Wykład i pokaz pracy warsztatowej
Dla osób chcących nauczyć się sztuki aktorskiej i teatralnej Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy przygotowało dwa, zupełnie inne cykle warsztatowo-edukacyjne.23 kwietnia startuje Improwizatornia. To przestrzeń artystyczna bazująca na potencjale sztuki teatru improwizacji. To miejsce, gdzie realizowane będą różnorodne zadania związane ze sztuką impro w zakresie zarówno edukacji (Szkoła Impro) jak i prezentacji artystycznej (Scena Impro).
Wcześniej, 16 kwietnia w MCK odbędzie się prezentacja drugiego cyklu warsztatowego nieformalnej akademii teatralnej Sytuacja Teatr. Spotkanie obejmie wykład "Aktor - tancerz - śpiewak. Aktor w zespołach Odin Teatret i Théâtre du Soleil" autorstwa dr Magdaleny Hasiuk-Świerzbińskiej oraz spektakl - pokaz warsztatu Teatru Chorea z Łodzi.
Szczegóły:
16.04.2014, godz. 17.00, sala kinowo-widowiskowa MCK, wstęp wolny
Sytuacja Teatr: Aktor - tancerz - śpiewak. Aktor w zespołach Odin Teatret i Théâtre du Soleil - wykład dr Magdaleny Hasiuk-Świerzbińskiej; spektakl - pokaz warsztatu Teatru Chorea
"W wykładzie ukażę sposób pracy aktorów w dwóch laboratoryjnych zespołach europejskich. Tak się składa, że obydwa zespoły powstały w tym samym roku 1964 i impulsem (albo jednym z impulsów) dla ich stworzenia była dla ich założycieli/pomysłodawców podróż na Wschód. Zastanowię się, w jaki sposób obydwa zespoły sięgają do europejskiej tradycji teatralnej i jak łączą ją z nawiązaniami do szeroko rozumianego Orientu. Jakie miejsce w pracy aktorów zajmuje ruch, muzyka, praca z maską, jaka jest rola kostiumów? Wydobędę różnice (i podobieństwa) w postawie Ariane Mnouchkine i Eugenia Barby do pracy z aktorem. Czy mamy do czynienia z dwoma oddzielnymi wyspami, czy raczej z ich archipelagiem. Wykład będzie wzbogacony materiałem audiowizualnym." (dr Magdalena Hasiuk-Świerzbińska)
Magdalena Hasiuk-Świerzbińska - absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie w 2008 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy Dramat w laboratorium teatralnym Ariane Mnouchkine. Swoje zainteresowania koncentruje wokół teorii i praktyki teatru XX wieku, a w szczególności wokół zagadnień dotyczących laboratoriów teatralnych oraz społecznego oddziaływania sztuki teatru. Autorka artykułów naukowych, szkiców krytycznych, przekładów oraz licznych recenzji teatralnych. W 2001 roku za działalność krytyczną otrzymała nagrodę Złotego Pióra im. Jerzego Katarasińskiego. Prowadzi zajęcia na Wydziale Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej.
Pokaz pracy warsztatowej Teatru Chorea
Stowarzyszenie Teatralne Chorea działa od 2004. Należą do niego muzycy, śpiewacy, kompozytorzy, tancerze, plastycy, aktorzy, praktycy i teoretycy skupiający swoją działalność wokół sztuki teatru.
Chorea w początkach pracy twórczej, prowadząc badania nad źródłami tańca i muzyki, eksplorowała kulturę Antyku. Obecnie zespół koncentruje się na problematyce i kondycji współczesnego człowieka, inspirując się wielkimi reformatorami teatru: Kantorem, Wyspiańskim, Grotowskim, czy wielkimi myślicielami i artystami np. Wittgensteinem, Herbertem, Artaud, Vetulanim. Chorea łączy formy współczesnego teatru - nowatorskie techniki ruchu i tańca, nowoczesną muzykę, współczesny materiał literacki - według idei trójjedni, tworząc nowatorskie i dynamiczne spektakle, w których konfrontują się głębokie tradycje i nowoczesność.
Pokaz stanowi podsumowanie 5-dniowych warsztatów w Ostromecku.
(-) (-)
Materiał Organizatora
16 kwietnia 2014