Wizualizacja

W całej Europie powstają teatry, ale w Warszawie od blisko 40 lat nie zbudowano żadnego. Na szczęście wkrótce odmieni to Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego - pisze Artur Tylmanowski w Metrze.

Warszawa przez ostatnie prawie cztery dekady nie wybudowała żadnego budynku teatralnego z prawdziwego zdarzenia. - Wręcz przeciwnie, teatry są raczej zamykane. Jak Teatr Nowy na ul. Puławskiej zamieniony haniebnie na supermarket czy mający jeszcze działać tylko przez kilka miesięcy Teatr Mały na ul. Marszałkowskiej. Ostatnim nowoczesnym, jak na swoje czasy, teatrem powstałym w Warszawie był Teatr Powszechny otwarty w połowie lat 70. przez Zygmunta Huebnera - mówi Maciej Nowak. Sytuację zmieni Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego - w 2011 roku, na Mokotowie, na terenach dawnej bazy MPO przy ul. Madalińskiego zacznie działać wielofunkcyjne centrum kulturalne, które być może wywalczy dla Warszawy tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Konkurs na projekt zabudowy wygrała pracownia architektoniczna KKM Kozień Architekci z Krakowa. Projekt zakłada powstanie m.in. wielofunkcyjnej, mobilnej sali widowiskowej ze sceną i widownią na 450 miejsc. W ciągu dnia scena i widownia będą chowane. Poza tym na terenie kompleksu Nowego Teatru znajdą się: biblioteka, czytelnia, kawiarnia, a nawet oranżeria. - Z wielką pokorą podeszliśmy do tego projektu. Przed postawieniem pierwszej kreski długo się wahaliśmy. Uznaliśmy, że im mniej, prościej i czytelniej, tym lepiej - wyjaśniał Marek Kozień. Zaprojektowana hala wraz z salą teatralną będzie gotowa na początku 2011 roku, a cały projekt zostanie sfinalizowany w roku 2012. Budowa będzie prawdopodobnie finansowana z pieniędzy unijnych, z programu "Infrastruktura i środowisko", którym zarządza minister kultury Bogdan Zdrojewski. Koszt realizacji całego projektu to kwota rzędu 55-70 mln zł. 

- Niestety, jeszcze nie jesteśmy na liście projektów kluczowych tego programu z powodu braku prawa do gruntu, ale te fundusze będą nam potrzebne dopiero w drugiej połowie 2010 roku - wyjaśnia Ryszard Malarski, dyrektor ds. inwestycji Nowego Teatru. 

- Miasta pretendujące do miana metropolii muszą budować teatry To świadectwa wielkomiejskości - mówi Maciej Nowak. - Na świecie architektura teatralna rozwija się w wielkim stylu. Wróciłem właśnie z Moskwy, gdzie w ciągu ostatnich lat oddano do użytku dwa olśniewające, nowoczesne budynki teatralne - teatr Piotra Fomienki i teatr Siergieja Żienowacza. Ogromne wrażenie robią nowa Opera Krakowska czy Teatr Narodowy w Bratysławie. Mam nadzieję, że dzięki teatrowi Krzysztofa Warlikowskiego nadrobimy choć w niewielkim stopniu warszawskie zaległości. 

Gdzie Jeszcze połączono budynek użytkowy z centrum kultury: 

Cable Faktory w Helsinkach. Największe w Finlandii centrum kultury, sztuki oraz sportu. Do 1990 roku eksploatowane przez firmę Nokia, potem całkowicie przekazane na cele kulturalne. 

Melkweg w Amsterdamie. Interdyscyplinarne centrum muzyczno-kulturalne, a także siedziba organizacji pozarządowych. 

Słowacka Stanica Źilina - ZaYieere. Dworzec kolejowy będący jednocześnie ośrodkiem kultury i edukacji, gdzie można zapoznać się zarówno z rozkładem jazdy pociągów, jak i rozkładem propozycji kulturalnych.
(mb)



Artur Tylmanowski
Metro
24 kwietnia 2009