Wydarzenia artystów

CENTRUM W RUCHU jest zrzeszeniem choreografów. Od długiego czasu zbieramy doświadczenie, kształcimy się, a od kilku lat rozwijamy własne ścieżki twórcze w Polsce i za granicą.

CENTRUM W RUCHU jest naszą reakcją na zastaną sytuację, na brak ośrodków, w których można rozwijać swoją pracę – tworzyć spektakle, prowadzić warsztaty. Pomimo różnych zainteresowań i języków artystycznych, zdecydowaliśmy trzymać się razem, aby prowokować zmiany. CENTRUM W RUCHU to propozycja zbudowania nowych możliwości dla pracy twórczej. Zostało stworzone i jest zarządzane przez samych artystów – budowane jest od potrzeby, od środka, od centrum. CENTRUM W RUCHU ma nas motywować, żeby sobie pozwalać na więcej. Żeby nie być zakładnikami systemu grantowo-projektowego. CENTRUM W RUCHU ma stymulować rozwój środowiska tańca i sztuk performatywnych oraz zwiększać obecność tych dziedzin w życiu kulturalnym stolicy.

07-08.03.| GODZ. 19:00 | KOMUNA//WARSZAWA | WARSZAWA

PIGMALION

reż. Wojtek Ziemilski

Łzawa historia o dziewczynie z ludu wykształconej przez szlachetnego profesora na prawdziwą burżujkę? Nic z tych rzeczy. W „Pigmalionie" kryje się coś ważniejszego i ciekawszego. To raczej opowieść o treningu, który musi przejść każdy z nas, aby móc uczestniczyć w kulturze. O umiejętnościach, które musimy nabyć, aby zasłużyć na szacunek. Wojtek Ziemilski bierze z „Pigmaliona" George'a Bernarda Shawa główny motyw, wywraca go na lewą stronę i buduje wokół niego szczególne zdarzenie performatywne. To nie do końca teatr, bardziej próba wciągnięcia widza w sytuację spotkania, podczas którego przekazujemy sobie nie tyle wiedzę, ile emocjonalne doświadczenie. Reżyser wyjaśnia: „To ćwiczenie z empatii ekstremalnej. Wczuwamy się w kogoś innego. Nie w postać, ale w jego sposób funkcjonowania w świecie, poruszania się wśród innych, budowania więzi". „Pigmalion" w reżyserii Ziemilskiego to kolejna część projektu „My, mieszczanie". Nic więc dziwnego, że gdzieś w tle mamy tutaj ślady Bildung, absolutnie centralnej dla tradycji mieszczańskiej idei wychowania poprzez wtajemniczenie w kulturę.

premiera poznańska: 25 października 2014
premiera warszawska: 7 listopada 2014

08.03 | GODZ. 19:00 | TEATR POLSKI im. HIERONIMA KONIECZKI | BYDGOSZCZ

Ciało.Dziecko.Obiekt.

chor. wyk. Iza Szostak

Spektakl zostanie pokazany w ramach V edycji programu „Scena dla tańca" Instytutu Muzyki i Tańca.

Spektakl Ciało. Dziecko. Obiekt. zgłębia zagadnienia doświadczenia dzieciństwa. To czas zachowany w pamięci rodzinnej i indywidualnej. Dzieciństwo składa się ze śladów oraz przedmiotów – zabawek, notesów, obiektów – przywołujących dawne smutki, lęki i radości. Jak duże może być nasze muzeum dzieciństwa? Czy mieści nam się w kieszeni, a może sięga chmur, jest zwykłą anegdotą czy też nieprzepracowanym wspomnieniem? Artystkę interesuje praca z pamięcią, cielesna re-konstrukcja stanów i znaków przeszłości, rzeczywistości minionej w wymiarze kulturowo-społecznym, jak i indywidualnym.

26.03|GODZ. 19:00 | UOVO PERFORMING ARTS FESTIVAL | MEDIOLAN | WŁOCHY

RE//akumulacja

chor. wyk. Ramona Nagabczyńska

RE//akumulacja (wcześniej Akumulacja© Trisha Brown) jest solowym spektaklem tanecznym wyprodukowanym w ramach słynnego cyklu RE//MIX stworzonego przez Komunę//Warszawę w 2010 roku i trwającego do 2013. Do stworzenia RE//MIXów zapraszani byli najwybitniejsi Polscy reżyserzy, choreografowie i artyści wizualni m.in. duet Strzępka i Demirski, Krzysztof Garbaczewski, Akademia Ruchu, Leszek Bzdyl i Kaya Kołodziejczyk. RE//akumulacja to remiks Trishy Brown- amerykańskiej choreografki, pionierki tańca postmodernistycznego.

Choreografka Ramona Nagabczyńska zdecydowała się na remiks dzieła Accumulation- jednego ze sztandarowych dzieł Trishy Brown i jednocześnie przełomowych dzieł dla tańca. W tym zaledwie sześciominutowym dziele choreograficznym, znamienne dla Brown swobodne ruchy są dodawane do poprzednich na zasadzie kumulatywnej, zawsze wracając do początku przed dodaniem kolejnego. Zremiksowanie Accumulation wydawało się choreografce szczególnie atrakcyjne, gdyż doprowadza do zdwojenia cytatu- Brown cytuje siebie w swojej choreografii, a Nagabczyńska cytuje Brown w swoim RE//MIXie.

Spektakl RE//akumulacja zwraca uwagę na pewne podobieństwo między akumulacją jako ideą artystyczną i akumulacją jako naturalne zjawisko leżące u podstaw przyswajania wiedzy przez ciało tancerza. Tancerz uczy się ruchu, kumulując w ciele unikatowy dla siebie układ cytatów ruchowych. Te cytaty mogą należeć bezpośrednio do jego autora, ale też mogą być jego przetworzoną wersją. Za każdym razem zachodzi jakieś przesunięcie lub nałożenie w której tkwi nowa jakość, czego dowodem jest jakość ruchowa zawarta w ciele Nagabczyńskiej, jak i jakość choreograficzna zawarta w RE//akumulacji.

http://www.uovoproject.it/index.php?evento=45



(-)
Materiał Organizatora
3 marca 2015