwładniającej tajemnicy i wstydu. W nowej interpretacji destrukcyjne czyny Leontesa są podyktowane wpływem oczekiwań i presji, jakich doświadcza jako „rogacz". Lament Hermiony przejmuje jeszcze bardziej, jeśli dostrzeżemy w niej nie tylko kochającą żonę i matkę, lecz dążącą do spełnienia swoich potrzeb seksualnych kobietę. Zrozumienie zdrady nie oznacza jej usprawiedliwiania, ale ufanie wyłącznie rozumowi nie zdaje się na wiele. Unaocznienie budzącej się w bohaterach traumy każe zastanowić się nad możliwością rozpoczęcia terapeutycznej rozmowy. (materiały Teatru Szekspirowskiego)
„Very funny" – reż. Patrycja Kowańska i Dominika Knapik – Klub Żak (Festiwal Szekspirowski)
29 lipca – godz. 17:00 i 20:00
Gruba i Głupia, czyli Patrycja Kowańska i Dominika Knapik – twórczynie na co dzień pracujące w teatrach w rolach reżyserek, choreografki i dramaturżki – umieszczają tym razem siebie na scenie. Dynamikę duetu eksplorują przez pryzmat własnych ciał, a do emplois współczesnych artystek freelancerek przymierzają kondycję błazna. Czerpiąc z Szekspirowskiego imaginarium, zestawiają swoje wyraźnie odmienne sylwetki z bohaterami sztuk. Gruba-Kowańska ma warunki, aby performować rubasznego Falstaffa. Głupia-Knapik przywołuje błazny zwinne, wygimnastykowane w ruchu i słowie. Autorki podejrzliwie przyglądają się Szekspirowi i „tradycji artysty geniusza". Opierają się zarówno na jego błyskotliwym tekście, jak i na własnych żartach czy przewrotnych choreografiach.
Dryfując na „Statku głupców" Boscha, igrają z teatralnymi konwencjami, dekonstruując stereotypy dotyczące politycznego potencjału płci, ciała i nędznego losu freelancerek. Stawiają szereg niewygodnych pytań dotyczących (artystycznej) pracy, wyciągając zamiecione pod dywan smrodki. Robią to, czego nie powinny robić. Mówią to, czego nie powinny mówić. Posługują się błazeństwem „jak koniem trojańskim, w którym kryje się cała armia zmyślnych konceptów...". Wykorzystują do tego archiwa przeszłych i przyszłych procesów twórczych, mierząc się przy tym ze swoimi kompleksami i ambicjami. To będzie tragi(komi)czne w skutkach. Być może przyjdzie im pochować nawet własny talent i marzenia? VERY FUNNY. (materiały Teatru Szekspirowskiego)
„Podchodzisz moją samotność" – reż. Dorota Bielska – Gdański Teatr Szekspirowski (Festiwal Szekspirowski)
29 lipca – godz. 17:00
Teatr Razem, prowadzony przez Jarka Rebelińskiego, gości od początku 2022 r. na rezydencji artystycznej w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Podczas powstawania spektaklu aktorzy czytali fragmenty dramatu Szekspira oraz obejrzeli kilka realizacji teatralnych i filmowych „Romea i Julii". W trakcie tych poszukiwań pojawiło się mnóstwo wątpliwości, potrzeb i pomysłów. „Praca z osobami z niepełnosprawnością intelektualną wymaga innego podejścia do procesu twórczego. [...] To zespół aktorski narzuca ogólną wymowę przedstawienia. Trudno ich przekonać do scen, które im się nie podobają. Nie przywiązują się do kanonów klasyki, wręcz uważają, że czasem należy ją poprawić. Ta praca jest ciągłym dialogiem między nami – realizatorami, a nimi, aktorami" – mówi reżyserka Dorota Bielska. (materiały Teatru Szekspirowskiego)
„Truth's a dog must to kennel" – reż. Tim Crouch – Teatr Wybrzeże, Stara Apteka (Festiwal Szekspirowski)
29 lipca – godz. 20:00
30 lipca – godz. 19:00
Błazen opuszcza króla Leara nim mu odbiorą wzrok. Nim ruszy zabijanie. Nim lody podadzą w przerwie. W nowym monodramie Tim Crouch czerpie z koncepcji rzeczywistości wirtualnej, wysyłając Błazna z powrotem do przyszłości sztuki, którą opuścił. Z powrotem do świata bez moralnego przywództwa i uczciwości. Świata, w którym bogactwo skrywa występek; w którym biedni są odczłowieczeni, w którym żarty nie śmieszą, w którym bezpośrednie doświadczenie sztuki stało się przywilejem nielicznych. „Truth's a Dog Must to Kennel" („Prawda to pies, który leźć musi do budy", tłum. Jan Kasprowicz) to odważnie nieprzystosowany spektakl teatralny, który oscyluje między zjadliwie zabawnym stand-upem, a zuchwałym aktem zbiorowej wyobraźni. To dorosłe spojrzenie na zatomizowany świat, w którym obecnie żyjemy. To „Król Lear" w konfrontacji ze stand-upem i metawersum. (materiały Teatru Szekspirowskiego)
„Makbet Łk'a – szepty i podszepty – reż. Marek Janiak – Gdański Teatr Szekspirowski (Festiwal Szekspirowski)
29 lipca – godz. 22:00
Podróż, w którą zabiera nas legendarna już Łódź Kaliska trwa...15 minut. Ale zapewniamy, warto się w nią wybrać! Tym bardziej, że po tej najkrótszej festiwalowej propozycji zapraszamy wszystkich odbiorców spektaklu na wystawę i osobiste spotkanie artystów, w tym – gościnnie występującego Michała Urbaniaka, wybitnego polskiego muzyka, skrzypka i saksofonistę. (materiały Teatru Szekspirowskiego)
„Sen nocy letniej" – reż. Justyna Sobczyk, Jakub Skrzywanek – Opera Bałtycka (Festiwal Szekspirowski)
30 lipca – godz. 16:00
A gdyby wyobrazić sobie miejsce, w którym miłość jest dostępna dla każdego, bez kulturowych barier i społecznych ocen? Miejsce, w którym możemy bez wstydu i lęku mówić o swoich potrzebach, zastanawiając się równocześnie, w jaki sposób chcemy na nie odpowiadać. W jednym ze swoich najsłynniejszych dramatów Szekspir zaprasza do tajemniczego lasu pary kochanków, które na nowo muszą zdefiniować w nim siebie, wyruszając w podróż, aby zaspokoić swoje podstawowe potrzeby. Las Szekspira staje się bezpieczną przestrzenią, gdzie osoby, którym odmawiane jest prawo do miłości i seksualności, mogą jej doświadczać. (materiały Teatru Szekspirowskiego)
„Ryszard III" – reż. Jan Marek Kamiński – Teatr Wybrzeże, Scena Malarnia (Festiwal Szekspirowski)
30 lipca – godz. 21:00
W „Ryszardzie III" zbiegają się dwa wielkie dramaty: egzystencjalny dramat świadomości, związany z próbą odnalezienia własnej tożsamości w świecie, w którym nie ma dla Ciebie miejsca, oraz polityczny dramat dziejów, zajmujący się zmierzchem państwa (czy szerzej — wspólnoty) jako idei. Te dwie płaszczyzny są ze sobą ściśle związane: to, co publiczne, jest zawsze konsekwencją tego, co prywatne — dopóki ta „zewnętrzność" nie zacznie żyć własnym życiem, przechwycona przez bezlitosne fale dyskursu, który nie szuka już zakorzenienia w tym, co rzeczywiste, a staje się̨ autonomiczną siłą polityczną.
Ryszard, zawsze inny, osobny, koślawy, nieumiejący odnaleźć się w rzeczywistości, w której przyszło mu żyć, zawsze poniżany, spędził życie w samotności — postanawia zostać nikczemnikiem, ponieważ jedyne, co umie, to zabijać. „Łagodne jak tony fujarki czasy pokoju" pozbawiają go ostatniej roli, która wiązała go z rzeczywistością: roli wojownika. Nie jest już nikomu do niczego potrzebny. Świat nie pozwolił mu spełnić człowieczeństwa, które w sobie nosi, decyduje się więc go wyrzec w nadziei, że poprzez krew uda mu się wyrzeźbić nowy świat, w którym nie będzie już nigdy musiał czuć się samotny.
Do tego celu posłuży mu trwająca obecnie żałoba narodu — procesja pogrzebowa, którą przechwyci i na której micie zacznie budować swój własny porządek zmartwychwstania. Granice pomiędzy tym, w co wierzymy, a tym, co rzeczywiste, stają się coraz bardziej zatarte – równie zamazane co role, które odgrywaliśmy, aby podtrzymać naszą więdnącą wspólnotę. Do świata zaczyna wdzierać się szaleństwo, a jedyne, co pozostaje pod gnijącymi maskami współczesności, to ciało — lecz czy na pewno ono jest moim domem? (materiały Teatru Szekspirowskiego)
Pruszcz Gdański:
„Emigrantki" – reż. Elżbieta Depta – Teatr Wybrzeże, Scena Letnia
29 lipca – godz. 21:00
EMIGRANTKI pokazują polską emigrację zarobkową z perspektywy ciężko pracujących kobiet, do tego matek wychowujących swoje dzieci na odległość. Dramat ukazuje ich pełną napięć relację pomiędzy sobą, trudne życie codzienne, problemy tożsamościowe, życie na walizkach i poczucie straconego życia osobistego, które próbują odkupić zarabianymi na swoje dzieci pieniędzmi. W niesprzyjających macierzyństwu warunkach są niezwykle heroicznymi matkami, które żyją w poczuciu przegranego macierzyństwa... (materiały Teatru Wybrzeże)
„Przygody Koziołka Matołka" – reż. Michał Derlatka – Teatr Wybrzeże, Scena Letnia
30 lipca – godz. 14:00
Szalone przedstawienie akcji, w którym tytułowy bohater przemierzy cały świat w poszukiwaniu Pacanowa. Bez względu na to, czy dotrze on do celu swej wędrówki czy też nie - to po drodze będzie się działo, oj będzie się działo... Zapraszamy na skondensowaną dawkę przygód KOZIOŁKA MATOŁKA w powstającej na żywo, graficznej dekoracji i na wspólną, żywiołową przygodę dla małych i nieco starszych. (materiały Teatru Wybrzeże)
Jagoda Pietrzak
Dziennik Teatralny Trójmiasto
29 lipca 2023