Wznowienie sceniczne

W październiku na scenę Opery Śląskiej powróci szczególnie oczekiwany przez melomanów spektakl w reżyserii Wiesława Ochmana - „Borys Godunow". Wprowadzenie do repertuaru „Borysa Godunowa" w 2004 r. uznane zostało za jedno z najbardziej ambitnych i odpowiedzialnych zadań w historii śląskiej sceny operowej; spektakl zrealizowany został z niezwykłym rozmachem inscenizacyjnym, w pięknych i bogatych kostiumach, znakomicie korespondujących z rewelacyjną i monumentalną muzyką.

Warto także nadmienić, że Jubilat - inscenizator i reżyser przedstawienia - Wiesław Ochman - na czołowych scenach świata sam wielokrotnie kreował dwie tenorowe partie tego dzieła: Dymitra Samozwańca i Kniazia Szujskiego.  Jubileusz 55-lecia pracy artystycznej światowej sławy śpiewaka operowego, od początku kariery do dnia dzisiejszego związanego   z bytomską sceną, będzie doskonałą okazją do przypomnienia tego tytułu.

Dodajmy pokrótce, iż Wiesław Ochman debiutował w Operze Śląskiej na początku lat 60-tych XX wieku i tu zaczęła się jego wielka kariera. Jubilat występował w późniejszych latach na największych scenach operowych świata: w Deutsche Staatsoper w Berlinie, La Scali w Mediolanie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, w Barcelonie, Chicago, Madrycie, Moskwie, Paryżu, Rzymie. W kolejnych latach jego międzynarodowa kariera nabierała tempa; nagrywał płyty dla renomowanych wytwórni płytowych, kontynuował swoją pracę artystyczną, także jako reżyser, również na scenie Opery Śląskiej, gdzie w jego inscenizacji pojawiły się takie dzieła jak m.in.: „Traviata", „Eugeniusz Oniegin", „Carmen" czy „Straszny dwór".

Twórca „Borysa Godunowa" - Modest Musorgski, to w historii muzyki postać wyjątkowa. Przykuwający mocą samorodnego kompozytorskiego talentu geniusz-nowator,  a jednocześnie człowiek prawdziwie tragiczny. Żył niespełna 43 lata, jednak to, co stworzył wywarło ogromny wpływ nie tylko na muzykę Rosji. Claude Debussy napisał: „On jest i pozostanie jedynym twórcą dalekim od szablonów i oschłych formuł. Nigdy wrażliwość artysty nie wyraziła się równie prostymi środkami - ma się wrażenie sztuki tworzonej przez jakiegoś dzikusa, który idąc tropem swej wrażliwości na każdym kroku odkrywa muzykę". „Borys Godunow", jedno z największych i najbardziej oryginalnych dzieł w całej literaturze operowej, to monumentalny fresk historyczny o posępnej głębi, przykuwający uwagę scenami zbiorowymi. Rzecz dzieje się w Rosji i Polsce na przełomie XVI i XVII wieku. Po objęciu tronu przez Borysa Godunowa po Rosji krążą plotki o domniemanym związku cara ze śmiercią prawowitego następcy, carewicza Dymitra. W oparciu o poemat Puszkina stworzył Musorgski  sceny operowe malujące wyraziście tragedię rosyjskiego ludu oraz polityczną anarchię, a na tym tle - osobisty dramat cara Borysa.
Jubileusz 55-lecia pracy artystycznej Wiesława Ochmana

Modest Musorgski, Borys Godunow, dramat muzyczny w 4 aktach.
inscenizacja i reżyseria: Wiesław Ochman
kierownictwo muzyczne: Tadeusz Serafin
dekoracje i kostiumy: Allan Rzepka
choreografia: Jarosław Świtała
przygotowanie chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
współpraca muzyczna: Krzysztof Dziewięcki
asystenci reżysera: Maciej Komandera, Jarosław Świtała
asystent dyrygenta: Mieczysław Unger

Uroczysty spektakl w Operze Śląskiej odbędzie się 26. 10. 2013 r. (sobota) godz. 18.00w ramach obchodów Jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej maestro Wiesława Ochmana.
Powtórzenie spektaklu na bytomskiej scenie: 27 października (niedziela) i 2 listopada (sobota) godz. 18.00.

 



Grażyna Konieczna
Materiał Opery
11 października 2013
Spektakle
Borys Godunow
Portrety
Wiesław Ochman