Wschodnioeuropejskie teatry budują sieć

Artyści, kuratorzy, krytycy, menadżerowie kultury z osiemnastu krajów Europy Środkowej i Wschodniej spotkali się na zjeździe otwierającym działalność Wschodnioeuropejskiej Platformy Sztuk Performatywnych (East European Performing Arts Platform - EEPAP)

- Chcemy się nawzajem poznać, porozmawiać i pokazać, że ten program staje się rzeczywistością - mówiła Marta Keil, kuratorka i autorka projektu. Jego podstawowym założeniem jest ułatwienie artystom i kuratorom z tej części Europy wzajemnego kontaktu i wymiany doświadczeń, a z czasem uruchomienie grantu umożliwiającego produkcję.

Na dwudniowe spotkanie do Krakowie przyjechało 80 gości z 18 krajów: Armenii, Azerbejdżanu, Kosowa, Gruzji, Mołdawii, Ukrainy, Białorusi, Słowenii, Czech, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Bośni i Hercegowiny, Słowacji, Chorwacji, Serbii, Macedonii i Polski. Każdy z nich miał okazję opowiedzieć o sobie, teatrze lub organizacji, którą reprezentuje. Dla uczestników zjazdu ta część programu była bardzo ważna, ponieważ jak podkreślali nie znają się nawzajem i nie wiedzą jakie mają możliwości współpracy mimo, iż często działają w sąsiednich krajach.

W Krakowie przedstawiono również wstępne wnioski z raportów na temat sytuacji sceny teatralnej i tanecznej w poszczególnych krajach uczestniczących w projekcie. Mają one pomóc ustalić na czym trzeba się skoncentrować w pierwszej kolejności, gdzie jest pole do współpracy i co jest największym problemem w rozwoju teatru i tańca w danym regionie. Bazując na tych raportach uczestnicy konferencji dyskutowali jakie powinny być kolejne kroki sieci. Jak podkreśla kuratorka projektu Marta Keil nie jest to bowiem tylko działająca już strona internetowa www.eepap.org, gdzie twórcy i instytucje umieszczają informacje o sobie i wydarzeniach. To także zaplanowany na przyszły rok projekt edukacyjnych dla kuratorów i producentów, a także program rezydencyjny dla artystów.

- East European Performing Arts Platform organizowany jest w ramach I, CULTURE - Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w UE i koordynowany przez Instytut Adama Mickiewicza. Jednak koniec naszego przewodnictwa w Unii nie ma oznaczać końca projektu. EEPAP ma dalej wspierać twórców, zarówno teatru jak i tańca, jako niezależna organizacja - mówi Marta Keil.

Partnerem projektu jest Instytut Teatralny. Spotkanie EEPAP było jednym z wydarzeń towarzyszących Krakowskim Reminescencjom Teatralnym.



(-)
Culture.pl
14 października 2011