Ruchomy punkt. Czterdzieści lat poszukiwań teatralnych, 1946-1987

"Brook jest człowiekiem dialogu - przekonuje o tym bezpośrednia z nim styczność, gdy na nowo formułuje myśli, rozwija je i dookreśla w kontakcie z rozmówcą lub z audytorium, w zależności od temperatury i intensywności dyskusji. Woli odpowiadać na pytania, niż snuć oderwane rozważania, a do tego zawsze chce wiedzieć, z kim przyszło mu obcować, toteż często wcześniej sam sonduje słuchaczy. Nie jest człowiekiem pióra w ścisłym tego słowa znaczeniu, chętniej posługuje się językiem mówionym, który wspiera jakością swej obecności, intensywnym spojrzeniem, przykuwającym uwagę gestem. W teatrze mówienia o teatrze jest niezrównanym aktorem. [...] Ruchomy punkt - zbiór tekstów obejmujących czterdzieści lat artystycznej wędrówki reżysera (od końca lat czterdziestych do realizacji Mahabharaty) - nie stanowi odstępstwa od tej reguły. Większość zgromadzonych tu artykułów powstała w oparciu o rozmowy, wywiady, zapisy publicznych wystąpień. Warto o tym pamiętać, zabierając się do lektury tej fascynującej autobiografii twórczej, bo jej charakter odciska się w stylu autora: bliskim żywej mowie, bliskim doświadczeniu bezpośredniego obcowania z drugą osobą". (Ze Wstępu Grzegorza Ziółkowskiego)
Peter Brook - urodzony 21 marca 1925 roku w Londynie - jest jednym z najwybitniejszych reżyserów współczesnego teatru. Przez sześćdziesiąt lat twórczej aktywności wystawił ponad osiemdziesiąt spektakli teatralnych i operowych, reżyserował filmy, projektował scenografie i komponował muzykę do swoich przedstawień. Jest autorem kilku utworów scenicznych, scenariuszy telewizyjnych i filmowych. Brook to także autor licznych artykułów i książek, wśród których najważniejsze miejsce zajmuje The Empty Space (1968) - książka współtworząca kanon dwudziestowiecznej myśli teatralnej. Ukazała się ona w Polsce pod tytułem Pusta przestrzeń w serii "Teorie współczesnego teatru", redagowanej przez Konstantego Puzynę, gdzie miała dwa wydania - w 1977 i 1981 roku. Oprócz niej Brook napisał: The Shifting Point: Theatre, Film, Opera, 1946-1987 (wydanie amerykańskie - 1987, wydanie angielskie z 1988 roku opatrzone zostało podtytułem: Forty Years of Theatrical Exploration, 1946-1987; wydanie polskie Ruchomy punkt. Czterdzieści lat poszukiwań teatralnych, 1946-1987, Ośrodek Grotowskiego - "Poznańskie Studia Polonistyczne", Poznań - Wrocław 2004), There Are No Secrets (1993; w Stanach Zjednoczonych książka ta nosiła tytuł The Open Door, wydanie polskie Nie ma sekretów, 1997), Threads of Time (1998), Evoking Shakespeare (1998), Avec Shakespeare (1998) oraz Between Two Silences (1999).