Nikołaj Kolada
Rosyjski pisarz i dramatopisarz, aktor, reżyser, redaktor, pedagog.

Urodził się 4 grudnia 1957 we wsi Priesnogorkowka w Kazachstanie.
Urodził się w rodzinie pracowników sowchozu. W latach 1973-74 uczył się w szkole teatralnej w Swierdłowsku (od 1991 miasto wróciło do starej nazwy Jekaterynburg). Następnie przez siedem lat pracował jako aktor w Swierdłowskim Akademickim Teatrze Dramatycznym. W latach 1978-80 służył w wojsku, po czym powrócił do teatru. W 1983 został wyrzucony za alkoholizm. Wcześniej wysłał kilka opowiadań na konkurs ogłoszony przez Instytut Literacki im. Gorkiego w Moskwie i został przyjęty na tamtejsze studia zaoczne (seminarium prozy). Równocześnie pracował w domu kultury przy kombinacie budowlanym.
Pierwsze opowiadania drukował w prasie swierdłowskiej. W 1986 napisał pierwszą sztukę "Gramy w fanty". Odniósł sukces w Moskwie i Petersburgu. Napisana w 1989 "Proca" zyskała popularność nie tylko w Europie, ale i w Stanach Zjednoczonych, otwierając Koladzie drogę do sławy.
Mimo wspaniale rozwijającej się kariery dramatopisarskiej nie zrezygnował z pracy aktorskiej, grając po dłuższej przerwie różne role, między innymi ojca Laurentego w reżyserowanej przez siebie sztuce Shakespeare'a "Romeo i Julia". Wysoko oceniono rolę Balzaminowa ("Wesele Balzaminowa" Aleksandra Ostrowskiego), Lariosika ("Dni Turbinów" Michaiła Bułhakowa), Popriszczina ("Dziennik wariata" Mikołaja Gogola). Za rolę Małachowa ("Zatrzymajcie Małachowa!" Walerego Arganowskiego) otrzymał nagrodę Swierdłowskiego Komitetu Wojewódzkiego.
Znajomość sztuki aktorskiej i reżyserskiej wywarła duży wpływ na dramaty Kolady i sprawiła, że postacie w jego sztukach to znakomite role dla aktorów. Kolada napisał dotychczas ponad osiemdziesiąt sztuk. Najważniejsze z nich to: "Gramy w fanty" (1986), "Statek głupców" (1986), "Złodziej" (1989), "Proca" (1989), "Gąska" (1989), "Chlupot białych mew" (1989), "Merylin Mongoł" (1989), "Martwa królewna" (1990), "Canotier" (1992), "Ameryka podarowała Rosji statek" (1992), "Słomkowy kapelusz" (1992), "Polonez Ogińskiego" (1993), "Pojedziemy w kraj daleki" (1995), "Dwumian Newtona" (1995), "Teatr" (1996), "Kurza ślepota" (1996), "Geometra" (1997), "Odejdź-odejdź" (1998), "Głupców ustawia się według wzrostu" (1998), "Grupa entuzjastów" (1999), "Tutenchamon" (2000), "Ptak Feniks". W 1994 pisarz zorganizował festiwal "Kolada - plays", w którym wzięło udział osiemnaście teatrów z Rosji i zagranicy.
W latach 1992-93 był stypendystą Akademii "Schloss Solitude" w Stuttgarcie i występował jako aktor w Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu. Reżyserował także swoje sztuki w teatrach innych niemieckich miast.
Pisarz wiele podróżuje, zapraszany na premiery swoich sztuk oraz na wykłady na zachodnich uczelniach. We wrześniu 2000 roku, na zaproszenie uniwersytetu w Oksfordzie, wygłosił cykl wykładów o literaturze uralskiej.
Nadal mieszka w Jekaterynburgu. Od 1994 prowadzi seminarium dramaturgiczne w Jekaterynburskim Państwowym Instytucie Teatralnym i pracę ze studentami wysoko sobie ceni. W każdym sezonie teatralnym przygotowuje w kierowanym przez siebie Centrum Dramaturgii Współczesnej przy Jekaterynburskim Teatrze Akademickim maratony teatralne, na których czytane są sztuki młodych dramaturgów. W lokalnej telewizji ma swój własny program "Czarna klasa", jest także redaktorem naczelnym czasopisma "Ural", promującego młode talenty literackie tego regionu Rosji.
Należy do Związku Pisarzy Rosyjskich oraz Związku Działaczy Teatralnych Federacji Rosyjskiej. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień za twórczość pisarską i reżyserską, wśród nich nagrody czasopisma "Tieatralnaja żyzń" (1988), nagrody Jekaterynburskiego Oddziału Związku Działaczy Teatralnych (1997). Za spektakl, który wyreżyserował według własnego dramatu "Odejdź-odejdź" (1998) nominowano go do nagrody państwowej, nagrody prezydenta Rosji oraz nagrody mera Jekaterynburga. W 1999 otrzymał Międzynarodową Nagrodę im. Konstantego Stanisławskiego.
W Polsce najbardziej znane są jego sztuki: „Baba Chanel”, „Gąska”, „Martwa królewna”, „Merylin Mongoł”, „Proca”, „Statek szaleńców”, „Zona”, "Rewizor", „Marzenie Nataszy”, „Maskarada”, "Ożenek".
Urodził się w rodzinie pracowników sowchozu. W latach 1973-74 uczył się w szkole teatralnej w Swierdłowsku (od 1991 miasto wróciło do starej nazwy Jekaterynburg). Następnie przez siedem lat pracował jako aktor w Swierdłowskim Akademickim Teatrze Dramatycznym. W latach 1978-80 służył w wojsku, po czym powrócił do teatru. W 1983 został wyrzucony za alkoholizm. Wcześniej wysłał kilka opowiadań na konkurs ogłoszony przez Instytut Literacki im. Gorkiego w Moskwie i został przyjęty na tamtejsze studia zaoczne (seminarium prozy). Równocześnie pracował w domu kultury przy kombinacie budowlanym.
Pierwsze opowiadania drukował w prasie swierdłowskiej. W 1986 napisał pierwszą sztukę "Gramy w fanty". Odniósł sukces w Moskwie i Petersburgu. Napisana w 1989 "Proca" zyskała popularność nie tylko w Europie, ale i w Stanach Zjednoczonych, otwierając Koladzie drogę do sławy.
Mimo wspaniale rozwijającej się kariery dramatopisarskiej nie zrezygnował z pracy aktorskiej, grając po dłuższej przerwie różne role, między innymi ojca Laurentego w reżyserowanej przez siebie sztuce Shakespeare'a "Romeo i Julia". Wysoko oceniono rolę Balzaminowa ("Wesele Balzaminowa" Aleksandra Ostrowskiego), Lariosika ("Dni Turbinów" Michaiła Bułhakowa), Popriszczina ("Dziennik wariata" Mikołaja Gogola). Za rolę Małachowa ("Zatrzymajcie Małachowa!" Walerego Arganowskiego) otrzymał nagrodę Swierdłowskiego Komitetu Wojewódzkiego.
Znajomość sztuki aktorskiej i reżyserskiej wywarła duży wpływ na dramaty Kolady i sprawiła, że postacie w jego sztukach to znakomite role dla aktorów. Kolada napisał dotychczas ponad osiemdziesiąt sztuk. Najważniejsze z nich to: "Gramy w fanty" (1986), "Statek głupców" (1986), "Złodziej" (1989), "Proca" (1989), "Gąska" (1989), "Chlupot białych mew" (1989), "Merylin Mongoł" (1989), "Martwa królewna" (1990), "Canotier" (1992), "Ameryka podarowała Rosji statek" (1992), "Słomkowy kapelusz" (1992), "Polonez Ogińskiego" (1993), "Pojedziemy w kraj daleki" (1995), "Dwumian Newtona" (1995), "Teatr" (1996), "Kurza ślepota" (1996), "Geometra" (1997), "Odejdź-odejdź" (1998), "Głupców ustawia się według wzrostu" (1998), "Grupa entuzjastów" (1999), "Tutenchamon" (2000), "Ptak Feniks". W 1994 pisarz zorganizował festiwal "Kolada - plays", w którym wzięło udział osiemnaście teatrów z Rosji i zagranicy.
W latach 1992-93 był stypendystą Akademii "Schloss Solitude" w Stuttgarcie i występował jako aktor w Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu. Reżyserował także swoje sztuki w teatrach innych niemieckich miast.
Pisarz wiele podróżuje, zapraszany na premiery swoich sztuk oraz na wykłady na zachodnich uczelniach. We wrześniu 2000 roku, na zaproszenie uniwersytetu w Oksfordzie, wygłosił cykl wykładów o literaturze uralskiej.
Nadal mieszka w Jekaterynburgu. Od 1994 prowadzi seminarium dramaturgiczne w Jekaterynburskim Państwowym Instytucie Teatralnym i pracę ze studentami wysoko sobie ceni. W każdym sezonie teatralnym przygotowuje w kierowanym przez siebie Centrum Dramaturgii Współczesnej przy Jekaterynburskim Teatrze Akademickim maratony teatralne, na których czytane są sztuki młodych dramaturgów. W lokalnej telewizji ma swój własny program "Czarna klasa", jest także redaktorem naczelnym czasopisma "Ural", promującego młode talenty literackie tego regionu Rosji.
Należy do Związku Pisarzy Rosyjskich oraz Związku Działaczy Teatralnych Federacji Rosyjskiej. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień za twórczość pisarską i reżyserską, wśród nich nagrody czasopisma "Tieatralnaja żyzń" (1988), nagrody Jekaterynburskiego Oddziału Związku Działaczy Teatralnych (1997). Za spektakl, który wyreżyserował według własnego dramatu "Odejdź-odejdź" (1998) nominowano go do nagrody państwowej, nagrody prezydenta Rosji oraz nagrody mera Jekaterynburga. W 1999 otrzymał Międzynarodową Nagrodę im. Konstantego Stanisławskiego.
W Polsce najbardziej znane są jego sztuki: „Baba Chanel”, „Gąska”, „Martwa królewna”, „Merylin Mongoł”, „Proca”, „Statek szaleńców”, „Zona”, "Rewizor", „Marzenie Nataszy”, „Maskarada”, "Ożenek".
(Nie) pełny jubileusz Witkacego i „Witkacego" 22.03.2022
„Wiśniowy sad"- sygnowany wódką i siekierą 10.11.2021
Nie zostaje już nic i tylko jakiś owad... - "Wiśniowy Sad" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Witkacego w Zakopanem10.11.2021
Rosja wstaje z kolan 26.01.2018
Opowieść idioty 08.01.2018
Kolada w Teatrze Śląskim - "Dwanaście krzeseł" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Śląski w Katowicach30.12.2017
Zapraszamy na "setkę" 17.11.2017
4 nagrody dla Teatru Śląskiego - 20. Ogólnopolski Festiwal Komedii Talia20.09.2016
Opowiem wam Gogola po swojemu 27.11.2015
Lepiej się nie żenić 20.11.2015
Szum pawich piór... 09.11.2015
Od Wschodu do Zachodu - "Ożenek" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Śląski w Katowicach23.10.2015
Czy odważysz się wziąć ślub? - "Ożenek" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Śląski w Katowicach21.10.2015
Ukraiński kanon - o teatrze Nikołaja Kolady25.02.2015
Wieczny bal masek 10.12.2014
Kolada na wiele sposobów 29.11.2014
Jekaterynburski Hamlet 17.11.2014
Kolada w Tłustej Languście - "Merylin Mongoł" w wykonaniu Grupy T_ART15.11.2014
Na otwarcie Festiwalu Kolady - "Rewizor" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie30.10.2014
Słońce rosyjskiej dramaturgii13.09.2013
Nikołaj Kolada za rok w Wybrzeżu - Rosyjski dramatopisarz będzie reżyserował w Teatrze Wybrzeże12.07.2013
Sukces Agnieszki Skrzypczak - 7. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Współczesnej Dramaturgii "Kolyada-Plays" w Jekaterynburgu28.06.2013
Sześć aktorskich armat i moździerz... 19.03.2013
Nikołaj Kolada reżyseruje w Jaraczu - W marcu aż dwa spektakle premierowe04.03.2013
Autor na prapremierze 21.07.2012
O niewyczerpanym pragnieniu życia 16.07.2012
Spasiba polskiej krytyce11.04.2016
Przed premierą26.08.2014
Serce na dłoni?23.08.2014
Życie to maskarada16.09.2013
W życiu liczą się pieniądze02.11.2010
Chciałbym, żeby widzowie wychodząc ze spektaklu nucili piosenki14.08.2012
"Wiśniowy sad" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem05.11.2021
"Dwanaście krzeseł" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach31.12.2017
"Ożenek" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach23.10.2015
"Statek szaleńców" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Wybrzeże w Gdańsku29.08.2014
"Maskarada" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr J. Słowackiego w Krakowie14.09.2013
"Marzenie Nataszy" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi17.03.2013
"Baba Chanel" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi16.03.2013
"Rewizor" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Studio w Warszawie