Wspólnota naszą siłą

Czy ludzi dobrej woli jest więcej? Podobnie jak Czesław Niemen, wierzą w to twórcy spektaklu "Świecie dziwny / Coming Together", którego premierę widzowie mogli zobaczyć w Operze na Zamku.

Opera na Zamku nie planowała tej premiery w tym sezonie. Jednak pandemia koronawirusa spowodowała zmianę naszych planów, również instytucji kulturalnych. Szczecińska opera w ostatnim sezonie pracowała nad spektaklami kameralnymi na mniejszy skład orkiestry, baletu czy aktorów na scenie. Tak powstały realizacje, o które wcześniej być może nikt by się nie pokusił. Realizacje, które mają swój urok i są ciekawe czy wręcz intrygujące.

Spektakl "Świecie dziwny / Coming Together" ma jeszcze jeden związek z pandemią - powstał w czasie, kiedy wielu z nas siedziało zamkniętych w domach i poczucie wspólnoty przestało być tylko pustym hasłem, a stało się palącą potrzebą. Bo to spektakl o poczuciu wspólnoty, o naszych relacjach z innymi ludźmi. Czy są dobre, czy złe i czy mogłyby być lepsze. Dlaczego z jednymi ludźmi jest nam po drodze, a z innymi nie. Dlaczego samotność jest taka straszna i jak jej zapobiec. Co daje bycie w grupie.

Spektakl baletowy powstał do muzyki Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Czesława Niemena, Frederica Rzewskiego. Składa się z dwóch części, a każdą z nich przygotował inny choreograf.

"Świecie dziwny" to balet do muzyki polskich twórców z lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Pracował nad nim Robert Glumbek, choreograf dobrze znany publiczności Opery na Zamku. Stworzył spektakl oparty na nowoczesnym balecie z charakterystycznymi ruchami tancerzy. Oglądamy na scenie grupę ludzi, którzy tańcem opowiadają o swoim świecie. Czasem beztroskim, a czasem trudnym. Przeżywamy z nimi dobrze znane dramaty - samotność, rozstanie, ból po stracie kogoś bliskiego. Każdy z tancerzy ma tutaj swój epizod, każdy przedstawia inną historię opowiedzianą również w piosenkach. Młodzi ludzie mają swój świat (scenograficznie jest to czyjeś mieszkanie), z którym sobie radzą właśnie dzięki temu, że są razem.

Druga część "Coming Tohether" z choreografią Kevina O'Daya to zupełnie inny klimat. Przede wszystkim dzięki muzyce. "Coming Together" i "Attica" to utwory skomponowane przez Frederica Rzewskiego. Wydane w 1974 roku, pozostają ponadczasowe. Poddawane są różnorodnym interpretacjom — zarówno muzycznym, jak i tanecznym. Opera na Zamku także podejmuje próbę przybliżenia publiczności tych przełomowych dzieł sztuki awangardowej, tłumacząc libretto na język polski (za zgodą kompozytora) po raz pierwszy w historii. Porywająca muzyka, grana przez orkiestrę w kameralnym składzie i z nietypowymi instrumentami jak fortepian cyfrowy czy syntezator, nadaje tempo i sprawia, że tancerze wirują czy wręcz wiją się w absolutnie fantastycznych układach choreograficznych.

Balet Opery na Zamku jest już przyzwyczajony do tańca nowoczesnego. Nie zaniedbując oczywiście klasyki. To gra zespołowa, która tancerzom bardzo dobrze wychodzi. Tu można powiedzieć o prawdziwym poczuciu wspólnoty.

Warto wspomnieć także o tym, że w drugiej części do czytania libretta został zaangażowany Konrad Pawicki, na co dzień aktor Teatru Współczesnego w Szczecinie. Jego sposób interpretacji pogłębia wymowę utworu, wprowadza lekki niepokój w naszym samopoczuciu. Ale to dobrze.

Ten spektakl warto zobaczyć po to, żeby pomyśleć o naszych ostatnich przejściach i przewartościować nasze życie. Pomyśleć o naszych relacjach z innymi ludźmi.

"Świecie dziwny / Coming Together" - inscenizacja i choreografia: "Świecie dziwny" Robert Glumbek, "Coming Together" Kevin O'Day, kierownictwo muzyczne "Coming Together" Jerzy Wołosiuk, scenografia i kostiumy Tijana Jovanović, reżyseria świateł Dawid Karolak, zdjęcia @Piotr Gamdzyk - Photography.
Obsada "Świecie dziwny": Nadine De Lumé, Aleksandra Głogowska, Emma McBeth, Viridiana Hernandez Martinez, Julia Safin, Andrzej Śmiałek, Jeppe Jakobsen, Pedro Rizzi, Paweł Wdówka.
Obsada "Coming Together": Chiara Belloni, Nayu Hata, Aleksandra Januszak, Olga Kuźmina-Pietkiewicz, Stéphanie Nabet, Roger Bernad, Patryk Kowalski, Piotr Nowak, Yu Yamani, głos - Konrad Pawicki.
Premiera 2 lipca 2021, Opera na Zamku.



Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
5 lipca 2021