Znamy nominowanych (TEATR)

Ogłaszamy nominacje do 31. edycji Paszportów POLITYKI, jednych z najważniejszych i najbardziej prestiżowych nagród w świecie kultury w Polsce, przyznawanych przez tygodnik POLITYKA.

W pierwszym etapie eliminacji 52 osoby reprezentujące polską krytykę i pilnie obserwujące kulturalną rzeczywistość wybrały w tym roku propozycje także spoza sfery, którą się na co dzień zajmują. Chodziło o „rozszczelnienie" twardych podziałów, co np. od razu zaowocowało pierwszą w historii nominacją dla komiksu czy płyty z muzyką metalową. Nominacje przyznano w siedmiu kategoriach: film, książka (dawna nazwa: literatura), teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna i kultura cyfrowa.

Nazwiska młodych artystów i twórców nominowanych do Paszportów POLITYKI 2023 zostaną opublikowane 6 grudnia 2023 r., w najnowszym wydaniu tygodnika POLITYKA (nr 50/2023). W kolejnym etapie Kapituła składająca się z dziennikarzy tygodnika POLITYKA wyłoni tegorocznych laureatów.

Laureatów poznamy 16 stycznia 2024 r. podczas Gali wręczenia Paszportów POLITYKI, transmitowanej w telewizji TVN oraz na facebook.com/TygodnikPolityka, facebook.com/paszportypolityki i kanale YouTube POLITYKI. Tradycyjnie wręczymy wtedy nagrodę specjalną, Kreatora Kultury, której partnerem jest niezmiennie Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Po raz pierwszy wręczymy Paszport Czytelników POLITYKI. To nasi czytelnicy wybiorą laureatkę lub laureata spośród wszystkich 21 nominacji, a głosować będzie można już od dziś za pomocą formularza dostępnego subskrybentom (polityka.pl/paszporty).

Zapraszamy do oglądania, a przedtem do zapoznania się z sylwetkami nominowanych do tegorocznych Paszportów POLITYKI na platformie paszportypolityki.pl.
__

Nominacje do paszportow POLITYKI 2023 Teatr

Mateusz Pakuła

Pisarz, dramaturg i reżyser, absolwent dramaturgii w krakowskiej AST. Autor ponad 30 sztuk, laureat Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i pięciokrotny jej finalista. Wielokrotny laureat i finalista Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, gdzie doceniono m.in. jego najnowsze sztuki, „Lema vs P.K. Dicka" i „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję", które otrzymało też wiele innych nagród. Ten ostatni spektakl to autorska adaptacja debiutu prozatorskiego Mateusza Pakuły. Wydana w 2021 r. książka „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję" jest poruszającą próbą zmierzenia się z doświadczeniem towarzyszenia w umieraniu choremu na raka trzustki ojcu autora. Wystawiona dwa lata później mistrzowsko przez samego Pakułę (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatr im. Żeromskiego w Kielcach) jest kroniką umierania, ale też pełnym pasji oskarżeniem bezdusznego systemu opieki paliatywnej i hipokryzji Kościoła katolickiego i jego wyznawców oraz wezwaniem do debaty nad prawem do eutanazji. A zarazem wzruszającym i zaskakująco zabawnym portretem rodzinnym. Urodził się w 1983 r. w Kielcach i tam wychowywał, mieszka w Krakowie.
__

Katarzyna Szyngiera

Reżyserka, scenarzystka i reportażystka, w 2023 r. roku olśniła widzów i krytyków musicalem „1989". Zrealizowanym ze stałymi współpracownikami: semiotykiem kultury Marcinem Napiórkowskim i reportażystą Mirosławem Wlekłym, a także producentem muzycznym Andrzejem „Webberem" Mikoszem (Teatr im. Słowackiego w Krakowie i Gdański Teatr Szekspirowski). Rapowana historia ostatniej dekady PRL i polskiej bezkrwawej rewolucji, której bohaterami są małżeństwa Wałęsów, Frasyniuków i Kuroniów, łącząca politykę z życiem codziennym, jest majstersztykiem pod każdym względem, ale to reżyseria Szyngiery dała scenom głębię, precyzję i czytelność, tworząc porywającą całość. Urodziła się w 1986 r. w Gdańsku, jest absolwentką reżyserii w krakowskiej AST oraz kursów Ekran+ i Studio Prób w Szkole Wajdy. Jej żywiołem jest teatr dokumentalny, społecznie zaangażowany, odważnie wkładający kij w mrowisko, a przy tym przewrotny i niepozbawiony humoru. Do jej najbardziej docenianych spektakli sprzed hitowego „1989" należą „Swarka" (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2015 r.) i „Lwów nie oddamy" (Teatr im. Siemaszkowej w Rzeszowie, 2018 r.), drążące temat stosunków polsko-ukraińskich oraz wybiórczej, instrumentalizowanej i dzielącej pamięci.
__

Łukasz Twarkowski

Reżyser teatralny, twórca rozbuchanych, multimedialnych widowisk. Inspiracji szuka w filmie, sztukach wizualnych, nowych technologiach, muzyce elektronicznej i kulturze rave, by z ich pomocą tworzyć wielowątkowe opowieści o – najogólniej mówiąc – doświadczeniu życia w XXI w. Akcja jego „The Employees" według Olgi Ravn (Studio Teatrgaleria w Warszawie, 2023 r.) toczy się na statku kosmicznym, gdzie rozważania na temat człowieczeństwa snują ludzie i humanoidy. Rok wcześniej w nagradzanym „Rohtko" (Dailes teātris w Rydze i Teatr im. Kochanowskiego w Opolu), przewrotnym eseju o roli oryginału i kopii w doświadczaniu sztuki, zachwycał precyzją prowadzenia wątków, aktorów, kamer i ekranów. A w wileńskim „Lokisie" (2017 r.) brawurowo badał ciemną stronę ludzkiej natury i władzy obrazów. Jest samoukiem, doświadczenie zdobywał jako asystent Krystiana Lupy i twórca filmów wideo do jego spektakli. Samodzielnie zadebiutował w 2011 r. we wrocławskim Teatrze Polskim, by z czasem obrosnąć międzynarodową grupą stałych współpracowników. Siebie postrzega jako „stroiciela", podczas spektakli zaś zachowuje się jak dyrygent, ekstatycznie tańczący pośród realizatorów. Ma 40 lat, pochodzi z Wrocławia.
__

Ponadto zgłoszeni zostali:
Anka Herbut (dramatopisarka, dramaturżka), Julia Holewińska (dramatopisarka), Agnieszka Jakimiak (reżyserka), Katarzyna Kalwat (reżyserka), Maria Kowalska (aktorka), Ramona Nagabczyńska (choreografka, tancerka), Agnieszka Przepiórska (aktorka), Malwina Prześluga (dramatopisarka), Michał Sufin (dramatopisarz, reżyser), Ishbel Szatrawska (dramatopisarka), Marta Szypulska (kostiumografka), Małgorzata Wdowik (reżyserka), Małgorzata Zawadzka (aktorka), Dawid Żakowski (reżyser, pedagog).
__

Oni nominowali
Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny"), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości"), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita", „Teatr"), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza"), Łukasz Drewniak (Teatralny. pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita"), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek"), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny"), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny", Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia", Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna"), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro"), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita", „Ruch Muzyczny"), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza", Podcast o Teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza", Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (Tok FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny"), Iza Pogiernicka (twitch. tv/9kier, „CD-Action"), Adriana Prodeus („Kino"), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action"), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza"), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza"), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny"), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota"), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza"), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando"), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog Zdania Wakara), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint" Węcławek (Interia.pl, CGM, Polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto"), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.



(-) (-)
Polityka
6 grudnia 2023