Teatr Polskiego Radia - Jedynka, Polskie Radio

11.01.2012
godz. 20:09:00
godz. 20:09:00

"„Ryba po grecku”"
audycja:
Teatr Polskiego Radia
autor:
Kazimierz Orłoś
reżyser:
Jan Warenycia
realizacja akustyczna:
Paweł Szaliński
opracowanie muzyczne:
Tomasz Obertyn
obsada:
Zdzisław Wardejn (Jan), Janusz Rafał Nowicki (Karol), Stanisław Brudny (Wuj Zenon), Grażyna Marzec (Maria), Hanna Stankówna (Zofia), Katia Paliwoda (Zyta), Tomasz Marzecki (Edek)
15.01.2012
godz. 21:05:00
godz. 21:05:00

"„Proces""
audycja:
Teatr Polskiego Radia
autor:
Krzysztof Ćwikliński
reżyser:
Dobrosława Bałazy
realizacja akustyczna:
Paweł Szaliński
opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
obsada:
Sławomir Orzechowski, Adam Ferency, Mariusz Wojciechowski
18.01.2012
godz. 20:09:00
godz. 20:09:00

"„Sztuka na trzech mężczyzn i tyleż samo starych zegarków”"
audycja:
Teatr Polskiego Radia
autor:
Ryszard Ulicki
reżyser:
Janusz Kukuła
realizacja akustyczna:
Paweł Szaliński
opracowanie muzyczne:
Tomasz Obertyn
obsada:
Krzysztof Gosztyła, Marian Opania, Krzysztof Banaszyk
22.01.2012
godz. 21:05:00
godz. 21:05:00

"„Sen o królu Dawidzie""
audycja:
Teatr Polskiego Radia
autor:
Helmut Kajzar
reżyser:
Henryk Baranowski
realizacja akustyczna:
Andrzej Brzoska
opracowanie muzyczne:
Piotr Moss
obsada:
Sławomir Orzechowski, Adam Ferency, Mariusz Wojciechowski
25.01.2012
godz. 20:09:00
godz. 20:09:00

"”Zaułek malowany zmierzchem”"
audycja:
Teatr Polskiego Radia
autor:
Józef Czechowicz
reżyser:
Krzysztof Gosztyła
adaptacja:
Krzysztof Gosztyła
realizacja akustyczna:
Andrzej Brzoska
opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
obsada:
Krzysztof Gosztyła, Andrzej Ferenc
opis:
Słuchowisko „Zaułek malowany zmierzchem” to poetycki portret Józefa Czechowicza, poety dwudziestolecia międzywojennego, założyciela grupy poetyckiej „Reflektor”, przedstawiciel tzw. Drugiej Awangardy. W słuchowisku pojawiają się wiersze z różnego okresu jego twórczości, od onirycznych i bardzo sensualnych, do tych z ostatniego okresu jego twórczości, dzięki któremu zasłynął jako jeden z najlepszych poetów-katastrofistów. Nazywany „poetą prowincji i snu”, Czechowicz zginął na początku II wojny światowej w Lublinie pod gruzami domu trafionego bombą, niejako wypełniając los, który przepowiedział w wierszu „Żal” („bombą rażony w stallach”).
29.01.2012
godz. 21:05:00
godz. 21:05:00

"„Żabusia”"
audycja:
Teatr Polskiego Radia
autor:
Gabriela Zapolska
reżyser:
Henryk Rozen
realizacja akustyczna:
Andrzej Brzoska
opracowanie muzyczne:
Tomasz Obertyn
obsada:
Henryk Talar – Bartnicki
Małgorzata Kożuchowska - Helena (Żabusia)
Stanisław Brudny – Milewski, ojciec Żabusi
Ewa Wawrzoń – Milewska, matka Żabusi
Jacek Brzostyński – Julian, narzeczony Marii
Zofia Zborowska – Maria, siostra Bartnickiego
Edyta Jungowska – Maniewiczowa, sąsiadka Bartnickich
Katarzyna Słomska – Franciszka, służąca w domu Bartnickich
Maria Robaszkiewicz – Niańka
Joanna Pach – Mała Jadzia
Małgorzata Kożuchowska - Helena (Żabusia)
Stanisław Brudny – Milewski, ojciec Żabusi
Ewa Wawrzoń – Milewska, matka Żabusi
Jacek Brzostyński – Julian, narzeczony Marii
Zofia Zborowska – Maria, siostra Bartnickiego
Edyta Jungowska – Maniewiczowa, sąsiadka Bartnickich
Katarzyna Słomska – Franciszka, służąca w domu Bartnickich
Maria Robaszkiewicz – Niańka
Joanna Pach – Mała Jadzia
opis:
"Żabusia", to bez wątpienia jedno z najwybitniejszych osiągnięć Gabrieli Zapolskiej. Dramat ten, dowodzący jej wielkiej przenikliwości, wymierzony jest przede wszystkim w mieszczańską hipokryzję, czyli w problem, który pisarkę dręczył wręcz obsesyjnie. Miażdżącą krytyka spotyka w "Żabusi" wszystkich - zarówno obłudników, jak naiwnych, którzy dzięki swojej łatwowierności padają ofiarą czyjegoś wyrachowania.
Bohaterką słuchowiska jest Helena, żona Jana Bartnickiego. Wprawdzie stanowią na pozór dobrane małżeństwo i Jan jest zachwycony żoną. To prawda jest nieco inna. Helena jest kokietką, nie stroni od romansów i zdradza męża. Robi to jednak tak sprytnie, że ten niczego się nie domyśla. Obłuda i niemoralność Heleny – pieszczotliwie nazywanej przez domowników "Żabusią", wychodzą na jaw, gdy okazuje się, że jej kochanek, Julian, jest narzeczonym siostry Jana Bartnickiego, Marii. Ta z kolei kieruje się jasnymi zasadami moralnymi, brzydzi się kłamstwem, oszustwem i zdradą. Kiedy odkrywa zdradę Juliana, zrywa z nim. Jan Bartnicki nie dopuszcza jednak do świadomości, że żona go zdradza, a Maria, widząc ogrom miłości brata do żony, postanawia zachować całą sprawę w tajemnicy. Na Jana nie wpływa nawet fakt, że w pewnej chwili "Żabusia" sama wyjawia mu prawdę. Mężczyzna z ulgą dowiaduje się, że to żart. Sytuacja w domu Bartnickich wraca do normy, tylko Maria opuszcza go na zawsze.
Bohaterką słuchowiska jest Helena, żona Jana Bartnickiego. Wprawdzie stanowią na pozór dobrane małżeństwo i Jan jest zachwycony żoną. To prawda jest nieco inna. Helena jest kokietką, nie stroni od romansów i zdradza męża. Robi to jednak tak sprytnie, że ten niczego się nie domyśla. Obłuda i niemoralność Heleny – pieszczotliwie nazywanej przez domowników "Żabusią", wychodzą na jaw, gdy okazuje się, że jej kochanek, Julian, jest narzeczonym siostry Jana Bartnickiego, Marii. Ta z kolei kieruje się jasnymi zasadami moralnymi, brzydzi się kłamstwem, oszustwem i zdradą. Kiedy odkrywa zdradę Juliana, zrywa z nim. Jan Bartnicki nie dopuszcza jednak do świadomości, że żona go zdradza, a Maria, widząc ogrom miłości brata do żony, postanawia zachować całą sprawę w tajemnicy. Na Jana nie wpływa nawet fakt, że w pewnej chwili "Żabusia" sama wyjawia mu prawdę. Mężczyzna z ulgą dowiaduje się, że to żart. Sytuacja w domu Bartnickich wraca do normy, tylko Maria opuszcza go na zawsze.
01.02.2012
godz. 21:05:00
godz. 21:05:00

"„Olga”"
autor:
Dana Łukasińska
reżyser:
Henryk Rozen
realizacja akustyczna:
Paweł Szaliński
opracowanie muzyczne:
Tomasz Obertyn
obsada:
Joanna Trzepiecińska (aktorka/szpieg/piękność/Olga)
opis:
Monodram Dany Łukasińskiej „Olga. Eine charmant Frau” w znakomitym wykonaniu Joanny Trzepiecińskiej to opowieść o aktorce Oldze Knipper-Czechowej. Siostrzenica i imienniczka żony Antoniego Czechowa swoją sławę zawdzięcza karierze, jaką odniosła w faszystowskich Niemczech. Wcześniej, bez większego powodzenia, próbowała kariery w Ameryce. Gwiazda kina Trzeciej Rzeszy (zagrała w 143 filmach niemych i dźwiękowych!), przyjaciółka Goebbelsów, ulubiona aktorka Hitlera była postacią niejednoznaczną. Monodram o niej, tak jak jej życie, naszpikowany jest historiami, które sama o sobie tworzyła, zaprzeczając niejednokrotnie informacjom, które kiedyś rozpowszechniała. Po wojnie próbowała wyprzeć się swojej wojennej przeszłości i przyjaźni z faszystowskimi przywódcami. Założyła sieć salonów kosmetycznych, finansowanych prawdopodobnie przez KGB. Jednak i te informacje nie znalazły oficjalnego potwierdzenia, bo akta jej dotyczące w archiwach KGB do dziś nie zostały odtajnione…