Punkt graniczny przedstawienia

Zapis rozmowy Lisy Wolford z Thomasem Richardsem, dyrektorem Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Pontedera, Włochy), przeprowadzonej w 1995 roku. Rozmowa ta daje wgląd w istotę twórczych poszukiwań Grotowskiego w domenie określanej przez niego mianem "sztuka jako wehikuł", wyznaczającej końcowy etap jego poszukiwań. Richards opowiada tu m.in. o transformacji energii, która może nastąpić w pracy nad pieśniami z tradycji afrokaraibskiej. To dzięki tej pracy oraz dzięki oparciu się na strukturach działań wykorzystujących niebanalne wspomnienia performerów możliwa staje się "wertykalna podróż ku temu, co subtelne".
Thomas Richards - urodzony w 1962 roku. Studiował dramat i muzykę na uniwersytecie Yale (USA), a następnie w Bolonii. Od 1986 roku był asystentem i współpracownikiem Jerzego Grotowskiego w Pontederze (Włochy), a obecnie jest dyrektorem artystycznym Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards. Grotowski uważał Richardsa za swojego "esencjalnego współpracownika" i mówił: "Moja praca z Thomasem Richardsem ma charakter 'przekazu'. Przekazuję mu to, do czego doszedłem w życiu: wewnętrzny aspekt w pracy". Richards był głównym twórcą i działającym w Downstairs Action - opusie rozwijanym w Workcenter, oraz w Action - dziele, które przygotował pod kierunkiem Grotowskiego. Współreżyserował Zostało jedno tchnienie i Dies Ira - prace stworzone w ramach projektu "Most - rozwijanie sztuki teatru" w Workcenter. Autor Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi (polskie wydanie: Wydawnictwo "Homini", Kraków 2003) oraz Punktu granicznego przedstawienia.