Znamy laureatów
W sobotę, 23 listopada, w Muzeum Śląskim w Katowicach odbyło się wręczenie nagród w tegorocznej edycji Konkursu Scenograficznego im. Jerzego Moskala. Nagrody przyznało jury w składzie: Leszek Mądzik – przewodniczący, Agata Duda vel Gracz, Magdalena Mucha, Jerzy Murawski i Aleksandra Starzyńska. Podczas gali Sekcja Scenografów Związku Artystów Scen Polskich wręczyła także Nagrodę im. Andrzeja Pronaszki.W konkursie organizowanym przez Centrum Scenografii Polskiej Oddział Muzeum Śląskiego biorą udział absolwenci scenografii oraz artyści wykorzystujący w swojej twórczości warsztat scenograficzny.
Patronem tego wyjątkowego w skali kraju konkursu oraz przyznawanej jego laureatom nagrody jest Jerzy Moskal (1930-2016) – artysta plastyk tworzący plakat, grafikę prasową i wydawniczą oraz kolaż, a równocześnie wybitny scenograf, autor scenografii do wielu przedstawień telewizyjnych i teatralnych. Był założycielem i pierwszym dyrektorem (w latach 1991-2005) Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego w Katowicach, którego zadaniem jest zachowanie oraz popularyzacja dorobku scenograficznego polskich artystów.
I nagrodę w Konkursie im. Jerzego Moskala 2019 otrzymał Jan Zagdański za projekt scenografii i kostiumów do filmowej adaptacji noweli „Zamieć" Władimira Sorokina. – Klimat przedstawionego tematu został zilustrowany kadrami wędrówki przez surrealistyczne pejzaże, sięgające do podświadomości i budujące scena po scenie wydarzenia dziwnej drogi, którą my podążamy za artystą. Twórca uwiarygodnił sens projektu będącego adaptacją noweli „Zamieć" Władimira Sorokina. Autor tej wizji świadomie podjął wyzwanie i oddalił się od kanonu klasycznej prezentacji scenografii – przyznało jury.
Laureat zaznaczył, że projektując scenografię i kostiumy, chciał zobrazować wizję zniszczonego świata będącego mieszaniną pozostałości radzieckiej, a miejscami też starszej cywilizacji, ze specyficznym klimatem fantastyki. – Stanowiło to ciekawe wyzwanie, ponieważ miałem do dyspozycji tekst pozbawiony pogłębionych odniesień do realiów historycznych. Materiał będący owocem wyobraźni Sorokina, podlegający dalszej pracy projektowej, daje możliwości opracowania bardzo rozbudowanych i kosztownych realizacji, znacznie przekraczających rozmachem prezentowane wizualizacje, ale stanowił dla mnie motywację, by w pigułce zarysować intrygujący swoją tajemnicą świat – mówił.
Jan Zagdański ukończył studia licencjackie na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem dr Katarzyny Sobańskiej-Strzałkowskiej.
II nagrodę jury przyznało Dominice Żłobińskiej za pracę „Rola światła w kreowaniu przestrzeni z projektami kostiumów i scenografii teatralnej do tekstu »Miłość Fedry« Sary Kane". Praca ta została nagrodzona za prostotę i piękno wizji scenograficznej. – Projekt monumentalnej, monochromatycznej przestrzeni daje ogromne możliwości inscenizacyjne pozostałym realizatorom spektaklu. W połączeniu z kostiumem jest to kompletny skomponowany świat: wieloznaczny i wielofunkcyjny – uzasadniało jury.
Laureatka ukończyła studia magisterskie w Pracowni Intermediów i Technik Cyfrowych pod kierunkiem dr. hab. Dariusza Gajewskiego oraz w Pracowni Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach pod opieką dr Katarzyny Sobańskiej-Strzałkowskiej i dr. Marcela Sławińskiego.
Z kolei Nagrodę Sekcji Scenografów ZASP im. Andrzeja Pronaszki 2019 otrzymała Beata Maria Kowalczyk z Pracowni Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu za pracę „Przejście, nakładanie się pola obserwacji i pola gry. Wielowymiarowe przekraczanie granic". – Scenografia wiele ma imion. Scenograf musi czuć, widzieć i wiedzieć więcej. Beata Maria Kowalczyk uwiodła nas wykraczaniem poza „oczywiste", spectrum sytuacji binarnych, intelektualną wrażliwością. Odkrywamy jej ciekawość świata i czułość do świata, wyobraźnię – podstawę wszystkiego. I odwagę do wolności – napisało w uzasadnieniu swojej decyzji jury Sekcji Scenografów ZASP, którem przewodniczy Barbara Zawada.
Paweł Doś
Materiał Muzeum Śląskiego
27 listopada 2019