Corpus Jan Fabre

autor:
Luk Van den Dries
opis:

Książka autorstwa Luka Van den Driesa jest świadectwem praktyki i myśli teatralnej Fabre’a. Zarysowuje główne linie tematyczne twórczości reżysera, rekonstruuje jej historię i ewolucję. Pozwala nam też przyjrzeć się jej przez lupę. Sposobem na to jest zarówno dziennik prób spisany przez autora książki, który śledził proces powstawania przedstawienia Parrots and Guinea Pigs, jak i wywiady z artystą oraz jego współpracownikami – artystką-fetyszem, dramaturgiem, choreografem, tancerką – którzy dzielą się swoimi spostrzeżeniami, odczuciami, doświadczeniami z pracy z reżyserem.

• • •

„A mnie interesuje właśnie człowiek, który nie jest aż tak uczłowieczony – człowiek pełen wad, impulsów, błędnych decyzji, popędów, instynktów, małostek, zazdrości… wszystkiego tego, co sprawia, że staje się naprawdę piękny. Chodzi mi o ciało, o tę beczkę pełną przeciwieństw, konfliktów i pułapek. (…) Zadaniem artysty jest jak najgłębsze wdarcie się do tego tajemnego miejsca, z którego pochodzi pierwotna siła wszelkiej ewolucji. Tam można znaleźć tę instynktowną wiedzę opartą na woli przetrwania”.

• • •

Luk Van den Dries – studiował germanistykę na Uniwersytecie Brukselskim. Tam też rozpoczął karierę akademicką w 1980 roku. Następnie objął stanowisko asystenta na Wydziale Teatrologii na Uniwersytecie Antwerpskim. Jego praca doktorska nosi tytuł Performance Analysis: Performance history of Heiner Müller in Belgium. Obecnie jest profesorem teatrologii na Uniwersytecie Antwerpskim i profesorem wizytującym na podyplomowych studiach scenograficznych w Hogeschool Antwerpen. Jest autorem kilku książek i artykułów badających rozwój teatru we Flandrii i Holandii. Wraz z Janem Fabre'em założył Aisthesis, ośrodek badawczy zajmujący się przedstawieniami ciała we współczesnym teatrze. Pracuje jako niezależny dramaturg dla Jana Fabre'a (Tannhäuser, Requiem für eine Metamorphose). Wraz z Louise Chardon założył zespół teatralny AndWhatBesidesDeath.

"Jan Fabre – bogaty żebrak" - recenzja Magdaleny Urbańskiej - Dziennik Teatralny

miejsce wydania:
Kraków
rok wydania:
2010
wydawca:
Wydawnictwo Korporacja Ha!art
cena:
34,00
liczba stron:
472
isbn:
978-83-61407-63-8
okładka:
broszurowa

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...